_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Noen her som har montert panserdemper på Mercedes-Benz? Får man ikke kjøpt slike løse? Er jo mye bedre enn det orginale tukleverket hver gang en skal åne det panseret egentlig, at du er nødt for å vippe opp en hendel for å få panseret til å stå åpent. Må en eventuelt ha en på hver side, eller holder det med en? Quote
Kenneth Sivertsen Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Noen her som har montert panserdemper på Mercedes-Benz? Får man ikke kjøpt slike løse? Er jo mye bedre enn det orginale tukleverket hver gang en skal åne det panseret egentlig, at du er nødt for å vippe opp en hendel for å få panseret til å stå åpent. Må en eventuelt ha en på hver side, eller holder det med en? 190n har jo panserdemper. Den har kun en demper. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 du har vel ikke kjøpt deg 190 vel Syver?? mvh Geir Quote
Arne Henriksen Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Noen her som har montert panserdemper på Mercedes-Benz?Hva snakker du om nå egentlig? Alle bilene jeg har hatt har da panseret stått automatisk oppe når man åpner det? Quote
T.Vårlid Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Noen her som har montert panserdemper på Mercedes-Benz? Får man ikke kjøpt slike løse? Er jo mye bedre enn det orginale tukleverket hver gang en skal åne det panseret egentlig, at du er nødt for å vippe opp en hendel for å få panseret til å stå åpent. Må en eventuelt ha en på hver side, eller holder det med en? Er det W123 du snakker om? viss panseret ikke står oppe av seg selv bør du bytte fjærene, dette er jo i utgangspunktet et genialt system som mange av mine kompiser misunner. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 19, 2011 Author Posted December 19, 2011 Patenten er vel å bra den, men jeg har en kamerat som kjøpte seg en bil her om dagen med en slik demper på panseret, og det virket skikkelig bra. Den hjalp også panseret på vei opp, det gjør ikke et panser på en 123. Der må du løfte det helt opp. Altså, det er ikke noe problem, men det var en dæilig komfortfølelse over denne demperen. Derfor jeg spør om noen av dere har gjort det samme å kunne dele noen erfaringer ved montering. PannserDemper Quote
Arne Henriksen Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Jeg ser hva du skriver men skjønner fremdeles ikke problemet. Det er nå noen år siden jeg hadde 123 men de fjærene drar da vitterligen panseret opp så det griner etter når de er rett strammet? Nyere biler har jo demper, 201 har på ene siden, mens 210'n har vel på begge sider. Det du snakker om - låsen som må settes på, mener du den spaken for å låse panseret i vertikal stilling? Det er jo bare om du skal helt opp med det at den trengs å benyttes... Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 19, 2011 Author Posted December 19, 2011 Jeg ser hva du skriver men skjønner fremdeles ikke problemet. Det er nå noen år siden jeg hadde 123 men de fjærene drar da vitterligen panseret opp så det griner etter når de er rett strammet? Nyere biler har jo demper, 201 har på ene siden, mens 210'n har vel på begge sider. Det du snakker om - låsen som må settes på, mener du den spaken for å låse panseret i vertikal stilling? Det er jo bare om du skal helt opp med det at den trengs å benyttes... Sier ikke det er noe problem i den forstand, det er bare at den demperen er mer komfortabel. Den hjelper panseret opp lydløst å fint Drar du opp panseret på en 123 så knattrer det og spenner i disse fjærene. Skal man ha det helt opp, så må du fikle med disse hendelene på to sider. Jeg har hatt flere 123 biler, og synes igrund ikke dem hjelper stort med å få panseret opp. Det er nok pga fjørene er vel stilt feil som du sier. Så jeg syntes egentlig dette virket som en fin ide Og siden de nyere Mercedesene har det, så er det nok bedre også. Sier ikke at den orginale patenten er elendig, men den er utdatert så lenge det finnes bedre løsninger på det Quote
Arnt Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Er det ikke litt patina at man har en bil det man må gjøre litt selv? Quote
Arne Henriksen Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Skal man ha det helt opp, så må du fikle med disse hendelene på to sider. Jeg har hatt flere 123 biler, og synes igrund ikke dem hjelper stort med å få panseret opp. Det er nok pga fjørene er vel stilt feil som du sier.Du kan prøve å stramme fjærene ja, husker ikke akkurat hvordan dette så ut men det er vel gjerne flere hakk du kan flytte dem i? Skal være enig i at det nok åpner seg mer elegant med gassfjærer, og det går helt sikkert å montere noe sånt for en litt fingernem krabat. Det er også bare bare EN lås på nyere biler, så du slipper med å gå på ene siden for å ta opp/ned panseret fra vertikalen. At akkurat den har en sånn lås er vel helt greit - det er nå ikke mange biler som i det hele tatt har muligheten til å åpne helt opp? Quote
