Stein Erik S. Mangerøy Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Hei. Får vel starte en tråd her jeg også. Er eier av en W202 C280. Etter nypolering i høst. Små shabby motorrom. Planer for vinteren: Basert på samme blokk, topp osv. Ny veiv ifra 300diesel om603 (3.2l) Oppborring Planing Overhaling og porting av topp Smidde stempler og råder 100% balansert bunndel ny girkasse, tremec ny diff div understell, bremser og foringer. Sikte for 2012: 500-550hk og 700-800nm. Bilen skal også fortsatt være like behagelig og kjørbar sånn at selv besten fortsatt kan kjøre bilen. Nåværende oppsett: Garrett GT3582R T4 1.06ar Electromotive GT Rustfritt grenrør t4 pulsesplit 50mm ekstern wastegate Siemens Deka 600ccm Bensintrykksreg. Neddreide stempler Orginal mekonomen toppakning 12.9 umbraco toppbolter Spec Stage 3+ clutch 300E enkelmasse sv.hjul. 190e 16v getrag kasse 300e lsd diff C280 Sport akslinger C280 bakre mellomaksel 300ce fremre mellomaksel +++ Var å bremsa bilen hos EBB i stavanger i slutten av oktober. Dette var på 1 bar og hjemmemappa på vei. 370hk og 515nm på hjula ved 1bar. Tidlig spoolup, godt register og tidlig dreiemoment. 450nm på 3500 rpm. Bilen ble kjøpt i februar 2010, av en dame i oppland, Gjøvik. Bilen var ellers veldig orginal når jeg overtok den, bortsett fra gamle hr fjøer og bilstein dempere. Så helt ok ut, men hadde egentlig ikke så stor smak for c klasse. Men har tatt seg opp etterhvert som jeg har gjort egne mods med bilen. I Gjøvik har bilen gått siden den ble importert i 2002, så bilen er i særdeles strøken stand rustmessig Og understells messig. Har ikke gått på salta veier før jeg har hatt den. Ble kjøpt ganske billig. Bilen har en god del utstyr. Bl.a el just. seter begge sider, 4x el vinduer osv. 2+2 sports intr. Gikk ikke mange månedene før jeg handla meg en krasja C280 Sport med manuel gir og c36amg opptikk. Så sommeren 2010 ble det girskifte til manuel. Brukte bilen hele året, og hele vinteren uten noe trøbbel. Høsten 2010 bestemte jeg meg for å bygge motor til bilen. Spesielt siden jeg hadde en god motor ifra delebilen. November handla jeg meg datasprut, Electromotive tec GT. Må takke Flenstad Tekniske for gode priser og mye hjelp! Månedene gikk mens jeg sparte penger. Hadde også litt kontakt med turbobanditen i sverige. I mars måned 2011 satte jeg i gang med å ta ut motor, sette nedi motoren fra delebilen som jeg hadde brukt vinteren på å overhale, samt dreie ned stempler for lavere komp osv. Motoren gikk fint nedi, sammen med ei 300e kasse med 300e enkelmasse svinghjul og Spec stage3+ clutch. Hadde fått turbo, lekkert grenrør osv av turbobanditen. Hadde også begynt på å bytte fjører å dempere, ut med hr fjører og bilstein dempere, inn med Ksport høyde og hardhetsjusterbart senkesett. Ledningsnettet var klart, og det gjensto masse småting, kose arbeid. Bygge eksos, 3" rustfritt hele veien, med magnaflow lyddemper. Lyden er helt pervers og minner veldig mye om Supra 2jz! Trenger egentlig ikke å skrive så mye mer. Tidlig i mai var bilen ute på veien, første prøvetur og mapping påbegynt. Havari på gang her. Småbiter ifra intercooler, klemt fast i stempel mellom topp. På vei hjem fra lang tur til rudskogen 2011. Utvalg i mellomakslinger. C280 automat, C280 manuel og 300ce automat Polering på gang. Testing av lsd. Andre felger, kult? Dieselmotoren som jeg har veiva fra. Vinterkjøring Kommer jevnlige oppdateringer. Quote
Lars Kristian Steineide Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Rått Gleder meg til å høre mer om denne Quote
Torbjørn Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Denne blir jeg å følge med på, tøff bil! (Godt å se du har satt trigger på den 11`te tanna ) Quote
T.Vårlid Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Grom vogn Er du fornøyd med kvaliteten på turbomanifoilen fra turbobanditen? Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Hehe godt og høre. Kvaliteten på grenrøret er veldig bra! Kraftig og solid, gode sveiser, grei tykkelse på rør. Godt design osv. Har kjørt siden mai nå med 15kg turbo oppå, uten noen form for turbodemping/oppheng, i tillegg så har jeg ikke hatt noen gode fester til eksosanlegget, så mer eller mindre halve eksosanlegget har hengt på turboen. Ikke en antydning til deformasjon eller sprekker. Og passformen er også veldig god. Quote
