Jump to content

Recommended Posts

Posted

Selve jobben er veldig grei, tror jeg betalte rundt 250 for fjør kittet. Ulempen er at du bør skifte olje på kassa i sammen slengen.

 

Ang linken, så må detta være kurrant pris for et lite krypinn  :D

Posted

Oups.

 

Fikset linken.

 

Sånn går det når man glemmer at man har cut&pastet litt mer innimellom.

 

Kittet i linken er bare for 2-3, men jeg får mest sannsynlig tak på et kit med alle fjærene. Usikker på om det er behov for å bytte alle. Filter til kassa har jeg liggende, så jeg trenger bare litt olje.

 

Det ser veldig greit ut i linken, men er det så enkelt som det ser ut? En grei jobb å gjøre på gårdsplassen hjemme?

Posted

Største jobben er og komme seg under bilen og tappe av olja og av med bunnpanna. Fjøra sitter i framkant av ventilblokka. Er bare å skru opp lokket og bytte fjøra. Husk ny pakning og riktig moment på bunnpanne boltene.

 

Jeg gjorde jobben på betong gulvet på jobben med noen planker under hjulene. Brukte 30 min ca.

 

Posted

Høres bra ut.

 

Det spørs om kanskje jeg skal se etter en ny bunnpanne samtidig, for jeg ble advart på Bergs mot at den var litt sliten, og jeg ser det drypper litt.

 

Trenger jeg strengt tatt bytte filteret? Det er vel ca. 5000 km siden det ble byttet filter + olje.

 

Er Olja grei å tappe av? Koster den mye ny?

 

 

Byttet du bare fjæra til 2-3? Hva var symptomene, og ble det bra? Noe justering som måtte gjøres i ettertid? Jeg vurderer å kanskje bytte fjæra til 1-2 også, siden den girer ganske hardt ved kald.

Posted

pris på olje kommer an på merke, og type. MB vil gjerne ha deg til å bruke dextron III , men på en gammel bil er det bare tull, Dextron II er vel originalspec på den. Når jeg bytta olje og filter på min ga jeg vel runt 600 for 6liter olje, dextron II. Hadde jeg tatt dextron III kostet vel den borti 300,- pr liter.

Posted

Min første W124 hadde det samme problemet/tullet mellom 2 og 3 giret.

Etter at jeg har plugget den ned og demonterte den, så

fant jeg ut at lamellene hva utslitte.

Jeg kontrollerte også gjennomgående aksling

der popp-nagglene sitter (midt i kassa). Kontrollerte om di er

"løse".

Byttet di defekte lamelleneplate og byttet filter + olje + pakning.

da fungerte den perfekt etter litt justering på "trykket" i kassa.

(Ikke glemme magneten som skal ligge i bunnpanna i kassa rengjøres og settes på plass.)

Og girene 1 og 2 drives av converteren og resten drives av pumpa som sitter

bak i kassa ved giret til speedometerwiret.

Den andre W124 min som jeg solgte i høst (2011) hadde det samme problemet

og jeg leverte den til Lorinser og ble preparet. Di modifiserte reversen

med og bytte ut til annet popp-naggler til reversen slik at det ikke ble

noe rykking når man satte den i "R". (strupet ned oljetilførsel)

Di nevnte også kassa skal tåle endel juling. Feks motor med etter montert turbo eller kompressor osv...

Ikke noe problem sa dem...  8)

Pluss det er ikke vanskelig og overhalle slike kasser selv. Husk og få i pakningsett.

 

Qe6wF.jpg

 

Lykke til  :)

Posted

Høres bra ut.

 

Det spørs om kanskje jeg skal se etter en ny bunnpanne samtidig, for jeg ble advart på Bergs mot at den var litt sliten, og jeg ser det drypper litt.

 

Trenger jeg strengt tatt bytte filteret? Det er vel ca. 5000 km siden det ble byttet filter + olje.

 

Er Olja grei å tappe av? Koster den mye ny?

