Guest Sonnir Posted December 3, 2011 Posted December 3, 2011 Hei lurer på å ettermontere turbo på min 250D. den har gått 560.000. Vil den tåle det? Hva trenger jeg? Quote
Guest Chris300 Posted December 3, 2011 Posted December 3, 2011 Den vil sikkert tåle det, men vil nok ikke anbefale det ettersom den antagelig ikke vil tåle det særlig lenge.... Uansett mye og dyr jobb for relativt lite utbytte. Legg heller pengene og tiden din i en bil med sterkere motor... Quote
Bjørn Vedø Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Trur ikke det er noe problem med og ettermontere turbo på disse motorene. Men pass på at den får nokk diesel og rette på åpnings trykket på dysene. Litt data: W124 250 D Turbo (Fra 1988 til 1993) Antall sylindre 5 (rekke) Antall ventiler 10 Boring/slaglengde 87,0 / 84,0 mm Slagvolum 2497 cm3 Kompresjon 22,0 Effekt 126 HK ved 4600 o./min. Dreiemoment 231 Nm ved 2800 o./min. Drivstofftank 70 liter Felger 6 1/2 J x 15 H 2 Dekk 195/65 R 15 91 H Topphastighet 195 km/t Akselerasjon 0-100 km/t 12,3 sekunder Forbruk per 10 km -ved 90 km/t 0,60 liter -ved 120 km/t 0,79 liter -ved bykjøring 0,92 liter Quote
FrodeS Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Den vil sikkert tåle det, men vil nok ikke anbefale det ettersom den antagelig ikke vil tåle det særlig lenge.... Uansett mye og dyr jobb for relativt lite utbytte. Legg heller pengene og tiden din i en bil med sterkere motor... Hvorfor vil den ikke tåle det særlig lenge? Det er litt styr, men fullt overkommelig. Det går en del originale 250 turbo i Sverige, og en del av disse havner nok etter hvert i pressa også. Derfra er det sikkert ikke altfor vanskelig å få tak i det man trenger for å bygge om, evt. komplett motor. Det er nok litt jobb, men du får en helt annen bil å kjøre. Noen racerbil blir den uansett ikke før du begynner å oppgradere dieselpumpa og sette inn monsterturbo. Husk at 200D, 250D og 200 (+200E?) er levert med mindre bremser enn de andre, så selv om du ikke nødvendigvis planlegger grisekjøring, kan det være lurt å også gjøre en liten oppgradering av bremsene. Et sett skiver, klosser og calippere fra 230E eller oppover koster deg ikke allverden. Quote
Bjørn Vedø Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Bremser fra W124 300-24v og W124 320 Ska nokk passe på bilen din vil æ tru Quote
FrodeS Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Bremser fra W124 300-24v og W124 320 Ska nokk passe på bilen din vil æ tru Det gjør seg jo alltids med større bremser, men 250 turbodiesel ble originalt levert med de samme bremsene som 230E, 260E, 300D, 300E, E280, E300 D osv. Quote
Guest Chris300 Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Misforstå meg riktig. Jeg sier ikke at dette ikke kommer til å gå for det vet jeg at det gjør, men å ettermontere turbo på en bil som har gått en halv mill og sikkert, bør man vel være forberedt på at det ikke er sikkert den vil være like uslitelig som den har vært til nå.... Uansett. Antagelig billigere å bruke pengene på en bil med litt mer motor. Quote
Bjørn Vedø Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Eller få i en turbo diesel fra W210 serien (97 til 99) og slæng den i W124 Disse kan man få fra sverige. Litt data: W210 E 300 Turbodiesel (97->99) Antall sylindre 6 (rekke) Antall ventiler 24 Boring/slaglengde 87,0 / 84,0 mm Slagvolum 2996 cm3 Kompresjon 22,0 Effekt 177 HK ved 4400 o./min. Dreiemoment 330 Nm ved 1600-3600 o./min. Drivstofftank 65 liter Felger 7 1/2 J x 16 H 2 Dekk 215/55 R 16 93 W Akselerasjon 0-100 km/t 8,9 sekunder Topphastighet 220 km/t Forbruk per 10 km -bykjøring 1,09 liter -landeveiskjøring 0,61 liter -snitt 0,79 liter Transmisjon 5-trinns elektronisk styrt automatgir Quote
Guest Chris300 Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Begynner hvertfall å snakke motor med mening i der... Hadde 24v non turbo i forrige bilen min og var meget fornøyd med den... Quote
Bjørn Vedø Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Begynner hvertfall å snakke motor med mening i der... Hadde 24v non turbo i forrige bilen min og var meget fornøyd med den... W124 E 300 Diesel Antall sylindre 6 (rekke) Antall ventiler 24 Boring/slaglengde 87,0 / 84,0 mm Slagvolum 2996 cm3 Kompresjon 22,0 Effekt 136 HK ved 5000 o./min. Dreiemoment 210 Nm ved 2200-4600 o./min. Drivstofftank 70 liter Felger 6 1/2 J x 15 H 2; med sportsunderstell: 7 J x 15 H 2 Dekk 195/65 R 15 91 H; med sportsunderstell: 205/60 R 15 91 H Topphastighet manuelt gir: 200 km/t automatgir: 197 km/t Akselerasjon 0-100 km/t manuelt gir: 13,0 sekunder automatgir: 13,0 sekunder Quote
Guest Sonnir Posted December 5, 2011 Posted December 5, 2011 Åkei skal vurdere det litt. åssen er det å skru opp dieselpumpa? vil jeg merke noe bedre drag i oppoverbakker? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.