Jump to content

Bedre skiltholdere?

Guest kodvaag

Recommended Posts

Guest Johan Stub

Jeg har lenge tenkt på at det burde vært oppfordret til dette og til flere ting. Når jeg sier "oppfordret til" så mener jeg egentlig "informert om" hva andre "gærninger" har gjort og dokumentert det med bilder og kanskje noen ord om hva de egentlig har gjort for å dokumenter hvor gærne de er...

Hva med å "søle" en liter med maling på asfalten 75 meter før hver fotoboks? Male dem selvlysende gule? Spraye hullet for fotoapparatet svart? Informere om hva slagt utstyr som står inni disse boksene slik at andre kan "unngå" å kjøpe samme type utstyr? Legge ut informasjon om hvordan de virker slik at kloke hoder kan jobbe med "stelth" systemer?

Og Så Videre - mulighetene er mange og det går an å gjøre dette og fortsatt holde seg på riktig side av loven.

Guest Johan Stub
Hmmm' date=' intr. tanke det der med Stealth..... :roll:

Usynlig for fotoboksene......hmmmm 8)[/quote']

Hva er det som gjør at de utløses? Elektormagnetisk stråling? Kan det motvirkes/forstyrres?

Det er sensorer i asfalten ja. Etter som jeg har fått forklart er det to kabler som ligger paralellt tvers over hele vegbanen. Den registrerer når du kjører over den første og måler tiden det tar før du kjører over den andre. Dermed regnes farten din ut. Den måler også sporvidde og akselavstand. Dette er faktisk så nøyaktig at man kan identifisere en bil utifra disse dataene. Kjenner faktisk til et tilfelle der man avdekket at en bil var skjev etter en skadereparasjon.

Guest Johan Stub
Det er sensorer i asfalten ja. Etter som jeg har fått forklart er det to kabler som ligger paralellt tvers over hele vegbanen. Den registrerer når du kjører over

Men hva måler den?

Guest Johan Stub

Hmm - var litt uklar skjønner jeg. Hva måler den for å regne ut farten? Hva slags følere ligger under asfalten?

Olav; Selvjegskjønneratdenmålerfart!

Guest Johan Stub

Bare en tanke;

I tilfelle de måler elektromagnetisk stråling og jeg har en "dings" under bilen min som sender ut en kraftig puls i det jeg passerer disse følerne og på den måten får begge to til å gi signal samtidig. Da vil tiden mellom dem bli ca. 0 og min hastihet bli målt til ca. uendelig. Hva blir boten da? Kan de hende at saken blir henlagt grunnet feil på utstyret deres? Det er vel ikke vanskelig å lage en slik "dings"? Er det noen elektrokyndige som føler seg kallet til å mene noe om dette?

Men det kan jo være de måler noe helt annet - vekt for eksempel? Ikke vet jeg.

Guest kodvaag
Det er såvidt jeg har forstått slynger under asfalten som registrerer en metallgjenstand som passerer - jeg har dessuten hørt at biler med veldig stort overheng (f.eks. Peugeot 407) kan skape tull med disse...

Var det jeg visste at de bilene var gode for noe!

Det er sensorer i asfalten ja. Etter som jeg har fått forklart er det to kabler som ligger paralellt tvers over hele vegbanen. Den registrerer når du kjører over den første og måler tiden det tar før du kjører over den andre. Dermed regnes farten din ut. Den måler også sporvidde og akselavstand. Dette er faktisk så nøyaktig at man kan identifisere en bil utifra disse dataene. Kjenner faktisk til et tilfelle der man avdekket at en bil var skjev etter en skadereparasjon.

De skal visst bruke dette med akselavstand for å identifisere biltyper ved gjennomsnittsmålinger. Jeg er ikke heeelt sikker på nøyaktig åssen det skal funke, men.