Jøran89 Posted December 5, 2011 Posted December 5, 2011 Så var det w211en sin tur.. Når man starter en w211 med bi-xenon skal lyktene ta en justeringstest først ned og så opp igjen. Dette fungerer kun på venstre side på min w211. Høyre lykt står helt stille og lyser rett frem. Har lest opptil flere tråder med lignende problemer, men ingen har gitt skikkelig svar på hva som er feil. Er det noen som har vært borti dette og kan svare på hvor denne feilen kan ligge? Var innom et verksted idag og stilte samme spørsmål, men fikk bare ett "øhmm" før han bak skranken kikket i taket og fikk frem at det måtte de se på ved neste service. Bilen er en 2005 E320 CDI med ca. 170 000km. Quote
Peter Hauff Posted December 5, 2011 Posted December 5, 2011 Hei Har en 2007 S211 280 bensin med bi-xenon / ILS. Min ene lykt sto også stille ved oppstart. Historien er i korte trekk: 1. besøk: Inn på verksted, og henete med beskjed om at det skulle være i orden. Tilbake i stallen stod v lykt like stille ved oppstart. 2. besøk: Kom det en ut å så på bilen, og kommenterte at han så med engang at det var feil på lykten. Tok den inn på hurtigsjekk / taxi avd. og konstaterte feil på enhet. 3. besøk: Enhet byttet, og skulle være i orden. Ut å prøve mot nærmeste vegg. Like stille. 4. besøk: Nå også programmert, og systemet fungerte igjen. Er problemet at det er få av mekanikerene som faktisk har gjennomgått opplæring? Prøv igjen, men ikke gi deg. Vis lysbildet mot en vegg. Det er lett å se. Måtte bytte den hele venstre enhet. Det tok et par besøk hos BOS før den var riktig "programmert". Quote
repvik Posted December 6, 2011 Posted December 6, 2011 Min høyre lykt hadde problemer med at den ikke ville gå opp etter bunnposisjonen i justeringa. Så jeg tok ut enheten, åpna den og titta inni, ble nada glupere og satte den tilbake :lol: Nå er jeg kvitt problemet med at den ikke vil gå opp fra bunnposisjonen, men har isteden fått dette problemet Så om du finner ut noe så vil jeg gjerne høre det, Jøran (Har uansett planer om å bytte til et par aftermarket-enheter på nyåret, men vil helst ha dette i stand uansett) Quote
Jøran89 Posted December 6, 2011 Author Posted December 6, 2011 Hei Har en 2007 S211 280 bensin med bi-xenon / ILS. Min ene lykt sto også stille ved oppstart. Historien er i korte trekk: 1. besøk: Inn på verksted, og henete med beskjed om at det skulle være i orden. Tilbake i stallen stod v lykt like stille ved oppstart. 2. besøk: Kom det en ut å så på bilen, og kommenterte at han så med engang at det var feil på lykten. Tok den inn på hurtigsjekk / taxi avd. og konstaterte feil på enhet. 3. besøk: Enhet byttet, og skulle være i orden. Ut å prøve mot nærmeste vegg. Like stille. 4. besøk: Nå også programmert, og systemet fungerte igjen. Er problemet at det er få av mekanikerene som faktisk har gjennomgått opplæring? Prøv igjen, men ikke gi deg. Vis lysbildet mot en vegg. Det er lett å se. Måtte bytte den hele venstre enhet. Det tok et par besøk hos BOS før den var riktig "programmert". Hei! Her var det en del gode tips. Regner med noe lignende har skjedd på min bil også. Hadde håpet på å kunne ordne dette selv, men med en gang det er snakk om programering, er jeg kommet ut på et endeløst sidespor. Heldigvis kort tid til den skal på service, så de får se nærmere på det da. Takker for svar. Quote
