gunsen Posted December 8, 2011 Posted December 8, 2011 Økonomien i Europa er ikke akkurat lystig for tiden. Jeg har litt aksjer og aksjefond (slapp av, ikke store verdier ). Å høre på eksperter er til å bli smårar av, noen skriker selg selg, andre sier ha et laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangsiktig perspektiv på fond. Det har jeg forsåvidt hatt uten at det har blitt den store avkastningen. Så vurderer faktisk sterkt selge det vesle jeg har nå, noen av her inne som har gjort seg noen tanker om dette ?. Er helt sikkert flere her inne som har litt samme dilemma . Quote
HenningN Posted December 8, 2011 Posted December 8, 2011 En ting er sikkert Gunsen; det er i dårlig/usikre tider man gjør gode fond/aksje kjøp... Men.. Det er jo ikke lett å vite hva som skjer videre i Europa nå, kan fort bli en "domino" effekt med all gjeld landene har dratt på seg... Så det er ikke lett å vite hva man skal gjøre.. Quote
bska Posted December 9, 2011 Posted December 9, 2011 Hvis du er usikker beholde/selge så kan det kansje være enklere å ta beslutningen om du bestemmer deg for om euroen overlever eller ikke. Nå har EU landene avholdt 4 toppmøter uten å komme til enighet så har du aksjer i eurosonen ville jeg trukket meg ut. Raset kommer nok før eller senere og da vil banker gå under. Quote
FrodeS Posted December 9, 2011 Posted December 9, 2011 Det er jo nå du burde kjøpe...når kursen er lav. Oppgangen kommer, helt sikkert. Sats på aksjefond, det er mitt tips. Men prisen er jo ikke lav nå Jeg har også noe aksjefond. Ikke mye her heller, men litt. Får finanskrisa i 2008 var Oslo Børs' hovedindeks såvidt over 450. Så ramlet den drastisk. Jeg husker ikke hvor mye, men jeg mener den var godt under 200 en stund, for så å stige "historisk mye" en kort tid og såvidt passere 450 igjen. Jeg hadde egentlig sagt til meg selv at jeg skulle selge ved 450, men fikk jo ikke ut finger'n. Så ramlet den igjen ned mot 320 eller så, og er nå oppe i 375 i dag. Tatt litt fritt fra hukommelsen. Jeg sitter fortsatt med fondene mine, men syns det er risky business. Jeg ser relativt liten sjanse for at det skal kaste mye av seg, en grei sjanse for at det skal stige noe, men også en stor sjanse for at det synker mye. I de urolige tidene som er nå, holder det at en eller annen økonom sier "BØ", og så skal alle selge, og vips så er verdien halvert. Edit : Oslo Børs' hovedindex siste år. http://oslobors.no/markedsaktivitet/stockIndexOverview?newt__ticker=OSEBX&newt_graph-stockIndex_tab=12months Den er lavere nå enn den har vært tidligere i år, men samtidig så var den historisk høy en god stund. Edit2 : Siste 5 år : http://oslobors.no/markedsaktivitet/stockIndexGraph?newt__ticker=OSEBX&newt__menuCtx=1.6.3 Kursen har altså vært over 500 ved to anledninger. Allikevel er vi pr. i dag på nesten 80% av historisk max-verdi. Med tanke på hvor lite som skal til før alt raser, så syns i hvert fall ikke jeg at aksjefond er noen god spareform nå. Hadde det ikke vært for at mitt fond har en slags "affeksjonsverdi" og er avsatt til et spesielt formål, hadde jeg nok løst det ut og heller nedbetalt lån. Quote
Egil Posted December 10, 2011 Posted December 10, 2011 Økonomien i Europa er ikke akkurat lystig for tiden. Jeg har litt aksjer og aksjefond (slapp av, ikke store verdier ). Å høre på eksperter er til å bli smårar av, noen skriker selg selg, andre sier ha et laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangsiktig perspektiv på fond. Det har jeg forsåvidt hatt uten at det har blitt den store avkastningen. Så vurderer faktisk sterkt selge det vesle jeg har nå, noen av her inne som har gjort seg noen tanker om dette ?. Er helt sikkert flere her inne som har litt samme dilemma . Har du noe fornuftig du ønsker å bruke hele/mesteparten av investeringen til, selg. Hvis alternativet er å putte dem i banken, la investeringen stå som den er. Quote
FrodeS Posted September 25, 2012 Posted September 25, 2012 Nå er det bare å forberede seg på en fantastisk oppgang på børsen, for jeg har solgt mine aksjefond. Jeg hadde en grense i forhold til Oslo Børs' hovedindex, og den ble brutt for litt siden, så da ble det salg i dag. Det kan godt hende jeg hadde tjent på å la pengene bli stående, men jeg har sett fondet blir nesten verdiløst to ganger, for så å ta seg opp igjen. Så ustabilt som det er ute i verden, syns jeg det er sjansespill å ha penger stående i fond. (har forøvrig ingen sammenheng med at jeg ser etter ny bil for tida) Quote
Recommended Posts