_Erik_ Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Har skumlest en rekke poster under "bilpleie" og fått det generelle inntrykk av at maskinvask er uaktuelt for de som er litt over snittet interessert i å beholde lakken pen så mulig. Jeg som sikkert mange andre, synes det er trivelig å pusle på bilen sin med vask og lignende på sommerstid. Da det kryper ned mot 0 grader og kaldere er det derimot ikke så fristende å ta med seg en øl-burk ut og gnukke litt på kjerra. Da er man i den situasjon at man helst vil holde bilen rimelig pen men ikke så opptatt av om det glinser litt fra eller til. Personlig er jeg heller ikke så fristet av å fylle x antall bøtter med lunkent såpevann og reise til en vaskehall heller. Derimot er det ønskelig å kunne stoppe innom for å få møkka av bilen med jevne mellomrom. Bilen ser jo faktisk ganske pen ut etter å ha vært igjennom en maskinvask enten med eller uten børster. Er det så ille å kjøre innom en bensinstasjon i ny og ne for å vaske bilen om vinteren ? Bør man gå for vask med børster eller "børste-løs" ? Quote
ØHN Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Personlig er jeg heller ikke så fristet av å fylle x antall bøtter med lunkent såpevann og reise til en vaskehall heller. Det krever litt innsats å holde bilen nogenlunde ripefri, men har man ikke tid eller lyst er jo det en ærlig sak Børstevask riper - end of discussion. Alle som sier noe annet prater p**s. Børsteløs maskinvask riper ikke, og bilen blir ganske greit ren. De sterke kjemikaliene fjerner det du eventuelt la på av bilpleie i sommervarmen med pilsen og kosen. Hadde de benyttet mild kjemi hadde folk klagd i pølsekøen fordi bilen ikke ble ren nok Et par ganger i slik børsteløsvask er adjø til Ditec, Tefcar, Swissvax, Turtle, Autoglym, Meguiar's etc Jeg har med ei flaske voksvennlig avfetting og ei lavtrykkskanne med prewash som jeg vet ikke fjerner voksen på lakken. Så spyler jeg av, tar en bøttevask overnfra og ned, tørker med mikrofiberhåndkle og går over med en Quick Detailer og mikrofiberklut. Det tar meg en time, sparer lakken for mye riper og jeg har renere, glattere og blankere bil for 5-60 kroner enn noen " dobbel-Platina-poleringsvask" til kr 329,- på bensinstasjonen. Men man må gidde, ha anledning til å bruke 1 time på det da Quote
ØHN Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Snart kommer vinteren. Bumper innlegget fra håndvask i hall fra i fjor. . Vask: Prickbort på paneler under vindu - virketid 5 minutter P21S Power Gel 1:1 på felger - virketid 10 minutter Bilthambers SurfexHD 1:20 virketid 4-5 minutter HT avspyling Swissvax felgkost Zymolsvamp fra tak og ned til kanaler Meguiar's mf mitt i hjulbuer og på kanaler Meguiar's NXT såpe i 18 liters Swissvaxbøtte med grit Skyllebøtte med rent vann til mitt HT avspyling Tørkehåndkle waffle weave elns fra Autobahn Watermagnet fra Meguiar's Tørk inni dører lister m.m. i egen garasje Bilder fra turen hjem... Quote
Tonny S212 Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 De sterke kjemikaliene fjerner det du eventuelt la på av bilpleie i sommervarmen med pilsen og kosen. Hadde de benyttet mild kjemi hadde folk klagd i pølsekøen fordi bilen ikke ble ren nok Et par ganger i slik børsteløsvask er adjø til Ditec, Tefcar, Swissvax, Turtle, Autoglym, Meguiar's etc Jeg har behandlet min nye MB med tefcar har vell vert førnøyt med dette, dei sa at jeg kunne bruke hvad som helst når jeg vasker den, den skal inn til sjekk en gang vert år enda et halv år igjen. håper ikke du har rett når det gjelder bruk av kjemikalier, jeg kjøre aldrig bilen i vaskemaskin, Quote
E_S Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 For en 20-kroning får man som oftest spylt av bilen også i et selvvaskanlegg. Det kan være greit for å få *litt* penere bil når det uansett bare er salt og gjørme langs veiene, for det kan være litt demotiverende å bruke en time på bilvask og så være like langt etter å ha kjørt 25 meter ut fra bensinstasjonen.. Ikke at det er noen erstatning gjennom hele vinteren, men en sånn avspyling en gang i uken eller oftere gjør at bilen er litt triveligere, ihvertfall.. Quote
Olav Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Jada, greit nok at maskinvask gir riper, men ikke værre enn at du retter det opp igjen med en polering til våren. Jeg vasker bilen min i maskin rett som det er, og har ingen betenkeligheter med det. Men jeg bruker konsekvent en av de dyreste vaskene. Med forvask, skum, avspyling, børstevask, skyll, voks og tørk. Nå er jeg også så heldig at Shell-stasjonene jeg bruker har et opplegg der du får en gratis "perfrect wash" når man fyller full tank med V-power 99 oktan. Shell bruker også kjemikalier tilpasset årstiden. Les mer her. Quote
