Steinar Schjødt Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 Trodde egentlig jeg skulle klare meg uten Webasto, men merker at det irriterer meg voldsomt at det er noe i bilen som ikke fungerer. jeg har en E-klasse 2001modell 320CDI med originalmontert Webasto, både kjøre og parkeringsvarmer styrt fra ur ved askebegeret. den har ikke virket det året jeg har hatt den, men spørsmåler er: når man slår den på som parkeringsvarmer, skal da lyset i klima-anlegget slå seg på? Altså at det ser likt ut som om man slår på Rest-knappen? Andre spørsål, er det noen i Trondheimsområdet som er spesielt flinke med Webasto, lønner det seg å ta turen til søta bror for å få den ordnet? Er det like greit å få satt inn en ny? Quote
FrodeS Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 Usikker på disse lampene, men skjer det noe som helst når du prøver å starte den? Typisk feil er vannpumpe som ikke pumper vann lenger, eller at brenneren rett og slett må resettes. søk litt i forumet, så finner du mye om webasto. Quote
Steinar Schjødt Posted December 18, 2011 Author Posted December 18, 2011 har søkt og lest det meste angående Webasto i forumet. har prøvd å ta ut sikring 17. Det virker ikke som om det skjer noe når jeg prøver å starte brenneren. Quote
Steinar Schjødt Posted December 18, 2011 Author Posted December 18, 2011 ja, jeg trodde det, da betyr det vel at min aldri starter. Hmm, betyr sikkert noe annet også, men hva? Quote
Bjørn Vedø Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Jeg har overhalt endel webastoer (Eberspächer hydronic D5W). Det er enkelt men om det er feil på flammeføler eller overhetingføler. (starter ikke, pluss dieselpumpa ikke starter) Om hjernen er defekt er noe annet. Må innom der di kan sette på diagnose utstyr... Også om det er vannpumpa til Eberspächer er defekt så starter den heller ikke.... Disse kan man måles med fluke om di er defekte eller ikke. Men om man hører dieselpumpa til Eberspächer starter, men stopper løpet av kort tid er det glødeplugg defekt Men største problemet er di soter eller ikke starter pga di ikke brukes på sommer sesongen... Så det lønner seg og "teste" Eberspächer noen ganger om sommer sesongen. På min tok jeg og byttet ut pakninger, brenner og glødeplugg. Fungerer som bare det nå... Quote
Steinar Schjødt Posted December 18, 2011 Author Posted December 18, 2011 Kan ikke se at de kommer opp noen meldinger i uret. Grønnlyset tennes, ellers skjer det ingenting. Quote
Thomas Madsen Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Jeg har overhalt endel webastoer (Eberspächer hydronic D5W). Er ikke det 2 forskjellige ??? bare sånn for min egen lurings skyld ?? Jeg har eber i firmabilen nemlig, og litt irritert over att det ikke er webasto med skikkelig timer osv... Quote
FrodeS Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Webasto og Eber er forskjellige produsenter. Quote
Bjørn Vedø Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Rettelse.... Feilkoden kommer ikke opp på displayet.... Sånn kan det gå når jeg blander sammen med di jeg fikser på jobben.... Beklager... Quote
Bjørn Vedø Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Jeg har overhalt endel webastoer (Eberspächer hydronic D5W). Er ikke det 2 forskjellige ??? bare sånn for min egen lurings skyld ?? Jeg har eber i firmabilen nemlig, og litt irritert over att det ikke er webasto med skikkelig timer osv... Jeg skrev det slikt pga etter min erfaring sier alle (nesten) Webasto. Uansett om det er Eberspächer eller Webasto på bilen Quote
Steinar Schjødt Posted December 19, 2011 Author Posted December 19, 2011 skjer ingenting når jeg prøver å starte parkeringsvarmeren, men etter at jeg har kjørt surkler det på høyresiden av motoren og slangene der er varme, men vannet går kanskje gjennom der uansett? Quote
Bjørn Vedø Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Ta et bilde av motor rommet... Har du variabel turbo eller den med elektriske??? Quote
Steinar Schjødt Posted December 21, 2011 Author Posted December 21, 2011 Jeg skal ta bilde, er det høyre side du tenker på. Rundt den svarte boksen med 6 firkanter på lokket? Quote
Bjørn Vedø Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Jeg skal ta bilde, er det høyre side du tenker på. Rundt den svarte boksen med 6 firkanter på lokket? Jepp... Quote
Sarlacc Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Steinar, _hvis_ du har Webasto - kan et verksted som har erfaring med nyere 210 og Webasto lese ut feilkoder fra styringsenheten som sitter i Webastoen din - så kan du ta det derfra. På min bil (2000 S210 Bensin) sitter webastoen innunder høyre fremskjerm og du kommer bare til den ved å skru av innerskjermen (plast). Ofte er skruer og slikt irret fast, og tur/retur kjølevannslanger sitter godt fast - så den er ikke rett frem og få ut, men fullt mulig med litt tolmodighet (regn med å dra av noen skruer slik at du må borre opp og gjenge på nytt) Jeg har akkurat samme problemet med min som du beskriver - og har hatt den ute av bilen for sjekk. Er kommet til at det er brenneren som har tatt kvelden og må byttes. Ikke sikkert at du har samme problem. HVIS det er brenneren din som har tatt kvelden - koster den ca 1600-2000.- Du trenger også pakningssett som også MÅ byttes (som ofte men ikke alltid følger med brenneren). Se http://techwebasto.com/heater_car_light_truck.htm for litt teknisk info og brukermanual - hvis du har Webasto - så er det en Thermo Top C. Lykke til. Quote
FrodeS Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 "brenneren" består av forskjellige deler, og stort sett alle kan byttes. Deler finnes rimelig på ebay. Jeg har en liten diagnosesak som jeg gjerne låner bort. Kobles til pc med seriellport, og til diagnoseplugg på brenneren. Det er mulig man kan komme til i en diagnosekontakt, hvis ikke, må man hacke seg inn på en av ledningene til brenneren. Quote
Steinar Schjødt Posted December 22, 2011 Author Posted December 22, 2011 Takk for det Frode, men jeg holder til i Trondheim så det er nok litt langt unna. Det jeg synes er rart er at ikke lyset i klimaanlegget tennes. Trodde det skjedde automatiskt, kan jo tyde på at signalet fra på-knappen blir blokkert. Quote
Steinar Schjødt Posted December 22, 2011 Author Posted December 22, 2011 Takk Øystein, der røyk den teorien. Quote
H-P Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Dessverre sant det, vifta og dermed lyset starter ikke før det er oppnådd litt tempratur på vannet for å spare batteri om jeg husker rett, så det kan ta noen minutter om bilen er kald. :-0 Quote
Recommended Posts