Torbjørn Posted December 9, 2011 Posted December 9, 2011 Da kommer det en liten tråd om siste bil på "tunet". En sølvgrå 95`mod med bl.a klima, asd, el. viduer, el. soltak, avtagbar krok, osv. Den kom hit pga. trøbbel med el.net på motor og dårlig gange med tidvise stopp. Det er nå funnet ut av hva som gjorde det, og rettet på provisorisk inntill videre. Siden den ikke har gått skikkelig den siste tiden var likevel overraskelsen stor da jeg tappet av 8 liter(!) olje og bensin blanding av motoren. Oljen var så bensin innholdig at oljetrykket ikke var høyere enn rundt 1 - 1.5 bar. Men ny olje og filter gikk det rett opp på 3 + på tomgang. Motoren gikk også mye penere. Denne trenger et nytt interiør og når jeg finner det rette, vil gjerne finne tak i et komplett svart skinn, så må nok det byttes. I dag ble det skilter, så en lengere prøvetur må jeg få til i løpet av helgen. (kjøpte den usett, så det var litt spennende å få den hjem ) Bilder kommer, Edit: Her er noen triste bilder, men nå har'n fått komme inn i varmen og skal tine seg ned fri fra snø og is. Deretter følger en aldrig så liten gjennomgang av oljer og væsker (gjør det på alle "ny" biler). Også skal jeg montere skiltene og kjøre en tur. Mye snø og kuldegrader i Trøndelagen nå for tiden Quote
E_S Posted December 9, 2011 Posted December 9, 2011 Har du ikke den karosserimessig småshabby 230TE'en med skinninteriør? Da kan man lage en pen og en småsliten bil.. Quote
Torbjørn Posted December 9, 2011 Author Posted December 9, 2011 Har du ikke den karosserimessig småshabby 230TE'en med skinninteriør? Da kan man lage en pen og en småsliten bil.. Tenker jeg fikser det karroseri messige på den gamle 230'n også skaffer jeg denne en ny innredning så har jeg to fine Men vi får se. Skal begynne i ny jobb nå til nyåret og da kommer det firmabil til gards også, så da spørs det om noen må bort. Har 5 biler nå, pluss 3-4 kundebiler så det er litt fullt i gården.... Quote
Torbjørn Posted December 9, 2011 Author Posted December 9, 2011 ja du fåt kvitte deg med toyotaen ;D Ja, det ville vært det mest logiske, ikke sant? Quote
Arne Henriksen Posted December 9, 2011 Posted December 9, 2011 Skjønner ikke engang hvordan den kunne komme dit i utgangspunktet... Quote
Torbjørn Posted December 9, 2011 Author Posted December 9, 2011 Skjønner ikke engang hvordan den kunne komme dit i utgangspunktet... Aldri hatt en så fornuftig og økonomisk noen gang bil jeg. Eller, det blir litt feil å si jeg, for det er samboer og unger som hovedsaklig bruker denne Toyotaen, og med tanke på mine holdninger til Toyota har denne ikke vist seg annet en eksemplarisk. Ingen problem "what so ever" og topp service / fornuftige priser hos merke forhandler - og da har du meg som kunde Den dagen MB kan tilby det samme så kjøper jeg bil der, enkelt og greit. Men når det kommer til bilbygging, motorbygging, trimming, chassis og følelser så har jeg er stoort Mercedes-hjerte. Spesielt de motorene fra før de begynte de største "innsparingene" (merker det godt vist man er inni noen motorer). Sånn fra 80 tallet og opp mot 1997, det er skikkelig solide og velbygde saker. M111'n i denne skal også få oppgradert seg litt på sikt vist bilen blir i mitt eie. Nydelige motorer med uant potensiale. Har også noen M111'er stående til forskjellige oppdrag og finpuss, så har noen vage planer om hva jeg ser for meg her. Quote
André B Posted December 9, 2011 Posted December 9, 2011 tenker vi litt puste hjelp:D hadde vært artig og fått den i stand:D bilen var nyst på vei på huggern før jeg henta den til deg hadde vært morro å vist bilder til amle eier der bilen er back on the road Quote
Torbjørn Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 Var ute på en test-tur i går. Motoren gikk som en klokke og bilen fungerte helt greit. Godt å få på skilter. Eneste som jeg bet meg merke i var at det tremgs ny thermostat (blir ikker varmere enn ca 75 grader) og ny pakning på toppdeksle, den lekker litt. Kjørte med bredbåndslamdaen i, og virkter til at alt er slik det skal. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Gratulerer med enda en S124 Torbjørn..så jo itj så værst ut denn der da.. mvh Geir Quote
André B Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 så da har jeg gjort en bra fiks? det var jo godt å høre da er det jo bare å tute å kjøre i første omgang:D har du fått rengjort bilen innvendig da. eventuelt skiftet ratt? Quote
Torbjørn Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 så da har jeg gjort en bra fiks? det var jo godt å høre da er det jo bare å tute å kjøre i første omgang:D har du fått rengjort bilen innvendig da. eventuelt skiftet ratt? Ja, ser slik ut Har ikke fått gjort så mye innvendig ennå, mest motorstell. Quote
