Jump to content

Ulyd ved bevegelse på rattet!

Guest amorino

Recommended Posts

Guest amorino

Har søkt rundt her inne - men finner ikke noe svar. Her er problemet, skal beskrive det så nøyaktig som mulig.

Startet bilen tidlig i dag, og i det jeg la over på vei ut begynte en svak uling i det jeg vred på rattet. Slik holdt den på hele veien mot barnehagen (bare ved rettutslag - ikke fullt utslag engang). Jeg bruker 3-4 min til barnehagen, og bilen rakk aldri å bli varm.

Så når jeg startet igjen fem min senere var lyden borte, og hele veien til jobben var alt som vanlig.

I ettermiddag fyrte jeg opp som vanlig og la over ut fra P-plassen, og da var ulingen tilbake - sterkere enn i morges. Jeg kjørte til barnehagen med samme uling, gradvis svakere. Og som sist; etter å ha hatt en pause (hentet de små denne gangen) så startet jeg opp og lysen var borte.

Sjekket servooljen (og det så ut som om det var lite der, men så var den også kald...). Den så klar ut med noen små bobler i på peilepinnen.

Så - what's up, doc?

Det første som slår meg er kondens i oljen. Hva med et skift?

Du skriver også at oljen er klar. Hva legger du i det' date=' Servoolje skal normalt være rød.[/quote']Bobler høres ut som at du har så lite olje at pumpen kaviterer - det vil også gi rare lyder...?

Olav: Original MB servoolje er ikke rød, den er lys brun, nesten klar. ATF er rød. :wink:

Guest amorino

Stemmer at oljen min er lyst brun - nesten klar. Men hvorfor skulle jeg plutselig ha lite olje? Og hvorfor blir lyden borte?

Dette kom i grunnen som lyn fra klar himmel i dag!

Stemmer at oljen min er lyst brun - nesten klar. Men hvorfor skulle jeg plutselig ha lite olje?
Lekkasje er gjerne en god grunn. :wink:
Og hvorfor blir lyden borte?
Aner ikke. Oljen utvider seg når den blir varm og dermed er det akkurat nok til at det ikke støyer?

Guest amorino

Vanligvis pleier svarene å renne inn... men altså ikke i dag! :cry:

Jeg lurer på om man har et forbruk av servoolje? Det vil si at det må fylles på innimellom? Hadde det vært en lekkasje, så ville det vel vært faretruende lavt? Jeg har akkurat til den nederste streken (min ved 20 grader).

Og bytte av olje? Hvordan gjør man det?

Hva med lekkasje, hvor ser jeg evnt. det? Og hvordan kan jeg bytte olje? Hvor mye olje kan jeg evnt. fylle på? Hvordan kontrollere dette?

Når jeg kjøpte Toyotaen min hadde jeg samme lyd som du beskriver. Sjekket servooljen og der var det for lite olje. Alt for lite. Fylte opp og siden har den gått 25000km på to år uten å miste en dråpe og alle lyder forsvant. Det kan være en lekasje hos deg, men det finner du kun ut ved å fylle opp og sjekke nivået jevnlig. Er det lekasje, ja da kan du begynne å lure osv. Mao, ikke ta alle sorger på forskudd :wink: . Den enkle måten å bytte servoolje på er å tømme servooljebeholderen og fylle opp med ny olje. Det er latmansmetoden, og den eneste metoden jeg kan.

Stemmer at oljen min er lyst brun - nesten klar. Men hvorfor skulle jeg plutselig ha lite olje? Og hvorfor blir lyden borte?

Dette kom i grunnen som lyn fra klar himmel i dag!

sikker på at det ikke er bare reima di som var våt og litt slakk, så når den er blitt tørr så sluttet hylinga..... :?:

Guest amorino

For de som måtte lure - var innom min lokale MB-forhandler, de helte oppi litt servoolje = god som ny! Gjort på 30 sekunder!

Så gjenstår det å se hvor lenge det varer før lyden kommer igjen. Hører jeg ikke noe på lenge, så er det generell bruk av olje - om det kommer snart igjen, så må vi søke etter lekkasje.

Takk for hjelp her inne - og i dette tilfellet hadde jeg samme mistanke selv.