Jøran89 Posted December 6, 2011 Author Posted December 6, 2011 Min høyre lykt hadde problemer med at den ikke ville gå opp etter bunnposisjonen i justeringa. Så jeg tok ut enheten, åpna den og titta inni, ble nada glupere og satte den tilbake :lol: Nå er jeg kvitt problemet med at den ikke vil gå opp fra bunnposisjonen, men har isteden fått dette problemet Så om du finner ut noe så vil jeg gjerne høre det, Jøran (Har uansett planer om å bytte til et par aftermarket-enheter på nyåret, men vil helst ha dette i stand uansett) Du skal få full rapport Øyvind. Tenk om vi hadde holdt oss til de gode gamle w124ene. Quote
repvik Posted December 7, 2011 Posted December 7, 2011 Du skal få full rapport Øyvind. Tenk om vi hadde holdt oss til de gode gamle w124ene. Njaaaaaa... Det er litt mer komfort i 211'n gitt. Quote
Jøran89 Posted December 19, 2011 Author Posted December 19, 2011 Da har bilen vært inne på service. Problemet med lykta viste seg å være en feilkode som lå inne. Denne ble slettet og lykta justert. Alt ser ut til å fungere som normalt igjen. Quote
Stian Posted June 29, 2018 Posted June 29, 2018 Hmm. Høydejusteringen på førersiden lyste rett i gulvet her tidligere på min C219 2006modell Når BOS skiftet støtfanger foran her i vinter mente de at det ikke var som følge av skaden, men de kunne selge meg en ny lykt til 26000kroner. Samtidig justerte de opp lykten så den lyser rett frem nå, men ikke rett nok til at EU-kontrolløren var fornøyd. Går det an å justere disse lyktene uten at nivelleringen virker. Sånn at den kan justeres til å passere EU uten å bytte lykt? Må hele driten byttes, pluss inn til programmering etterpå? Kan jeg bytte en bitteliten bilig liten steppermotor på lykten og så få den programmert til å fungere etterpå? Quote
Sven Håkon Posted June 29, 2018 Posted June 29, 2018 Hmm. Høydejusteringen på førersiden lyste rett i gulvet her tidligere på min C219 2006modell Når BOS skiftet støtfanger foran her i vinter mente de at det ikke var som følge av skaden, men de kunne selge meg en ny lykt til 26000kroner. Samtidig justerte de opp lykten så den lyser rett frem nå, men ikke rett nok til at EU-kontrolløren var fornøyd. Går det an å justere disse lyktene uten at nivelleringen virker. Sånn at den kan justeres til å passere EU uten å bytte lykt? Må hele driten byttes, pluss inn til programmering etterpå? Kan jeg bytte en bitteliten bilig liten steppermotor på lykten og så få den programmert til å fungere etterpå? Du trenger ikke å programmere opp lykten igjen dersom du får den fikset (eller byttet), men spørsmålet er jo hva som er galt - Siden det bare er førersiden er antakelig nivåsensorene på akslingene OK. Men om det er selve lykten eller kontakten mellom sensor og lykt er jo spørsmålet. Vet du om BoS klarte å flytte lykten gjennom StarDiagnose? Det er uansett ingen problem å åpne den opp og bytte eventuelle komponenter som er defekte, men det kan jo være kranglete å være uten lykt dersom du må åpne den for å finne ut hva som er galt. Quote
Jana Posted June 30, 2018 Posted June 30, 2018 Fra 211 facelift med ILS, høydejustering motor. Er ok og selges til 1% av ny-lykt prisen. Sikkert samme innmat i 219 lykt. Ellers finnes det sikkert en brukt lykt på ebay. Quote
Hans Kåre Isdal Posted June 30, 2018 Posted June 30, 2018 Har muligens styre enhet om du trenger. Sjekk nr på den om det er der feilen er. Quote
Stian Posted July 2, 2018 Posted July 2, 2018 Takker for tips og tilbud. Jeg må sjekke dette etter ferien. Jeg begynner ikke å plukke i dette før etter at vi har vært på tur. Quote
Recommended Posts