Torbjørn Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 Da var det blitt gjort litt forebyggende og nødvendige rep. Skiltmontering: Slik så det ut Nye innsatser på plass Så var det tid for ny toppdekselpakning, det rant olje ned på varm eksosmanifold som ga heller tvilsomt resultat. Mye røyk ble det i allefall. Denne motoren har gått med mye bensin i oljen og dette har nok gjort sitt til at det oppsto lekkasje. Defekt pakning Det kom olje opp ved pluggene også Noen som har sett en så møkkete motor før? Skikkelig gørrete innvendig denne her. Mer om det senere, har noen forsøk å kjøre her Rengjør pakningsflatene skikkelig, samme rundt plugghylser. På med ny pakning og pluggtettinger Så var det tid for å bytte termostat, det gjorde susen så nå er det 87 grader på motoren igjen Kjørte bilen ca 2 timer i kveld, og alt er tett og fint - går som ei klokke og alle tikk og takk lyder er borte vekke. ASD'n er litt slappere på denne kontra den jeg monterte på den andre stajonsvogna, og det er jo litt rart siden denne har Asd org.... Må vel se på det etterhvert også. Er det slik at diffen får trykk på seg når ASD lampen tennes? Quote
Kenneth Sivertsen Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Kan jo hende at olja begynner å bli dårlig på asd tanken? Har et par liter org asd olje liggende i garasjen om du trenger Quote
Torbjørn Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 Kan jo hende at olja begynner å bli dårlig på asd tanken? Har et par liter org asd olje liggende i garasjen om du trenger Er det noe spesielle greier eller bare vanlig automatolje? Denne olje går ikke inn i diffen, den legger vel bare press på lamellene.... En ASD olje er vel strengt tatt den man har på selve diffen.... eller? Quote
E_S Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Det er en hydraulikkolje (ZH-M) til nivåregulering og ASD, på tanken ute bak venstre hovedlykt. Skift gjerne med det samme du er igang. På diffen skal det olje for LSD-differensial, da det er samme prinsipp med ASD. Quote
Kenneth Sivertsen Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Kan jo hende at olja begynner å bli dårlig på asd tanken? Har et par liter org asd olje liggende i garasjen om du trenger Er det noe spesielle greier eller bare vanlig automatolje? Denne olje går ikke inn i diffen, den legger vel bare press på lamellene.... En ASD olje er vel strengt tatt den man har på selve diffen.... eller? Aner ikke hvilken olje det er. Var med en delebil jeg kjøpte som hadde asd. Mener det står hydraulik olje på den. Men det kan jo sjekkes i morgen Quote
Torbjørn Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Hydraulikkolje er vel = automatolje DIII eller tilsvarende. Går vel mye over samme lesten det der vil jeg tro, eller har noen andre erfaringer? Hvilket trykk blir lagt over diffen ved aktivering av ASD? Også lurer jeg fortsatt på om ASD er aktiv eller inaktiv når lampen i speedo tennes... kan ikke si jeg merker så mye forskjell. LSD olje på diffen skal byttes, så den er grei. Er som sagt lameller i en ASD lik en vanlig LSD, så den er bankers Quote
Arne Henriksen Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Hydraulikkolje er vel = automatolje DIII eller tilsvarende. Nei. Dette er ZH-M olje, ATF skal ikke brukes på dette systemet. Quote
Torbjørn Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Hydraulikkolje er vel = automatolje DIII eller tilsvarende. Nei. Dette er ZH-M olje, ATF skal ikke brukes på dette systemet. Okay, vet du grunnen til det Arne? Hadde vært kjekt å vite. Hva er forskjellen på ZH-M og ATF? Quote
Torbjørn Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Ser her at LMH brukes på andre merker også, er dette samme olje som LM-H? http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_X_cbe_26680_key_140003540667_20100514160_6.pdf Quote
Arne Henriksen Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Hva er forskjellen på ZH-M og ATF? Hakke peiling, men en hydraulikkolje har nok langt andre krav til sammensetning enn en girolje? Quote
bska Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Torbjørn, Mener å huske Frode hadde snoket frem noe dokumentasjon som indikerte ASD trykket ligger rundt 40bar+ Dersom lampa lyser uten at du får sperrevirkning ville jeg byttet olja på 'ASD' tanken og luftet systemet. Brukes for tykk hydraulikk olje klarer ikke systemet bygge trykk raskt nok over lamellene. Quote
Torbjørn Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Hva er forskjellen på ZH-M og ATF? Hakke peiling, men en hydraulikkolje har nok langt andre krav til sammensetning enn en girolje? Ja, det er helt sikkert store forskjeller. Det hadde vært greit å vite dette. Men alt med olje er vanskelig slikt, ikke greit å finne informasjon om kvaliteter og egenskaper - i allefall ikke hva det vil si i praksis Ser ut som om det er samme greiene de bruker på Citeroen, så da må jeg skaffe noen liter og bytte ut. Er det noen grei avtapping på dette systemet? Mye spørsmål her nå, men disse systemene har jeg lite greie på Quote
Torbjørn Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Torbjørn, Mener å huske Frode hadde snoket frem noe dokumentasjon som indikerte ASD trykket ligger rundt 40bar+ Dersom lampa lyser uten at du får sperrevirkning ville jeg byttet olja på 'ASD' tanken og luftet systemet. Brukes for tykk hydraulikk olje klarer ikke systemet bygge trykk raskt nok over lamellene. Ok, da skal jeg gjøre det. Hvor er det greies å tappe av og evt. lufte? Er ikke dette selvluftende? Så sperren skal gå inn ved lys i dasj, da vet jeg det. Quote
Recommended Posts