Jump to content

Problemer etter motorvask C200-98. Feilkoder i fleng!

Guest stigwh

Recommended Posts

Hei! Var sikkert ikke forsiktig nok ved motorvask i helgen og dagen etter har jeg følgende funksjonssvikt:

Tempomat /Cruisecontrol virker ikke

Lys i midtkonsoll (varmeapparat mm) virker ikke (lys i dashbord OK)

Varsellys for ASR og ABS lyser

Ett-trykk for el.vindusheiser virker ikke (men vanlig opp/ned fungerer)

Kupevifte (varmeapparat) virker ikke

Har sjekket alle sikringer i sikringsboks i motorrom samt sikringer i bagasjerom. Var innom det lokale verkstedet og de koplet opp feilsøk og fant en rekke feilkoder. Mange lot seg ikke slette, og de hadde ikke anledning til å begynne feilsøking... Fikk et tips om å fjerne deksel over coiler/tennplugger og se om det lå vann der. Har noen tips om hvor det er fornuftig å begynne å blåse...? Og finnes det andre sikringer "på lur" som jeg kan sjekke? :?

Hadde også litt fusking på min i lang tid etter en grundig motorvask (etter at det var griset noe hinsides med tectyl da bilen var ny i sommer/høst).

En skulle nesten tro det var fritt fram og spyle siden det er en haug med deksler i hele motorrommet. Men en må tydeligvis være forsiktig likevel.

I mitt tilfelle var det nok å plugge fra et par ledninger som lå under dekslene og spraye med litt elektrospray så ga det seg. :wink:

Har nå fått sjekket bilen hos Algaard i Bergen. De trodde at føler for ABS var defekt - fikk med en ny og har nå skiftet. Og nå virker ABS etc + cruisecontrol. :D Men Algaard tror også at hele varmeapparatet mitt (!) er defekt, og vil bytte dette i morgen. Pris for bare delen er ca. 4500 + mva... :cry: Pluss arbeid.... Akk, det koster å kjøre med stjerne...

Har nå fått sjekket bilen hos Algaard i Bergen. De trodde at føler for ABS var defekt - fikk med en ny og har nå skiftet. Og nå virker ABS etc + cruisecontrol. :D Men Algaard tror også at hele varmeapparatet mitt (!) er defekt' date=' og vil bytte dette i morgen. Pris for bare delen er ca. 4500 + mva... :cry: Pluss arbeid.... Akk, det koster å kjøre med stjerne...[/quote']

Nå vet ikke jeg hvordan du vasket motorrommet denne gangen, men blir så forbannet og skremt av sånne historier.

"Mercedes kvalitet fra 96- " = :protest:

Guest amorino

Ro ned nå - MB fra 96- er ikke så mye verre enn alt annet. Men nye biler med mye elektronikk bør helst ikke høytrykkspyles i motorrommet, f.eks.

Nå vet ikke jeg heller om dette var tilfellet her, men det finnes mange "dumme" påfunn som ødelegger mye - som han som skrubbet lakken med stålull...

Nå vet ikke jeg hvordan du vasket motorrommet denne gangen' date=' men blir så forbannet og skremt av sånne historier.

"Mercedes kvalitet fra 96- " = :protest:[/quote']

Nå er du helt på jordet. Jeg skal uten problemer klare å vaske motoren på bilen din slik at den ikke starter også. Det er bare å være litt uheldig med hvor du spruter...

Nå vet ikke jeg hvordan du vasket motorrommet denne gangen' date=' men blir så forbannet og skremt av sånne historier.

"Mercedes kvalitet fra 96- " = :protest:[/quote']

Nå er du helt på jordet. Jeg skal uten problemer klare å vaske motoren på bilen din slik at den ikke starter også. Det er bare å være litt uheldig med hvor du spruter...

Det var derfor jeg skrev at jeg vet ikke hvordan fyren vasket bilen denne gangen, for hadde det vært normal vask så.... ellers...

Når det gjelder bilen min så ikke F... om du får lov til å kjøre den mer! Alle delene ble sikkert slitt etter at du har vært sjåfør i ti minutter. :twisted:

Sånn går det når ting skjer. Man leiter etter mulige grunner og denne gangen dukket problemene opp dagen etter vaskingen så da... Men her følger virkelig hendelsesforløp:

Vasket motoren - (og til alle som lurer: Den ble vasket FORSIKTIG!)

Dagen etter kjørte fruen til butikken og klaget over at ABS/ASR-lyset lyste. Jeg sjekket alle sikringene om kvelden (litt mørkt, men med lommelykt) og klarte å putte alle bortsett fra en tilbake i riktig hull... Når jeg så testet oppdaget jeg at ikke bare ABS/ASR-lyset lyste men også at det ikke var liv i varmeapparatet... Test hos lokalt verkted gav ikke noen spesielle svar - masse feilkoder, og test hos Algaard det samme. Algaard mente da at føler for ABS på venstre side var ødelagt - denne fikk jeg låne (!) og skiftet selv om kvelden. Da virket ABS/ASR og cruisecontrol... Men ikke varmeapparatet. Dette ble så tatt ut av Algaard (honnør for rask aksjon!) og mekaniker kom ut i venterommet og fortalte at apparatet fungerte men at noen hadde fjernet sikringen... :oops: Jeg ble uansett så lykkelig over at regningen totalt (med føler) ble "bare" 1600 kr så jeg ergrer meg mindre over at det var jeg selv som rotet det til... Men motorvaskingen var det ikke! :D Så nå er alt på plass igjen!

Sånn går det når ting skjer. Man leiter etter mulige grunner og denne gangen dukket problemene opp dagen etter vaskingen så da... Men her følger virkelig hendelsesforløp:

Vasket motoren - (og til alle som lurer: Den ble vasket FORSIKTIG!)

Dagen etter kjørte fruen til butikken og klaget over at ABS/ASR-lyset lyste. Jeg sjekket alle sikringene om kvelden (litt mørkt' date=' men med lommelykt) og klarte å putte alle bortsett fra en tilbake i riktig hull... Når jeg så testet oppdaget jeg at ikke bare ABS/ASR-lyset lyste men også at det ikke var liv i varmeapparatet... Test hos lokalt verkted gav ikke noen spesielle svar - masse feilkoder, og test hos Algaard det samme. Algaard mente da at føler for ABS på venstre side var ødelagt - denne fikk jeg låne (!) og skiftet selv om kvelden. Da virket ABS/ASR og cruisecontrol... Men ikke varmeapparatet. Dette ble så tatt ut av Algaard (honnør for rask aksjon!) og mekaniker kom ut i venterommet og fortalte at apparatet fungerte men at noen hadde fjernet sikringen... :oops: Jeg ble uansett så lykkelig over at regningen totalt (med føler) ble "bare" 1600 kr så jeg ergrer meg mindre over at det var jeg selv som rotet det til... Men motorvaskingen var det ikke! :D Så nå er alt på plass igjen![/quote']

He he, så bra. Gøy når ting løser seg. :wink: Kan tenke meg at du ble litt varm i pæra når han nevnte sikringen :lol: