Sverre Posted December 11, 2011 Posted December 11, 2011 Som dere sikkert forstår er det en del gæli med stasjonsvogna mi... ABS: Funker ikke, har prøvt med å bytte ABSblokka i og med at jeg fikk påvist fra verksted at denne var problemet, kom strøm inn, ikke ut... Kan hende at donorblokka også var gåen.. tips? ASD: ASDLampa lyser (når pæra virker i ny og ne), og sperringa i akslingen fønker ikke... Kommer da ikke opp noe varselstrekant da den skulle ha låst seg.... Tips? kan det være en smal sak? Turteller: Fønker av og til, som regel etter bilen har stått over ei uke... Når den fønker stiger tomgangen i forhold til når den ikke fønker.. Dette betyr vel at problemet er mekanisk? men hva?!?! Tips? På forhånd takk! Quote
Jørn Posted December 11, 2011 Posted December 11, 2011 Jeg ville byttet OVP rele (overspenningsrele) på denne bilen. Det styrer det meste som du har problemer med og en hel masse annet. Koster 4-500kr nytt. Sitter bak batteriet. Ta av ett plastdeksel mot torpedevegg. Ett blankt rele med 1 eller 2 sikringer på toppen. Kan også demonteres og loddes over, hvis man kan slikt. Uansett ikke mange kronene for ett nytt ett. Quote
Sverre Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 Okei! Er dette noe jeg kan ta fra en 300 bensin? Eller er det bestemt relé for bestemt motor? Quote
Jørn Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Bare sjekk delenummer. Disse går omhverandre på flere modeller. Quote
Sverre Posted December 17, 2011 Author Posted December 17, 2011 OVP-relé er nå byttet med et helt nytt, og turteller og ABS er i orden! Sviver også høyere og renere på tomgang, og er lettere å starte! ASDen funker fortsatt ikke, men ASDlampa nede i høyre hjørne har startet og lyse etter jeg bytte OVP-relé, hva kan dette bety? Kan det hjelpe å bytte ASD-reléet? Tusen takk for tips! Dette ble en god dag! Godt å ha ABS på glatta! Quote
E_S Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 Du må resette feilkodene i ASD-systemet om lampen lyser - sikkert lagret en kode der fra ABS'en var defekt, da de bruker samme signal. Oppskriften står et sted her, det er bare å koble en ledning mellom to hull i den diagnosekontakten og slå på tenningen eller noe. Hvilke hull og nøyaktig prosedyre kan sikkert noen komme med her. Quote
Guest TheStig Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 1 = Jord 5 = ASD Start bilen. - Ta en ledningsstubb fra Nr. 1 (dette er det samme som jord) å sett den andre enden av ledningen i hull Nr. 5. Du skal bare kortslutte i 1sekund, det holder å sette ledningen nedi og opp igjen. Da skal ASD lampa blinke, antall blink forklarer hva slags feil... - Det kan være lurt å ha en venn som sitter inni bilen, å følger med på lampa mens du kortslutter... På grunn av at lampa begynner å blinke veldig raskt (tar ca 2-4 sekunder) og da er det fort gjort å gå glipp av ett blink eller to. Evt rigg opp et lite speil bak rattet sånn at du kan se ASD lampa fra der du står, eller enda bedre ta 2 lengre ledninger som rekker helt inn i bilen. Sett fast en ledning i hull 1 og den andre i hull 5, sett deg så bak rattet og sett ledningene sammen et kort øyeblikk mens du teller antall blink på lampa. Feilkodene er: 1 Blink = Ingen feil 2 Blink = Styringsenhet ASD 3 Blink = Bremselysbryter (ved pedal) 4 Blink = ABS/ASD sensor venstre side forran 5 Blink = ABS/ASD sensor høyre side forran 6 Blink = ABS/ASD sensor bak (sitter på klokka) 7 Blink = Flere ABS/ASD sensorer 8 Blink = Magnetventil eller bremselysbryter - For å slette feilkoder må du kortslutte kretsen sammenhengende i 5-10sek. Og du vil da forhåpentligvis kunne lese av 1 blink for ingen feil, før lampa slukner. Deretter skal ASD fungere igjen. Mvh Stig Quote
Sverre Posted December 25, 2011 Author Posted December 25, 2011 Fantastisk! hvor er denne diagnoseboksen? Quote
