Jump to content

Ettermontere turbo på 250D 86mod


Recommended Posts

Posted

Hei :) lurer på å ettermontere turbo på min 250D. den har gått 560.000. Vil den tåle det? Hva trenger jeg? :)

Guest Chris300
Posted

Den vil sikkert tåle det, men vil nok ikke anbefale det ettersom den antagelig ikke vil tåle det særlig lenge....

 

Uansett mye og dyr jobb for relativt lite utbytte.

 

Legg heller pengene og tiden din i en bil med sterkere motor...

Posted

Trur ikke det er noe problem med og ettermontere turbo på disse motorene.

Men pass på at den får nokk diesel og rette på åpnings trykket på dysene.

 

Litt data:

 

 

W124 250 D Turbo (Fra 1988 til 1993)

 

 

Antall sylindre  5 (rekke)

Antall ventiler  10

Boring/slaglengde  87,0 / 84,0 mm

Slagvolum  2497 cm3

Kompresjon  22,0

Effekt  126 HK ved 4600 o./min.

Dreiemoment  231 Nm ved 2800 o./min.

Drivstofftank  70 liter

Felger  6 1/2 J x 15 H 2

Dekk  195/65 R 15 91 H

Topphastighet  195 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t  12,3 sekunder

Forbruk per 10 km   

-ved 90 km/t  0,60 liter

-ved 120 km/t  0,79 liter

-ved bykjøring  0,92 liter

Posted

Den vil sikkert tåle det, men vil nok ikke anbefale det ettersom den antagelig ikke vil tåle det særlig lenge....

 

Uansett mye og dyr jobb for relativt lite utbytte.

 

Legg heller pengene og tiden din i en bil med sterkere motor...

 

Hvorfor vil den ikke tåle det særlig lenge?

 

Det er litt styr, men fullt overkommelig. Det går en del originale 250 turbo i Sverige, og en del av disse havner nok etter hvert i pressa også. Derfra er det sikkert ikke altfor vanskelig å få tak i det man trenger for å bygge om, evt. komplett motor.

 

Det er nok litt jobb, men du får en helt annen bil å kjøre.

 

Noen racerbil blir den uansett ikke før du begynner å oppgradere dieselpumpa og sette inn monsterturbo.

 

Husk at 200D, 250D og 200 (+200E?) er levert med mindre bremser enn de andre, så selv om du ikke nødvendigvis planlegger grisekjøring, kan det være lurt å også gjøre en liten oppgradering av bremsene. Et sett skiver, klosser og calippere fra 230E eller oppover koster deg ikke allverden.

Posted

Bremser fra W124 300-24v og W124 320 Ska nokk passe på bilen din vil æ tru  8)

 

Det gjør seg jo alltids med større bremser, men 250 turbodiesel ble originalt levert med de samme bremsene som 230E, 260E, 300D, 300E, E280, E300 D osv.

Guest Chris300
Posted

Misforstå meg riktig. Jeg sier ikke at dette ikke kommer til å gå for det vet jeg at det gjør, men å ettermontere turbo på en bil som har gått en halv mill og sikkert, bør man vel være forberedt på at det ikke er sikkert den vil være like uslitelig som den har vært til nå....

 

Uansett. Antagelig billigere å bruke pengene på en bil med litt mer motor.

Posted

Eller få i en turbo diesel fra W210 serien (97 til 99) og slæng den i W124  :D

Disse kan man få fra sverige.

 

Litt data:

 

W210 E 300 Turbodiesel (97->99)

 

Antall sylindre   6 (rekke)

Antall ventiler   24

Boring/slaglengde   87,0 / 84,0 mm

Slagvolum   2996 cm3

Kompresjon   22,0

Effekt   177 HK ved 4400 o./min.

Dreiemoment   330 Nm ved 1600-3600 o./min.

Drivstofftank   65 liter

Felger   7 1/2 J x 16 H 2

Dekk   215/55 R 16 93 W

Akselerasjon 0-100 km/t   8,9 sekunder

Topphastighet   220 km/t

Forbruk per 10 km    

-bykjøring   1,09 liter

-landeveiskjøring   0,61 liter

-snitt   0,79 liter

Transmisjon   5-trinns elektronisk styrt automatgir

Guest Chris300
Posted

Begynner hvertfall å snakke motor med mening i der... Hadde 24v non turbo i forrige bilen min og var meget fornøyd med den...

Posted

Begynner hvertfall å snakke motor med mening i der... Hadde 24v non turbo i forrige bilen min og var meget fornøyd med den...

 

 

W124 E 300 Diesel

 

Antall sylindre  6 (rekke)

Antall ventiler  24

Boring/slaglengde  87,0 / 84,0 mm

Slagvolum  2996 cm3

Kompresjon  22,0

Effekt  136 HK ved 5000 o./min.

Dreiemoment  210 Nm ved 2200-4600 o./min.

Drivstofftank  70 liter

Felger  6 1/2 J x 15 H 2; med sportsunderstell: 7 J x 15 H 2

Dekk  195/65 R 15 91 H; med sportsunderstell: 205/60 R 15 91 H

Topphastighet  manuelt gir: 200 km/t

automatgir: 197 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t  manuelt gir: 13,0 sekunder

automatgir: 13,0 sekunder

Posted

Åkei :) skal vurdere det litt. åssen er det å skru opp dieselpumpa? vil jeg merke noe bedre drag i oppoverbakker?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...