Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mener jeg har sett ett innlegg om søknad om alternativ tolling,samt papirene på E 500/500E her på forumet en gang, noen som vet hvor det står?

Var på tollkontoret igår for å få info,var som(Uten sammenligning forøvrig)Tangerudbakken,de er jo ihvertfall behjelpelig med det de kan :lol:

Posted

Greia er at det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Søknaden er bare å oppgi info om bilen og signere, det er ikke en "søknad" sånn sett, da man alltid får alternativ beregningsmetode om man ønsker. På www.toll.no ligger det et sted på de dårlige nettsidene info om vedtak som er fattet hvor man kan finne forholdstallet og regne ut hva som ble betalt i avgift, så kan man få en antydning om hvor landet ligger - man kommer jo bedre og bedre ut jo eldre bilen blir.

Posted

Tja, kan prøve meg på en kjapp ca utregning på min.

Dagens bruktpris: 200000 (iflg tollvesenet)

Avgift for egenvekt: 104 068,45

Avgift for motoreffekt: 367 133,40

Avgift for slagvolum: 424 208,16

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 895 410,01

Historisk nybilpris: 1333440 (inflasjonsjustert blir denne 1333440*1,324=1765474)(1,324 - se tollvesenets tabell)

Tollvesenet formel sier:

Avgift på kjøretøy = Gjeldende bruktpris (+/-KM)  * Avgift for tilsvarende nytt kjøretøy

Historisk nypris (inflasjonsjustert)

200000*895410=179082000000/1765474=101435(som du må betale i avgift)

Dette gir et forholdstall(faktisk avgift i forhold til tilvarende nybil) på 11,32% eller 0,1132.

ser jeg bommet litt i forhold til tollvesenet, men vet ikke om det er endringer i avgiftene fra i fjor til i år....

Posted

Kjempebra innlegg!  :)  Dette forklarer godt hvordan den alternative utregningen foregår.

Og den eneste vurderingen som gjøres av Tollmyndighetene, er å sette en realistisk markedspris ut fra kjørelengden.  Altså overkjørte eller underkjørte kilometer ift. en kalkulert gjennomsnittelig kjørelengde på tilsvarende bil.  Resten kommer ut av regnestykket.

-arnt-

Posted

Jeg har planer om å tolle min 190E 3,2 AMG til neste år.

Hvordan går jeg fram med bruktprisen og nybilprisen på den da? Jeg har aldri sett noen bruktpris for denne type bil i Norge.

Posted
Jeg har planer om å tolle min 190E 3,2 AMG til neste år.

Hvordan går jeg fram med bruktprisen og nybilprisen på den da? Jeg har aldri sett noen bruktpris for denne type bil i Norge.

Nybilprisen bør vel kunne oppdrives hos en Mercedesforhandler eller BOS sentralt vil jeg tro. De har vel slikt i et eller annet arkiv. Uansett er det grunnprisen som gjelder. Evt. ekstrautstyr skal IKKE taes med i beregningen. Ellers er det opplysningsrådet for veitrafikken som gjelder.

Når det gjelder aktuell bruktbilpris, blir det kanskje litt vanskeligere. I mitt tilfelle tok tollvesenet kontakt med merkeforhandler og to bilimportører med "erfaring på Mercedes", så denne blir nok bestemt utfra mye synsing på litt spesielle biler. Har jo sett uoriginale E500E bli solgt til rundt 200000, så har ikke inntrykk av at de "tar i" når de setter prisen. Når det er sagt så er det ikke sikkert jeg hadde fått så mye mer for min heller dersom jeg skulle solgt den.

Posted

Ja det er nok litt lettere med en E500E. Selv om det ikke er så altfor mange av disse, så har det likevel vært noen av de for salg i Norge.

Min 3.2 AMG kostet 124.000 DM ny i Tyskland. Om det noen gang er oppgitt en pris på denne ny i Norge, vet jeg ikke.

Etter vanlig tollberegning blir avgiften 91.000kr.

Er det bare å sende mail til tollvesenet for å få opplysninger som kan gi meg svar på hvilken alternativ som blir mest lønnsomt?

Posted
Er det bare å sende mail til tollvesenet for å få opplysninger som kan gi meg svar på hvilken alternativ som blir mest lønnsomt?

Tollvesenet vil sikkert ikke gjøre noen undersøkelser med tanke på bruktpris eller nybilpris før du faktisk søker om alternativ behandling, så der er det nok lite hjelp å få. Får aldri et konkret svar med den gjengen der, før de faktisk har gjort et vedtak de kan stå for. Så dette må du nok finne ut av selv gjennom hovedimportør(BOS) eller andre bruktimportører.