Guest 1042 Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Er ikke så kult med panserdemperene når du får panseret i bakhodet når man står og skifter lyspære i 30 minus.. Bare fordi panserdempere har tatt kvelden i kulda Quote
Arne Henriksen Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Er ikke så kult med panserdemperene når du får panseret i bakhodet når man står og skifter lyspære i 30 minus.. Bare fordi panserdempere har tatt kvelden i kulda Nei, det er egentlig delvis min erfaring også - 190'n sliter med å holde panseret oppe når det er kaldt. Nå er jo sikkert demperen som bilen 23 år gammel, en ny ville nok virke bedre ved lave temperaturer. Quote
500AMM Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Patenten er vel å bra den, men jeg har en kamerat som kjøpte seg en bil her om dagen med en slik demper på panseret, og det virket skikkelig bra. Den hjalp også panseret på vei opp, det gjør ikke et panser på en 123. Der må du løfte det helt opp. Altså, det er ikke noe problem, men det var en dæilig komfortfølelse over denne demperen. Derfor jeg spør om noen av dere har gjort det samme å kunne dele noen erfaringer ved montering. +1 På 124 og som på flere andre eldre MB er det jo solide saker, men jeg synes det er overdimensjonert og for mye jønn! Jeg har sett litt på å erstatte hengslene på 124 med det på 210, og det burde gå greit uten å måtte skjære og sveise i karrossen. Trenger kanskje ei enkel plate/brakett og litt skruing. 210-mekanismen er spinklere og litt mer sjæklete, men den skal jo bare holde panseret oppe. Og den har nok slaglengde til 124 ihvertfall. Kunne gjort noe lignende på bakluka også, nice 124-mods. Er ikke så kult med panserdemperene når du får panseret i bakhodet når man står og skifter lyspære i 30 minus.. Bare fordi panserdempere har tatt kvelden i kulda Må ikke åpne panseret i -30, huffa meg, altfor kaldt. ...og det er stor fare for at spylerslangen sprekker opp i bøyen inne ved hengselet! -arnt- Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Det virker som om jeg skal kappe og sveise fast no dritt her, men det har jeg altså ikke tengt til Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Er det ikke litt patina at man har en bil det man må gjøre litt selv? Både ja og nei du har vel ikke kjøpt deg 190 vel Syver?? mvh Geir Nei, tengte kun å modifisere pensermekanismen på T-modellen litt bare Patenten er vel å bra den, men jeg har en kamerat som kjøpte seg en bil her om dagen med en slik demper på panseret, og det virket skikkelig bra. Den hjalp også panseret på vei opp, det gjør ikke et panser på en 123. Der må du løfte det helt opp. Altså, det er ikke noe problem, men det var en dæilig komfortfølelse over denne demperen. Derfor jeg spør om noen av dere har gjort det samme å kunne dele noen erfaringer ved montering. +1 På 124 og som på flere andre eldre MB er det jo solide saker, men jeg synes det er overdimensjonert og for mye jønn! Jeg har sett litt på å erstatte hengslene på 124 med det på 210, og det burde gå greit uten å måtte skjære og sveise i karrossen. Trenger kanskje ei enkel plate/brakett og litt skruing. 210-mekanismen er spinklere og litt mer sjæklete, men den skal jo bare holde panseret oppe. Og den har nok slaglengde til 124 ihvertfall. Kunne gjort noe lignende på bakluka også, nice 124-mods. Er ikke så kult med panserdemperene når du får panseret i bakhodet når man står og skifter lyspære i 30 minus.. Bare fordi panserdempere har tatt kvelden i kulda Må ikke åpne panseret i -30, huffa meg, altfor kaldt. ...og det er stor fare for at spylerslangen sprekker opp i bøyen inne ved hengselet! -arnt- La oss håpe sommerbilen slipper å måtte åpne panseret i -30 Quote
Sven Håkon Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Såfremt panserdemperne er montert helt bakerst er det jo vel og bra, men patentet på 190en og de fleste andre biler er bare irriterende til sammenligning - forøvrig er også min erfaring at 123, 124 og lignende har panser som spretter like godt opp som nyere biler. Quote
500AMM Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Ja, de demperne kan bli stående i veien, men dersom panseret åpnes helt opp i låst stilling, kan demperne kneppes av i den ene enden og vikes bort. Dette er vel ikke så superviktig men mer en kjekk modifisering - og modifisering er jo bare moro det. -a- Quote
Recommended Posts