 

 

Byttet du bare fjæra til 2-3? Hva var symptomene, og ble det bra? Noe justering som måtte gjøres i ettertid? Jeg vurderer å kanskje bytte fjæra til 1-2 også, siden den girer ganske hardt ved kald.

Trenger egentlig ikke bytte filter eller olje, men problemet er at olja blir forrurensa i det du tapper den av. Vet aldri hva som faller oppi der når du tapper den av. Er derfor greit å skifte for å være sikker. Filteret er greit å skifte fordi du uansett må skifte olje for å skifte filteret. I allefall hvis du har slikt liggende.

 

Olja er grei å tappe av, er bare en umbrako på bunnpanna som du skrur ut. Jeg kjøpte oljen min på oljelageret før de skrudde opp prisene, betalte 72kr - rabatt pr liter. Nå koster denne Oljen 116 pr liter :shock:. Denne oljen hadde også 236.7 spec før, har nå blitt "nedgradert" til 236.1 ser jeg. Jeg brukte denne fordi den kan brukes på både aut kasse og fordeler kasse hos meg.

 

Jeg byttet bare 2-3 fjøra (k1). Det løste ikke problemet for min del, men det kom av helt http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=37592.0]andre årsaker[/url]. Merket ikke noe hos meg på ny og gammel fjør.  Tror ikke en trenger å justere noe i ettertid, så lenge de andre girene fungerer greit.  

 

 

Posted

Mercedes selv anbefaler og bruke Castrol ATF TQ Dexron III - MB-godkjenning 236.9....

Ikke bruk noe av syntetiske olje på automaten for det er ikke bra.

Da slites den mere og den begynner og "slure" etterhvert, også vil tulle med girene...

 

Posted

Mercedes selv anbefaler og bruke Castrol ATF TQ Dexron III - MB-godkjenning 236.9....

Ikke bruk noe av syntetiske olje på automaten for det er ikke bra.

Da slites den mere og den begynner og "slure" etterhvert, også vil tulle med girene...

 

Men bilen er aldri levert med annet enn Dextron II...

Posted

Et tips angående olje er at Felleskjøpet også har en Dexron III-olje som ikke koster alt for mye, det er vel snakk om rundt 75-80,-/liter om man kjøper en 10-liter. :)

 

Posted

Et tips angående olje er at Felleskjøpet også har en Dexron III-olje som ikke koster alt for mye, det er vel snakk om rundt 75-80,-/liter om man kjøper en 10-liter. :)

 

 

 

Husk, bruk meneralsk ATF DIII olje på automat kassa  :finga:

Posted

Mercedes selv anbefaler og bruke Castrol ATF TQ Dexron III - MB-godkjenning 236.9....

Ikke bruk noe av syntetiske olje på automaten for det er ikke bra.

Da slites den mere og den begynner og "slure" etterhvert, også vil tulle med girene...

 

 

Sjekk side 4 her: http://bevo.mercedes-benz.com/d/d/en/Spec_231_1.pdf

Oljer med spesifikasjon: 236.1, 236.6, 236.7, 236.9, 236.10 og 236.81 kan fint brukes på 722.3/4/5 kasser uten problem. 236.10 er dessuten helsyntetisk. Alle atf olje med mbspec 23x.1x er helsyntetiske.

236.8 og 236.12 kan også brukes, men er ikke anbefallt. 236.8 er kun for arktisk klima

Posted

Om jeg ikke husker helt feil er også bl.a. Norge, Sverige, Finland og Canada definert som "arktisk klima" av MB.. :) Greia er vel at det gjelder steder det KAN bli veldig kaldt, men hvor det sjelden blir så veldig varmt, sjelden over 30 grader noe særlig.

 

Posted

Etter 531.000 km er det jo strengt tatt ikke noen overraskelse om ett og annet begynner å bli småslitent i kassa, men jeg har lyst til å prøve dette først, siden det flere steder skrives at ny fjær skal løse problemet. Hadde den alltid sluret, så hadde jeg neppe giddi, men det er bare innimellom, kanskje hver 30. gang den girer, at den slipper, og kun når kassa er halv-varm. Normalt sett girer den helt perfekt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...