Lassen Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Hei. I går sluttet min kupevifte å virke på 124en. Kan virke som den kanskje blåser på 1/2 da det kommer litt luft men ikke mye. Det samme skjedde en gang i sommer og men etter å ha skrudd av og på tenningen da kom den seg igjen så tenkte ikke mer på det. Men i forgje uke og var det samme om igjen, den kom kom tilbake etter at bilen var stått 10 min. Men så i går og i dag så vil den ikke på, noen ideer om hva som kan være galt og hvor ligger kupeviften? Under vindusviskeren? Takker for svar Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 sjekk denne.. http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=51619.0 mvh Geir Quote
Lassen Posted December 3, 2011 Author Posted December 3, 2011 Hei igjen. I dag fant eg ut at eg måtte skikke nærmere på problemet så eg fant en D.I.Y tråd på nettet om hvordan eg skulle komme til kupeviften. Gikk no greit å komme til kupeviften, av med noen deksler og vindusviskeren så er den der. Etter det tok eg å målte spenninger og den hadde spenning fram til viften, og forskjellige spenninger på de forskjellige trinnene inne. Så kom eg borti viften og dermed så begynte den å gå. Så kan være at børstene ikke er helt som de skal. Noen som har mer peiling på motorer som kan fortelle meg dette? Enkleste er vel gjerne bare å bytte hele motoren? Quote
vegardxf Posted December 3, 2011 Posted December 3, 2011 om du finner ut du må bytte vifte har jeg liggende en slik "dobbel" vifte liggende Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted December 3, 2011 Posted December 3, 2011 følg ledningen til sveitserosten som Frode S. kaler denn å ta av kontakten til vifta der, ta 2 ledninger fra batteriet en fra - polen å en fra + polen deretter setter du disse ledningene på viftekontakten,altså ledningen fra vifta,,l å prøver om den fungerer da,gjør denn det kan det være sikkringen..prøv å sette kontaken tilbake på sveiserosten og prøv igjen..rugle på sikkringen..for vis lagret er gåen får du liksom en sånn skurrelyd i vifta.. lykke til.. mvh Geir Quote
Lassen Posted December 4, 2011 Author Posted December 4, 2011 Er vel litt lat av meg men det enkleste er vel bare å bytte motoren. Men leste på mbspesialst at det er to forskjellige bredder mellom viftene. Ene har 115mm og andre har 110mm selvfølgelig leste eg ikke det før eg satt på alle dekslene igjen. Men hvor mye hadde du tenkt deg for viften vegardxf? Quote
vegardxf Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 500,- + frakt? skal sjekke delenr på den i morge Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Det trenger ikke nødvendigvis å være motoren som er gåen da!!!!!!!!!... hmmm,var en fyr jeg kjenner som hadde samme problem, å det visste seg å være sikkringen,det var faktisk smelltet i sikringsholdern.. fikk jo ikke noe volt neddi der med multimetret.. sikkring 12.. mvh Geir Quote
FrodeS Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 ... men han sier jo at han målte spenning helt frem til vifta på alle hakk, og at motoren begynte å gå igjen da han dultet litt borti den? Quote
Lassen Posted December 4, 2011 Author Posted December 4, 2011 Stemmer det FrodeS, viften går den nå men vist den stopper på "feil" plass må den ha et pitte lite skyv for å komme i gang igjen så mistenker at børstene er gående! Quote
FrodeS Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Børstene ser du ganske enkelt. De subber innpå en greie som går rundt helt bakerst på motoren. På min sitter de på en slags armer, og det var mye børster igjen sist jeg hadde den ute og smurte opp. Uansett like greit å bytte hele greia, og prisen du fikk på 500,- er det ikke allverden å si på så lenge den fungerer greit. En NY, UORIGINAL koster ca. 1050,- med frakt og MVA. Quote
Lassen Posted December 4, 2011 Author Posted December 4, 2011 Ja tror eg bare kjøper den som Vegardxf har også satse på at alt ordner seg da. Eneste er bredden imellom viftene, den målte eg ikke. Eg målte bare bredden totalt på viftene og motor som var 23cm. Quote
vegardxf Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 ser at min er 24cm bred. den kommer fra en bil med automatisk klimaanlegg. er en behr, delnr: 009 100 621 tror jeg, eneste nr jeg finner på den. produsert i 2006 så er ganske ny Quote
Lassen Posted December 4, 2011 Author Posted December 4, 2011 Tror eg bare tar den du har eg Vegard, eneste signalet den får inn er jo spenning så vist den ikke passer oppi er det bare noen små mod som skal til for å få den til å fungere. Men kan ikke du bare sende meg kontonr på pm også skal eg overføre også får du adressen min? Quote
Tore Solberg Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 Hadde samme problem på min 93 124 E220T, med doble skovlehjul på vifta. Der var børstene helt utslitt, og veldig mye skitt rundt børstene. Viften stoppet og startet litt etter vær og føreforhold. Kunne stå stille lenge, men startet igjen hvis jeg tok en skarp sving eller lignende. Fikk etterhvert ut vifta, og fikk fjernet støv og skitt rundt børstene, så går den som ei klokke igjen. Det viste seg at børstene ikke flyttet på seg på grunn av 18 år med oppsamlet støv og skitt. Måtte skjære opp dekselet under vindusviskeren for å komme til, da min har ettermontert klima-anlegg som ikke er mulig å åpne fra motorrommet. Funket det også, og teck-7 for å lime dekselet på plass igjen. Quote
Recommended Posts