Posted

Å finne pris med BOS er ikke alltid så lett det heller... Sjekka tolling på en E500 W211, alternativ berergning. Kan anbefale å gå til www.bruktbilpris.no

Der kan man, mot 30 kr, legge inn alle data, og finne ut hva som er "markedspris" for tilsvarende bil. Ekstrautstyr skal ikke taes med, men det blir regner høyere pris for en 211 som er avantgarde, har skinninteriør, command etc... Tollvesenet svarer ikke på en dritt, annet enn at de henviser til sine nettsider og lister. At det er en tanke uforståelig for oss vanlige folk interesserer ikke dem. Husk forøvrig på at når du først har bedt om alternativ beregning, så er det bindende. Dvs at om den alternative skulle bli høyere enn vanlig, så må du faktisk betale mer i avgift, istedet for å få igjen (vel og merke er dette sjeldent vil jeg tro...)

Posted

At alternativ blir dyrere enn vanlig metode forekommer kun på biler som er max 2-3 år gamle med liten motor med lavt utslipp. Når det er snakk om eldre biler med stor motor er det ikke tvil engang om at alternativ metode er *mye* mer gunstig. :)

Posted

Jeg har veldig god erfaring med alternativ.

Til og med en Viano som var 16 mnd gammel med 24000km sparte jeg 29000kr i forhold til ordinær.

Men som sagt her: Det nytter ikke å få en forhåndsuttale fra verdivurderingsgruppa på bruktverdi ved alternativ beregning, og du kan heller ikke angre hvis du kommer dårligere ut enn ved ordinær.

Har du lav km på objektet, bør du også legge lav gjennomsnittlig km på innmelding fordi de ofte godtar lav km på speielle biler.

En MB 220 diesel er ofte mye lenger kjørt pr år enn en spesiell AMG.

Gamle biler med brukbar motor er definitivt nesten alltid best på alternativ.

Posted

Har prøvd å søke litt i de prislistene etc., men der er det bare oppgitt 124 og G-wagen fra årene 1991 og 1992.

På søknadsskjemaet der det står "Spesifikasjon", skal man der fylle inn merke og modell?

Og hva slags andre opplysninger bør man informere om? Er det en fordel at de vet det er snakk om en spesiell bil?

Posted

Hei.

Ordningen med alternativ avgiftsberegning er nå drøyt 4 år og omfanget på prislista øker bare på. Jeg fikk heller ingen matnyttig informasjon hos Tollvesenet, så i våres kontaktet jeg Eurotax Glass som er leverandør av listepriser til Tollvesenet. Men de er kun en leverandør av datafangst og tjenester til Tollvesenet, altså tallmaterialer fra bilmarkedet, og har ikke noe forhold til selve prisene eller verdivurderingen. Det er altså Tollvesenet som tar seg av dette.

Tror ikke det har noen hensikt å opplyse noe som helst om bilen; utstyr, tilstand etc.. når man søker om alternativ, selv om bilen er i særdelers dårlig forfatning. Velger man å importere en nedkjørt rusthaug for restaurering så har ikke det noe med engangsavgiften å gjøre som sådan, motorvolum, effekt, vekt osv..er jo der uansett, og den må være teknisk godkjent for å få på skilter.  Jeg følger det som William har skissert ifm. import av sin 500E;

- skaffer det som kreves av dokumentasjon

- setter på originale hjul

- viser bilen for teknisk godkjenning

- betaler avgiften

- og søker om alternativ med en gang

Det sies så mangt om opptreden hos Vegvesenet ut fra ymse erfaringer, men jeg tror man må vise litt forståelse når man skal ha noe gjort der. De kan mye om bil og de må forholde seg til gjeldende regelverk.  De viser nødvendigvis ikke noen entusiasme for akkurat den bilen man har med seg, det er kun en jobb for de, og de har retten på sin side uansett. Så er man godt forberedt og lytter til det som sies så får man forståelse for sine innspill. Og man kan jo bare komme tilbake igjen på ny dersom noe må ordnes. Sideblinkere på skjermene f.eks - trenger jeg å si mer.. :-)

-arnt-

Posted

Om man ikke har paragrafryttertendenser selv løser man sideblinklys veldig enkelt på følgende måte:

1. Skaff to brukte sideblinklys av en eller annen type.

2. Bruk Dremel til å kappe av alle utstikkende greier på baksiden så lyset blir helt flatt bak.

3. Fest disse med omhu på riktig sted med dobbeltsidig tape.

4. Vis bilen og få anmerkning på sideblinklys som ikke fungerer, noe som ikke skal medføre "ikke godkjent".

5. Fjern dem etterpå og nyt forskjermer uten hull.

Posted
Om man ikke har paragrafryttertendenser selv løser man sideblinklys veldig enkelt på følgende måte:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Elektrisk-og-Belysning/Sideblinklys-LED-42412/

Selv brukte jeg disse. Satt de fast helt nede ved Saccoplanken og la ledningen bak den. Montering/demontering ca 20 min....

06062010044.jpg

Om jeg har noen tendenser, tja, liker iallefall at ting jeg monterer virker...