Guest Simen Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Hei! Har en Mercedes CLK 200 Kompressor W209 fra 2003. Når jeg trykker inn bremsen mens bilen er i fart hører jeg en liten klappelyd, noen ganger dobbelt, fra kassa. Høres ut som om lyden kommer fra rett under girspaken, faktisk. Virker som det skjer når den tar inn clutchen. Merker ikke at den girer unormalt, med unntak av et par ganger når bilen er kald, da det kan føles som om bilen girer litt brått, slik at den napper til. Men dette gir seg etter første eller andre giring. Vet ikke hvordan den feks. ville oppført seg i - 10 grader, da jeg ikke har hatt bilen så lenge. Klappelyden opplevde jeg første gang i dag tidlig. Prøvde å skru bilen av og på, uten at det hjalp. Noen som har erfaringer? Tror dere service vil fikse problemet mitt? Quote
ØHN Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Lyd forplanter seg i bil, så ikke lett å si hva det kan være. Jeg tror ikke klappringen kommer fra automatkassen, siden den virker til å fungere normalt slik du beskriver den. Kanskje du har fått noe på bremsene f.eks. Ved kaldstart skal automatkassen gire på høyrere turtall for å oppnå driftstemperatur på motor raskere og minske utslipp. Da kan den hugge ørlite grann i det neste gir legges inn. Jeg pleier å kjøre bilen i vintermodus den første kilometeren, siden jeg liker dårlig å holde høyt turtall på motor når den er kaldt. Quote
Guest Simen Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Takk for svar! Riktig. Mener det var sånn at jeg hørte den klappelyden når den giret ned da. Altså, jeg kan holde benet på bremsen uten at det kommer noen lyd, men når jeg bremser slik at bilen når lavere hastigheter, så kommer klappelyden. Føles som om den lyden blir trigget av clutch eller girskifte. Regner ikke med at bilen velger gir før jeg letter på bremsen? Nyttig info det med kallstart! Quote
Recommended Posts