Jump to content

Blåser når jeg skrur av oljepåfyllingstoppa

Recommended Posts

Guest arve hoem
Posted

Det har alltid blåst ut gjennom oljepåfyllinstoppa nå den blir fjernet ved tomgang,billen er  230te 90mod km320.000

Ingen probler med motor ,hverken høyt oljeforbruk eller annet,starter lett kald som varm.

Er dette normalt eller har jeg en feil et sted?

Posted

Dette er ikke unormalt. Det spruter sikkert litt små oljedråper også, tenker jeg. Så lenge ikke motoren bruker mer

olje enn den skal, går fint, og starter, så er alt bra. En motor vil forøvrig alltid bruke litt olje, avhengig av alder

og kjørelengde. Har vært borti en sånn 230 motor som hadde gått over 500 000 km. og den brukte kanskje 1/2 til 1

liter mellom oljeskiftene som ble foretatt hver 5000 km. Den gikk på mineralolje.

Posted

Det vil gjerne oppleves som at det blåser, men ofte går luften begge veier. Prøv å holde et papirark over. Se om det blafrer, eller om det fyker avgårde.

Posted

jeg husker en 190E 2.0L jeg så på engang, der ble det vakum under lokket, den sugde som bare det.. hva er feil da? ikke noe blå røyk og gikk greit. mulig litt dårligere enn normalt.

Posted

Kammen ligger rett under oljepåfyllingslokket på M102, og den vil derfor sprute ut litt olje der pga rotasjonen til kammen.

Kan kanskje føles som det blåser?

Posted

Vakuum kommer sannsynligvis av veivhusventilasjonen som går ned i innsugsmanifolden via en slange. Dette skaper et vakuum ved at oljedampen suges inn og forbrennes.

Guest arve hoem
Posted

takker for svar,da kjører jeg videre,kjempebiler disse gamle mercedesene,har hatt en del gamle biler men denne er jeg veldig godt fornøyd med,minimalt med småfeil tross høy km.