Martin G. Olsen Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Hel rått!! Kommer vell til å følge med her ja 8) Quote
gunsen Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Fy f... dette var heftig, gratulerer med flott bil. Quote
SondreS Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Steikje Rått det der Du må legge ut noe videoer og... Har forsåvidt planer om noe av det samme oppsettet på min 320. Men har du orginal innmat i motoren nå med såpass mye hester? og er det mye arbeid og bytte fra automat kasse til manuel? har ei 5 trinns automat på min som eg heller kunnet tenkt meg og byttet i ein 5 trinns manuel istedenfor.. Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted December 23, 2011 Author Posted December 23, 2011 Steikje Rått det der Du må legge ut noe videoer og... Har forsåvidt planer om noe av det samme oppsettet på min 320. Men har du orginal innmat i motoren nå med såpass mye hester? og er det mye arbeid og bytte fra automat kasse til manuel? har ei 5 trinns automat på min som eg heller kunnet tenkt meg og byttet i ein 5 trinns manuel istedenfor.. Er fare for at det blir noe filming i romjula med nye go pro hd kameraet. Ja, jeg bruker orginal innmat, men har dreid litt av stemplene for lavere kompresjon. Orginal innmaten tåler fortsatt enda mer enn det jeg har i min nå. Å bygge om til manuel er ingen problem. Du trenger ei girkasse, avhengig av hvilket svinghjul du får tak i. Det jeg bruker er et enkelmasse svinghjul ifra 300e og getrag girkasse ifra 190e 2.3 16v. Du er nødt å bruke et svinghjul ifra 6syl motor hvis du skal ha mulighet for å bruke orginal motorstyring grunnet tenningsignal. Men alt av kasser passer på, men klart det greieste er å finne en lik bil som du har med manuel, og ta alt ifra den. Grunnet mellomaksel, spakestel osv. Ellers så er jo jobben kurrant. Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted December 23, 2011 Author Posted December 23, 2011 Er bare å følge med folkens! Kjekt at bil og prosjekt falt i smak! Her er forøvrig et lite filmklipp. Er ikke jeg som kjører, men en kompis som kjører bilen for første gang, som ellers er vant med golf 1.6. Satser på å få en dag med filming i romjula, gleder meg allerede! MWkMjZUay5U# Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted December 25, 2011 Author Posted December 25, 2011 Rå lyd ja! Fy faen klør i fingre etter å begynne på motor, men klør enda mer etter vår å sommer med mye kjøring! Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 25, 2011 Posted December 25, 2011 Kult prosjekt Flott farge du har på bilen Quote
Martin G. Olsen Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 Grrrrom lyyd! Sånn vil jeg ha i min og Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted December 30, 2011 Author Posted December 30, 2011 Grrrrom lyyd! Sånn vil jeg ha i min og Hehe Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted January 3, 2012 Author Posted January 3, 2012 Her er hele filmen med oppsett fra 2011. Kos dere. Mercedes-Benz C280 Turbo Quote
Martin G. Olsen Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Der ja Ser bra ut dette, bare digger lyden Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted January 19, 2012 Author Posted January 19, 2012 Da er 8 stk smidde CP stempler bestilt, 8 stk h-profil råder fra Eagle bestilt, samt 8 stk rådelagre fra usa. Så ryker blokk, topp, innmat og alt ned til EBB i februar for maskinering og balansering, samt porting og arbeid med topp. Quote
RoarB Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 lurer på hva du har gjort med evt mellomaksel, diff m/drivaksler, bremser osv Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted January 20, 2012 Author Posted January 20, 2012 lurer på hva du har gjort med evt mellomaksel, diff m/drivaksler, bremser osv Mellomaksel er orginal c280, diff har jeg brukt 188mm asd diff, men tatt livet av 2 stk. Drivakslinger og drivledd er orginale men i god stand. Bremser org c280 intil videre. Quote
Recommended Posts