Jump to content

Problemer med drift temp på W211, 220CDI

Recommended Posts

Posted

Hei Hei,

Sliter litt med arbeidstemp på bilen om dagen! i sommer lå den stabilt på 80-90grader.

men når det har blitt kaldere så er den mer ustabil! det tar lengre tid før den blir varm, og over 80Grader blir den ikke.

I kø kjøring så blir den ikke mer enn 50-60 grader, når køen løsner opp, og hastigheten stiger, så kommer den seg opp i 80grader.

Kan det være så enkelt som termostaten som tuller?

Odd

Posted

Det er en forholdsvis enkel prosedyre, men du trenger en liter kjølevann for å etterfylle med mindre du tapper av på forhånd.

Såvidt jeg husker er det tre skruer som holder den, i tillegg må du demontere et par småting rundt for å komme til. Slik ser det ut når den er ute:

termostat1.JPG

Og slik ser det, som du vet, ut når den er på plass:

termostat2.JPG

Det er samme type "omvendt torx" som du ser på bildet som holder den på plass.

Posted

Termostaten er litt dyr, men den er alfa og omega for å holde temperaturen oppe i vinterkulda. Skiftet

på min for to år siden og den holder 80 grader selv on det er - 30 ute!

kurant å skifte selv om det er litt trangt.

Posted

er det kurant og kjøpe denne på mekonomen ?

Helt kurant den fra Mekonomen skiftet nå og den funker perfekt, spretter opp i 90 grader etter noen få strakser. 8)

Posted

er det ikke webasto på denne bilen som f.eks på 210.?? funker fra 5'C ..

min bror har også en 220CDI 2000 mod å der hopper termostaten ut av sporet sitt!!!!????.. noen som har vert ute for dette?? ny trmostat og nytt termostathus er byttet.... lurer...

mvh Geir

• 4 months later...
Guest odd
Posted

Nå på sommeren er den jevn.. Men i kø synes jeg den spretter nesten litt for høyt opp.. Mulig den ikke er så høy, men synes den nærmer seg 100grader??? Lyser den røde varsellampa dersom den koker??

Posted

Man får varsel om det begynner å bli for varmt, kan gå godt over 100 grader før det er noen fare for koking, men skal normalt ikke gå så høyt ved vanlig køkjøring, tror jeg.. :)

Guest odd
Posted

Så med andre ord.. Så lenge lampa ikke lyser er det ikke skummelt?? Har sett den opp mot 100grader.. Men aldri over...

Posted

Så med andre ord.. Så lenge lampa ikke lyser er det ikke skummelt?? Har sett den opp mot 100grader.. Men aldri over...

Både 200 cdi og 320 cdi`n jeg hadde lå på rundt 100 grader, sommer som vinter. Så du har ikke noe å bekymre deg over.

Guest odd
Posted

Mulig jeg trenger ting med t-skje:) men slik jeg tolker det så trenger jeg ikke være nervøs... Tung lastet og i kø ser det enkelte ganger ut som den nærmer seg det jeg tror er 100 grader.. Men på 211'n er det ikke rødt merke så det blir vanskelig og dømme. Men den føde varsellampa hadde vel lyst hvis det var skummelt?

Posted

Ja, det er helt greit. Blir det kritisk høy temperatur får du melding om det, og det er nok ikke før rundt ca. 115 grader, vil jeg tro. :)