gunsen Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Sønnen min var så uheldig å søle saft nedi tastaturet på min eks bærbare pc. Det medfører selvfølgelig at pcen ikke vil slå seg på, er det egentlig noen håp om å redde den pcen? Har hørt noen historier om noen som har skylt tastaturert med vann og så latt pcen stå til tørk, så funker den igjen Tenker at her har pcen kortsluttet siden den ikke vil slå seg på og da er det vel lite håp om å få pcen igang igjen!? Quote
Thomas Madsen Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 mange bærbare er enkle å skru ut tastaturet på, ville ihvertfall gjort dette før jeg skylte det.. Quote
SigurdB Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Hadde inne en pc på service som var sølt cola nedi. Der skrudde jeg ut tastaturet og badet det i spylerveske og la det til tørk. Fungerte fint etterpå. Problemet er hvis saften har kommet skikkelig nedi pc'n så alle komponenter osv er våte. Quote
Hallgeir Helland Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Ta ut batteri, demonter maskinen så langt du ser saft, skyll med rent vann......... la tørke. monter. test. Problemet med urent vann er at det leder strøm og det kan jo gjøre at elektronikken ikke virker som den skal. Et videre problem er om det tørker og etterlater seg f.eks. sukker eller andre stoff som er i saft. Da kan man få korrosjon.... ikke bra. Derfor er det viktig å få vasket bort rester av uren væske. Om vannet er rent gjør det ikke så mye om det kommer på elektronikken så lenge det får tørke greit. Demontering er fordel for da får det tørke mer ordentlig og raskere. Merk: jeg har ikke selv noen praktisk erfaring med akkurat bærbare PCer og saft..... Quote
Thomas Madsen Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Hva slags bærbar er det ??? Acer kan du trolig ta ut tastaturet på ca 5 min, 1 til 3 skruer under og noen knapper i overkant av selve tastaturet (sitter nedi) som skyves ned så vippes det opp og kabel kobles fra.. kommer selvsagt litt ann på typen acer men.... Vi gjør dette stadig vekk for kunder, utorlig hva folk søler i dem... Quote
gunsen Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 Er en HP pc Etter som jeg fikk det beskrevet så kutta pc strømmen da saften kom ned i tastaturert, så da tenkte jeg muligens at det er forseint å dille med pcen , siden muligens kortslutningen allerede har skjedd Quote
Thomas Madsen Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Er en HP pc Etter som jeg fikk det beskrevet så kutta pc strømmen da saften kom ned i tastaturert, så da tenkte jeg muligens at det er forseint å dille med pcen , siden muligens kortslutningen allerede har skjedd Sjeldent ett godt tegn Ta av tastaturet og sjekk kortet under, kan være svart der, hvis ikke så kan det være nok å få vasket det og lade opp på nytt... Quote
gunsen Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 Da er batteriet tatt ut, vaska tastaturet og satt det på tørk , så får vi se om det hjelpet elles så får vi begynne med demontering og da er jeg redd det går luks til h...... :lol: Quote
Thomas Madsen Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Da er batteriet tatt ut, vaska tastaturet og satt det på tørk , så får vi se om det hjelpet elles så får vi begynne med demontering og da er jeg redd det går luks til h...... :lol: Ikke att det er noen trøst, men det toget er nok trolig gått alt Quote
gunsen Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 Da er batteriet tatt ut, vaska tastaturet og satt det på tørk , så får vi se om det hjelpet elles så får vi begynne med demontering og da er jeg redd det går luks til h...... :lol: Ikke att det er noen trøst, men det toget er nok trolig gått alt Hehe, frykta igrunne det, har ikke noe håp om gjenoppliving. Bare greit å roe ned eks et døgn til . Bra det snart er januarsalg 8) Quote
Recommended Posts