ØHN Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 håper ikke du har rett når det gjelder bruk av kjemikalier, jeg kjøre aldrig bilen i vaskemaskin, Sjekk denne sorte 2006 211'en som jeg polerte i oktober. den har tidligere fått minst 2 behandlinger Ditec/Permashine/Tefcar - husker ikke hvilken. 0 beskyttelse: Ditec og Tefcar er bra beskyttelse sammenlignet med forbrukerprodukter man får kjøpt i butikkhyllene, ingen tvil om det. Du ser lett selv om det er noe igjen på lakken din eller ikke. Hvis vannet perler seg skikkelig når den er ren, er det fortsatt beskyttelse. Hvis vannet ligger rimelig flatt er det ikke mye igjen av beskyttelsen. At de sier du kan vaske med hva som helst av bilpleieprodukter derimot, er bare tull. Det tar meg kun noen minutter å fjerne slik forsegling med bilvaskekjemi før jeg skal polere og fjerne ripene på en bil Quote
ØHN Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Jada, greit nok at maskinvask gir riper, men ikke værre enn at du retter det opp igjen med en polering til våren. Jeg vasker bilen min i maskin rett som det er, og har ingen betenkeligheter med det. Men jeg bruker konsekvent en av de dyreste vaskene. Med forvask, skum, avspyling, børstevask, skyll, voks og tørk. Nå er jeg også så heldig at Shell-stasjonene jeg bruker har et opplegg der du får en gratis "perfrect wash" når man fyller full tank med V-power 99 oktan. Shell bruker også kjemikalier tilpasset årstiden. Les mer her. Det Shell-konseptet med ulik kjemi for årstiden høres fornuftig ut. Produktene er sikkert fine de, men når noe høres for godt ut til å være sant, er det ofte nettopp det. Sitat fra linken til Shell: Shell Perfect Shine benytter er en unik verdenspatentert polish som forsegler og forsterker akryllaget på kjøretøyet og etterlater en skinnende blank overflate ved hver vask. Ved regelmessig bruk av Shell Perfect Shine elimineres behovet for tradisjonell manuell voksing. Dette koker ned til hva folk stiller som krav til utseende på bilen sin. At det bare blir lette vaskeriper som enkelt fjernes med maskinpolering, har du helt rett i Olav. Men det krever at man setter av minimum 15 timer til dette årlig da, og handler inn utstyr for en del kroner. Eller setter bort jobben selvsagt. Jeg kunne godt brukt børstevask, for jeg har tid og interesse for å fjerne ripene etterpå. MEN jeg er glad i bilene mine, og liker ikke lyden av halvmøkkete børster som dasker over lakken. Kall det gjerne bilentusiasme, at jeg liker ting er på stell og en glede over at bilen ser grei ut i lakken hele året Quote
Tonny S212 Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 håper ikke du har rett når det gjelder bruk av kjemikalier, jeg kjøre aldrig bilen i vaskemaskin, Sjekk denne sorte 2006 211'en som jeg polerte i oktober. den har tidligere fått minst 2 behandlinger Ditec/Permashine/Tefcar - husker ikke hvilken. 0 beskyttelse: Ditec og Tefcar er bra beskyttelse sammenlignet med forbrukerprodukter man får kjøpt i butikkhyllene, ingen tvil om det. Du ser lett selv om det er noe igjen på lakken din eller ikke. Hvis vannet perler seg skikkelig når den er ren, er det fortsatt beskyttelse. Hvis vannet ligger rimelig flatt er det ikke mye igjen av beskyttelsen. At de sier du kan vaske med hva som helst av bilpleieprodukter derimot, er bare tull. Det tar meg kun noen minutter å fjerne slik forsegling med bilvaskekjemi før jeg skal polere og fjerne ripene på en bil i morgen er det søndag og da skal bilen vaskes, skal sjekke om den perler etter vask, den er veldig lett og få ren bruker tefcar shampo blannet 1-15 som jeg dusjer på hele bilen samt skumm legger den lar det stå på i 5 minutter der etter høytrykk spyler jeg den vasker så med såpe-vaskehanske og bøtte kjøpt hos scandic shine. Prickbort på paneler under vindu - virketid 5 minutter hvor kjøper du Prickbort Quote
ØHN Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Jeg kjøper gjerne 30-40 liter av gangen og refyller på 1 liters originale flasker med sprayhode. Jeg har handlet av Norsk Prol, Godkjemi, BlankBil.no. Man får kjøpt på enkelte Statoilstasjoner. Scandicshine, som klubben har avtale med, selger også MAC 124 Pricbort. Quote
Alexander Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Bilxtra på Lørenskog hadde 5-literskanner med Prickbort sist jeg var der. Quote
