Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har et lite spm. Har jo AMG fanger med kjørelys i. Har der byttet ut glødepærerne med LED pærer. Er ikke det lov, begynte å diskutere litt med han vegvesenduden, og han mente at det skulle sitte glødepærer der ikke LED. fikk forøvrig mangel på at jeg hadde montert inn Xenon i dem og det er det som står på mangellappen. Er IKKE Xenon der sa jeg, men han ville ikke høre for det så sånn ut mente han.

Trodde det var lov med LED der jeg...?

Posted

Kjør inn til tilsynet og be dem om å vise deg hvor det står at glødepærer ikke kan byttes ut med LED på personbil.... :lol:

Så langt jeg har forstått så er tilsvarende LED identisk i lysstyrke men har et hvitere lys og jeg kan ikke finne noen plass der det står at det ikke er tillatt..... men finner du ut av det så gi beskjed, det er nok flere her som vil ha litt info rundt dette emne.... :P

Posted

Pæren må være e-merket da og det er det nok ikke alle led pærer som er, men en som skal ha kontroll på hvilke lys som er godkjent og en burde klare å se forskjell på en led pære og en xenon da det lyser betraktelig mye mer. Og det hadde vel ikke vært så vanskelig å se etter for han som stoppa deg om du har en ballast som tenner den såkalte "xenon" pæren din og! Det er helt slukka at folk som skal håndheve lover og regler ikke kan hva de håndhever.

Posted

LED pærene er ikke E merket, skal dog sies at jeg har bygd om til Xenon i hovedlys/fjern. Ikke i fjærn, bytter bare pærene i lampene før visning, og river av filmen på fordørene... har solfilm på alle ruter bortsett fra frontrute. Fikk mangel på den lyse filmen jeg har på fordørene også nemlig.

Måtte bare kverrulere litt med han som stoppet meg etterhvert, da han viste null innteresse for hva jeg sa til ham i utgangspunktet. Han ble mer og mer muggen og det syntes jeg var litt festelig :D

Skal vise bilen 15/12 på trafikkstasjonen på Økern...  Er det lov å ha lampene i fangeren uten pærer i, eller SKAL de lyse så lenge de er montert?

Posted

Alle lys som er montert skal vel fungere. Fikk hvertfall feil på EU når eg hadde et tåkelys som ikke fungerte. Men er spent på vist eg hadde blitt stoppa fordi eg har xenon i nær og fjern + grøftelysene/fjærnlysene(halogen) i fangeren ikke er justert skikkelig + senk så kunne vært spennende å ha møtt på feil type. Sa han ingenting på felgene dine? :o

Posted

Nei, sa ikke noe om hjula. Vinterfelgene min er 8x17 ET 35 så de er ikke ulovlige etter det jeg vet. Han nevnte senk, og jeg sa det er en ORGINAL Sportline som er senket 32 mm fra fabrikk. Det ga han blaffen i, men jeg har dette godkjent i vognkortet, så der kom han ikke lenger :lol:

Posted

Nei, sa ikke noe om hjula. Vinterfelgene min er 8x17 ET 35 så de er ikke ulovlige etter det jeg vet. Han nevnte senk, og jeg sa det er en ORGINAL Sportline som er senket 32 mm fra fabrikk. Det ga han blaffen i, men jeg har dette godkjent i vognkortet, så der kom han ikke lenger :lol:

Det var no bra det! :) Sportline min og(men er senka mer med vogtlandfjærer framme som er kappa 1 ring og så kan vel bli litt vanskelige å overtale) men får vel satse på å klare å overtale vedkommende alikevel vist eg skulle bli stoppet. Mine er 7.5x17 ET35 så er vel egentlig for lavt innpress. Men men kjipt å måtte vise den uansett da dette tar tid da, + du vet jo aldri om de henger seg opp i ett eller annet på etterkontrollen? Eller er det slik at de kun skal sjekke det du har mangellapp på?

