Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen her som har montert panserdemper på Mercedes-Benz? Får man ikke kjøpt slike løse?

Er jo mye bedre enn det orginale tukleverket hver gang en skal åne det panseret egentlig, at

du er nødt for å vippe opp en hendel for å få panseret til å stå åpent. Må en eventuelt ha en

på hver side, eller holder det med en?

Posted

Noen her som har montert panserdemper på Mercedes-Benz? Får man ikke kjøpt slike løse?

Er jo mye bedre enn det orginale tukleverket hver gang en skal åne det panseret egentlig, at

du er nødt for å vippe opp en hendel for å få panseret til å stå åpent. Må en eventuelt ha en

på hver side, eller holder det med en?

 

190n har jo panserdemper.

 

Den har kun en demper.

 

Posted

Noen her som har montert panserdemper på Mercedes-Benz? Får man ikke kjøpt slike løse?

Er jo mye bedre enn det orginale tukleverket hver gang en skal åne det panseret egentlig, at

du er nødt for å vippe opp en hendel for å få panseret til å stå åpent. Må en eventuelt ha en

på hver side, eller holder det med en?

 

Er det W123 du snakker om? viss panseret ikke står oppe av seg selv bør du bytte fjærene, dette er jo i utgangspunktet et genialt system som mange av mine kompiser misunner.

Posted

Patenten er vel å bra den, men jeg har en kamerat som kjøpte seg en bil her om dagen med en slik

demper på panseret, og det virket skikkelig bra. Den hjalp også panseret på vei opp, det gjør ikke et

panser på en 123. Der må du løfte det helt opp. Altså, det er ikke noe problem, men det var en dæilig

komfortfølelse over denne demperen. Derfor jeg spør om noen av dere har gjort det samme å kunne

dele noen erfaringer ved montering. :D

 

PannserDemper

 

XL_396436d8f56ddf81de76700cea91234f.jpg

Posted

Jeg ser hva du skriver men skjønner fremdeles ikke problemet. Det er nå noen år siden jeg hadde 123 men de fjærene drar da vitterligen panseret opp så det griner etter når de er rett strammet?

Nyere biler har jo demper, 201 har på ene siden, mens 210'n har vel på begge sider.

 

Det du snakker om - låsen som må settes på, mener du den spaken for å låse panseret i vertikal stilling?

Det er jo bare om du skal helt opp med det at den trengs å benyttes...

Posted

Jeg ser hva du skriver men skjønner fremdeles ikke problemet. Det er nå noen år siden jeg hadde 123 men de fjærene drar da vitterligen panseret opp så det griner etter når de er rett strammet?

Nyere biler har jo demper, 201 har på ene siden, mens 210'n har vel på begge sider.

 

Det du snakker om - låsen som må settes på, mener du den spaken for å låse panseret i vertikal stilling?

Det er jo bare om du skal helt opp med det at den trengs å benyttes...

 

Sier ikke det er noe problem i den forstand, det er bare at den demperen er mer komfortabel. Den

hjelper panseret opp lydløst å fint  :D Drar du opp panseret på en 123 så knattrer det og spenner

i disse fjærene. Skal man ha det helt opp, så må du fikle med disse hendelene på to sider. Jeg har

hatt flere 123 biler, og synes igrund ikke dem hjelper stort med å få panseret opp. Det er nok pga

fjørene er vel stilt feil som du sier. Så jeg syntes egentlig dette virket som en fin ide  :D Og siden

de nyere Mercedesene har det, så er det nok bedre også. Sier ikke at den orginale patenten er elendig,

men den er utdatert så lenge det finnes bedre løsninger på det  :D

Posted

Skal man ha det helt opp, så må du fikle med disse hendelene på to sider. Jeg har

hatt flere 123 biler, og synes igrund ikke dem hjelper stort med å få panseret opp. Det er nok pga

fjørene er vel stilt feil som du sier.

Du kan prøve å stramme fjærene ja, husker ikke akkurat hvordan dette så ut men det er vel gjerne flere hakk du kan flytte dem i?

 

Skal være enig i at det nok åpner seg mer elegant med gassfjærer, og det går helt sikkert å montere noe sånt for en litt fingernem krabat.

 

Det er også bare bare EN lås på nyere biler, så du slipper med å gå på ene siden for å ta opp/ned panseret fra vertikalen.

At akkurat den har en sånn lås er vel helt greit - det er nå ikke mange biler som i det hele tatt har muligheten til å åpne helt opp?

