Jump to content

Topp pakkning skift 300TDT

Recommended Posts

Posted

Har påbegynnt topp-pakkning skift på w124 300TDT noen som har erfaringer med hvordan man gjør det med register kjede? er dette hel kjede eller skjøt? hvordan gjøre det med timing? takker for alle svar!

Posted

Skiftet hele toppen på min 250d uten å ta av kjede eller noe. Bare pass på og ikke roterere noe mens det er av. Litt kronglete å løfte av toppen, og lirke den av. Lot bare alt henge der.

Tok ut hele kjedestrammer huset og fikk bra slakk i kjede. Bruk evnt litt låsetråd og lås kjedet fast til kamaksel tannhjulet. Funka på min, men var en 250D....  ;-) kjenner ikke 300 motoren så godt.

Posted

Stripse kjedet til kamdrevet. Skru drevet av kammen.

Sjekk selve toppen for sprekker. Det er ikke uvanlig at de ryker på 300 TDT. Min hadde 3 sprekker ved 400.000 km. Veldig enkle å se på min.

Posted

Takker. da holder kjede seg på plass på pumpen selv? må demontere skinne? hvordan sitter drev på kam, og eventuel merking på dette?

Posted

Det er spor i kammen og i drev, passer bare et sted. Ta av skinne og bare pass på å ikke miste noe nedi der....... Jeg holdt på å 45 minutter når en bolt skled av under montering med lang magnet.....  Men ganske grei skuring :-)

Posted

Godt tips av Frode, sjekk nøye for sprekker, var derfor jeg måtte bytte topp.. :-)

Du lar kammen være montert og bare løstner drevet fra kammen.

Posted

Takker for mange gode tips. sitter press bolter på min,. disse er bare og trekke ut? ingen fare med at kjede hopper over på pumpe drev når man løsner det slik?

Posted

Takker for mange gode tips. sitter press bolter på min,. disse er bare og trekke ut? ingen fare med at kjede hopper over på pumpe drev når man løsner det slik?

Stemmer, det er jo sånne på min også.

De er "bare" å dra ut, men det er slett ikke bare-bare. Jeg sleit lenge med dem, og de var ganske maltraktert da jeg omsider fikk dem ut.

Posted

I de boltene var det vel 6mm skruem som passet, jeg endte opp med slaghammer, sånn man drar bakover med... Ut med radioator og alt, gikk greit da. Sitter med press. Kjedet skal ikke slakkes så mye at det hopper av, skjedde ikke meg ihvertall.

Sparer masse tid på det, kontra slik det står i boka...  :-)