FrodeS Posted December 25, 2011 Posted December 25, 2011 Like foran batteriet. Som nevnt, så er 1= jord, dvs. at du kan jorde hvor som helst. Sist jeg knotet med dette, stappet jeg bare en lang ledning i 5'ern, satt meg inn i bilen og dyttet den borti girspaken (metallet, naturlig vis). Dette gjør samme nytten som å koble 1 til 5. Da slipper du dra noen ut for å telle blink for deg. Quote
Guest TheStig Posted December 25, 2011 Posted December 25, 2011 Like foran batteriet. Som nevnt, så er 1= jord, dvs. at du kan jorde hvor som helst. Sist jeg knotet med dette, stappet jeg bare en lang ledning i 5'ern, satt meg inn i bilen og dyttet den borti girspaken (metallet, naturlig vis). Dette gjør samme nytten som å koble 1 til 5. Da slipper du dra noen ut for å telle blink for deg. Så man MÅ ikke jorde i selve kontakten heller altså? Aha, trodde man måtte det jeg.. Men så klart må man ikke det, jord er jord.. Da skal jeg huske på det til neste gang, for det var jo enda smartere. Da trenger man jo bare tukle med EN ledning også. Mvh Stig Quote
Sverre Posted January 3, 2012 Author Posted January 3, 2012 Tok diagnosetest på akslingen, fikk 8 blink.. Byttet derfor bremselysbryter i og med at cruisekontrollen også er gåen.. ASD fungerer nå perfekt!!! Fikk slettet feilkoden, og nå blinker den bare en gang = INGEN FEIL!!!:D Tusen takk for hjelp! MEN! cruisekontrollen funker ikke... Den fungerte litt (tok tak, men slapp bare), men etter jeg byttet bremselysbryteren virker den ikke i det hele tatt... Må jeg ha bremselysbryter fra en bil MED cruisekontroll?? Tok bryter fra en bil uten.... Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 sjekke denne linken angående feilsøking av cruisecontroll.. http://gdl-online.com/test021.html mvh Geir Quote
Guest TheStig Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Ang cruisecontrollen så kan det være dårlige loddinger i hovedenheten oppunder rattstammen, en ganske typisk feil har jeg inntrykk av. For å komme til den må man ned med sparkeplata over pedalene iallfall, husker ikke om det var noe annet som måtte demonteres også. Boksen skal sitte ved venstre side av rattstammen, og festet i 2 skruer. En bred kontakt som kan plugges ut i bakkant av boksen. Da kan man åpne enheten for å komme til printplata inni om man har litt peiling på loddinger, det skal være mulig å se på loddepunktene om noen av dem har løsnet. De vil da få en lysere ring rundt selve loddepunktet som kan være tegn på at de har løsnet, varm forsiktig med en loddebolt for å få de til å sitte igjen. Det KAN løse problemet ditt om du er heldig. Men pass på så ikke loddingene flyter sammen, da blir det krøll.. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 sjekk denne linken for cruisevontrollproblem.. http://gdl-online.com/testproc.html mvh Geir Quote
Alexander Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=10044.0 Quote
Sverre Posted June 5, 2012 Author Posted June 5, 2012 Nå har ASD og ABS-en fungert en stund etter sist jeg ba om hjelp, MEN nå streiker det igjen... ASDlampa lyser og akslingen er låst hele tiden, ABSen fungerer heller ikke, men det er KUN varselslampa til ASDen som lyser... Jeg har sjekka pumpa eller hva det er til ASD bak, under bilen, under det dekselet, men der var det ingen synlige problem, alt så ut som det var i bra stand... Jeg målte ledningen som går inn under baksetet, der skal det ikke komme strøm når bilen bare sviver(har jeg forstått), og det kom ikke strøm der.. Jeg sjekka med et nytt ASDrelé som jeg vet fungerer (til en s124 250 diesel), lyset slutta å lyse, men ASD var fortsatt låst og ABS funka ikke.. Jeg bytta til et relè fra en 300TDT delebil, men det var nok helt gåent, akslingen var ikke låst, men låste heller ikke når det skulle... ABS funka heller ikke da... Har noen noe tips? Quote
Recommended Posts