Posted

Er ikke så kult med panserdemperene når du får panseret i bakhodet når man står og skifter lyspære i 30 minus..

Bare fordi panserdempere har tatt kvelden i kulda

Posted

Er ikke så kult med panserdemperene når du får panseret i bakhodet når man står og skifter lyspære i 30 minus..

Bare fordi panserdempere har tatt kvelden i kulda

Nei, det er egentlig delvis min erfaring også - 190'n sliter med å holde panseret oppe når det er kaldt.

Nå er jo sikkert demperen som bilen 23 år gammel, en ny ville nok virke bedre ved lave temperaturer.

Posted

Patenten er vel å bra den, men jeg har en kamerat som kjøpte seg en bil her om dagen med en slik

demper på panseret, og det virket skikkelig bra. Den hjalp også panseret på vei opp, det gjør ikke et

panser på en 123. Der må du løfte det helt opp. Altså, det er ikke noe problem, men det var en dæilig

komfortfølelse over denne demperen. Derfor jeg spør om noen av dere har gjort det samme å kunne

dele noen erfaringer ved montering. :D

 

+1  :)

På 124 og som på flere andre eldre MB er det jo solide saker, men jeg synes det er overdimensjonert og for mye jønn!  Jeg har sett litt på å erstatte hengslene på 124 med det på 210, og det burde gå greit uten å måtte skjære og sveise i karrossen. Trenger kanskje ei enkel plate/brakett og litt skruing.  210-mekanismen er spinklere og litt mer sjæklete, men den skal jo bare holde panseret oppe. Og den har nok slaglengde til 124 ihvertfall. Kunne gjort noe lignende på bakluka også, nice 124-mods.

 

Er ikke så kult med panserdemperene når du får panseret i bakhodet når man står og skifter lyspære i 30 minus..

Bare fordi panserdempere har tatt kvelden i kulda

 

Må ikke åpne panseret i -30, huffa meg, altfor kaldt. :shock:  ...og det er stor fare for at spylerslangen sprekker opp i bøyen inne ved hengselet!

 

-arnt-

Posted

Er det ikke litt patina at man har en bil det man må gjøre litt selv? ;)

 

Både ja og nei  :D

 

 

du har vel ikke kjøpt deg 190 vel Syver??

 

mvh Geir

 

 

Nei, tengte kun å modifisere pensermekanismen på T-modellen litt bare  :D

 

Patenten er vel å bra den, men jeg har en kamerat som kjøpte seg en bil her om dagen med en slik

demper på panseret, og det virket skikkelig bra. Den hjalp også panseret på vei opp, det gjør ikke et

panser på en 123. Der må du løfte det helt opp. Altså, det er ikke noe problem, men det var en dæilig

komfortfølelse over denne demperen. Derfor jeg spør om noen av dere har gjort det samme å kunne

dele noen erfaringer ved montering. :D

 

+1  :)

På 124 og som på flere andre eldre MB er det jo solide saker, men jeg synes det er overdimensjonert og for mye jønn!  Jeg har sett litt på å erstatte hengslene på 124 med det på 210, og det burde gå greit uten å måtte skjære og sveise i karrossen. Trenger kanskje ei enkel plate/brakett og litt skruing.  210-mekanismen er spinklere og litt mer sjæklete, men den skal jo bare holde panseret oppe. Og den har nok slaglengde til 124 ihvertfall. Kunne gjort noe lignende på bakluka også, nice 124-mods.

 

Er ikke så kult med panserdemperene når du får panseret i bakhodet når man står og skifter lyspære i 30 minus..

Bare fordi panserdempere har tatt kvelden i kulda

 

Må ikke åpne panseret i -30, huffa meg, altfor kaldt. :shock:  ...og det er stor fare for at spylerslangen sprekker opp i bøyen inne ved hengselet!

 

-arnt-

 

La oss håpe sommerbilen slipper å måtte åpne panseret i -30  :D

Posted

Såfremt panserdemperne er montert helt bakerst er det jo vel og bra, men patentet på 190en og de fleste andre biler er bare irriterende til sammenligning - forøvrig er også min erfaring at 123, 124 og lignende har panser som spretter like godt opp som nyere biler.

Posted

 

Ja, de demperne kan bli stående i veien, men dersom panseret åpnes helt opp i låst stilling, kan demperne kneppes av i den ene enden og vikes bort. Dette er vel ikke så superviktig men mer en kjekk modifisering - og modifisering er jo bare moro det. :D

 

-a-

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...