Olav Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Det Shell-konseptet med ulik kjemi for årstiden høres fornuftig ut. Produktene er sikkert fine de, men når noe høres for godt ut til å være sant, er det ofte nettopp det. Sitat fra linken til Shell: Shell Perfect Shine benytter er en unik verdenspatentert polish som forsegler og forsterker akryllaget på kjøretøyet og etterlater en skinnende blank overflate ved hver vask. Ved regelmessig bruk av Shell Perfect Shine elimineres behovet for tradisjonell manuell voksing. Dette koker ned til hva folk stiller som krav til utseende på bilen sin. At det bare blir lette vaskeriper som enkelt fjernes med maskinpolering, har du helt rett i Olav. Men det krever at man setter av minimum 15 timer til dette årlig da, og handler inn utstyr for en del kroner. Eller setter bort jobben selvsagt. Jeg kunne godt brukt børstevask, for jeg har tid og interesse for å fjerne ripene etterpå. MEN jeg er glad i bilene mine, og liker ikke lyden av halvmøkkete børster som dasker over lakken. Kall det gjerne bilentusiasme, at jeg liker ting er på stell og en glede over at bilen ser grei ut i lakken hele året Jeg har ikke polert bilen min siden i vår, men har nok vasket den like mye i maskin som for hånd i sommer. (10-12 vask totalt - kjører ikke så mye for tiden) Vannet perler fortsatt. Maskinen tilfører voks, på en måte som en såkalt "latmannsvoks" eller quick detailer som det kalles på fagspråket. Det vedlikeholder nok et eksisterende vokslag, men er ikke en erstatning for vanlig polering. Jeg kan godt ta på meg jobben som forsøkskanin for å se hvordan bilen min ser ut til våren med ett år siden siste polering og 8-10 maskinvasker til. Quote
ØHN Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Jeg kan godt ta på meg jobben som forsøkskanin for å se hvordan bilen min ser ut til våren med ett år siden siste polering og 8-10 maskinvasker til. Det hadde vært helt knall, Olav. Mange nærbilder av lakken under sterkt halogenlys uten blitz med godt kamera, får frem skavanker i lakken. Det hadde vært artig om du hadde knipset et par slike bilder nå. Så kunne man sammenlignet med resultatet til våren. Quote
_Erik_ Posted November 29, 2011 Author Posted November 29, 2011 Mange takk for tips og innspill. Vask med børster er noe jeg dropper da. Kan det være et alternativ med Børsteløs vask + gå over bilen etterpå med "quick wax/detailer" ? Finnes det noe guffe man kan spøyte på og tørke av som et alternativ til Vox under vinterhalvåret ? Har et par vaske muligheter uten børster i nærheten men ingen "selv-vaske" hall. Quote
ØHN Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Mange takk for tips og innspill. Vask med børster er noe jeg dropper da. Kan det være et alternativ med Børsteløs vask + gå over bilen etterpå med "quick wax/detailer" ? Finnes det noe guffe man kan spøyte på og tørke av som et alternativ til Vox under vinterhalvåret ? Har et par vaske muligheter uten børster i nærheten men ingen "selv-vaske" hall. Ja, jeg bruker Meguiar's Ultimate Quick Wax for å friske opp beskyttelsen etter vask vinterstid. De fleste produsenter har en slik tilsvarende Quick Detailer. Alle Quick Detailere har noe beskyttelse, noen er mer holdbare enn andre. Den jeg nevner holder det som regel å bruke hver 3. vask. Quick Detailere virker absolutt best hvis de sprayes på tørr lakk og fordeles utover med en mikrofiber klut. NB! Jeg vil på det sterkeste anbefale at du ikke tørker bilen ved berøring etter bare børsteløs vask. Du bør absolutt vaske den for hånd først, tørke så med mikrofiberhåndkle og deretter Quick Detaileren. Quote
Thor-Egil Andersen Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Kjøpte foresten MAC prickbort på bilextra lørensog i går kveld. 399,- for 5 liter. Quote
ØHN Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Kjøpte foresten MAC prickbort på bilextra lørensog i går kveld. 399,- for 5 liter. Da er du godt skodd for vintervasken denne sesongen. Jeg bruker ca en halv liter pr vask og legger på rund baut fra under vinduene. Quote
Thor-Egil Andersen Posted December 2, 2011 Posted December 2, 2011 Hei Øyvind. Ja regner med å ha en stund, da jeg ikke bruker den hver gang jeg vasker. Bruker en lavtrykksprøyte og legger på med under vinduer. Tror ikke det gikk med mer en ca 3 dl når jeg vasket på onsdag. Genialt produkt og bilen ble fri for *prikker* Quote
Hans Kåre Isdal Posted December 6, 2011 Posted December 6, 2011 bruker skjeldent avfetting som er på sjølvask. tar heller og vasker oftere. tar avspyling. vask med kosten som er der. med såpe som er i systemet. for å så vaske med min egen meglurias såpe med caruba voks. så avspyling. er nok ikkje heilt korekt, men min lakk er god og holder lenge på voksen. og det koster...ca 60 kr. Og litt kø bak meg...folk tar ikkje tid til vedlikehold. og blir fort irriterte over oss som faktisk gjer det. Skulle vore bak med når eg vasker lastebilen for hand,...hehe Quote
Recommended Posts