Posted

De kan da vel ikke sjekke annet enn det jeg har fått mangel på. Har ikke så mye erfaring med den gjengen der så jeg vet faktisk ikke :?

Ikke eg heller, men vil egentlig ikke heller ha noe mer kontakt med de! :)

Posted

Etter å ha fjernet sideblinklysene på 190en fikk jeg 1er-feil på EU-kontrollen for manglende sideblinklys - kontrolløren fortalte videre at dersom de hadde vært der uten å virke (eller virket med feil farge) så hadde det blitt 2er-feil... Forstå det den som kan.

Posted

Ok. Takk for info. Bytter pærer før visning jeg da, og river av folie på framdørene. Da blir de vel glade og fornøyde håper jeg. Jeg blir glad og fornøyd når jeg får byttet tilbake når jeg kommer hjem etter å ha vist bilen.

Eneste som skjer egentlig er at jeg må koste på litt bensin og en bompassering og 10 min pærebyttejobb :P

Posted

Det dere som monterer Xenon både her og der ikke tenker på er at det er utrolig sjenerende for møtende

bilister som får høyt justerte nærlys, gjerne supplert med feiljusterte grøftelys midt i fleisen på en mørk

høstkveld med regn og våte veier. Det er ikke for ingenting at myndighetene prøver å begrense bruken

av uoriginalt Xenon-lys. Det med Led-pærer er kanskje så nytt at de "hardtarbeidende" menneskene som

har som jobb å finne på lover og  regler ikke har rukket å få det ned¨på papir enda. Personlig synes jeg

at det ser litt rart ut med blått skiltlys som ikke spres skikkelig over skiltet, men lyser som en strek.(Hvis

ikke det også er Xenon da?)

Posted

Heisann.

Selv har jeg riktig justerte lys, og det er aldri noen som har blinket/brukt lyshorn på meg pga hovedlys. Ja det er utrolig mange som har feiljusterte lys enten det er xenon eller trad glødepærer, manko på eller ikke lys i det hele tatt. Mange bruker også lysene sine feil.

Skal spørre på trafikkstasjonen ang det med LED pærer når jeg skal vise bilen igjen. Må da kunne få et riktig svar der skulle man tro.

Posted

Har også justert lysene mine skikkelig, og har aldri blitt blinka på! Sjølve lysbildet til lysene og gir ikke noe strølys så tror ikke mine lys er skadelig for noen hvertfall! :) men har 4300k i mine lys da dette er så hvitt som mulig. Har kjørt rundt med det slikt i over et år nå og har blitt stoppet av politiet og uten at de sa noe på lysene mine! :)

Posted

Biltilsynet kommer det helt ann på dagsform, hvem du møter, alder osv osv for hvordan utfallet blir desverre.

I russetiden hadde vi buss (11stk av oss) og vi lagde oss en vegg sånn litt foran midten av bussen for å "sperre" framdelen av bussen som "privat" området. Der hadde vi soveposer, drikkevarer og annet som kan være greit å ha på div russetreff osv..

Vi monterte opp kamera på bakdøra da det ifølge div regler og vedtekter skal være mulig for fører å se bakdøra uten hinder...

Monitor var festet på dash, uten å dekke noe synsvinkel osv osv men lett synelig for fører uten å måtte vri hue havlt rundt..

På visning på BT får vi følgende beskjed  " Fører skal kunne uhindre se bakdør vha speil".....

Speil sa jeg, må da være bedre sånn... Joa, men reglene sier ved hjelp av speil...

Vi vrei litt på monitoren og satte ett speil foran og lurte på om det var greit, og da var det greit..

Skjønn det den som vil...

Posted

Ja en skal være litt heldig om en slipper unna "trangsynet"! :) Noen ganger gir det liksom ingen mening på hvilke småting de henger seg opp i. Men her i Bergensområdet så har vi en slik kontroller side på Facebook som er jevnlig oppdatert så vi har som regel kontroll over hvor de står så da går det an å slippe unna dem! :)

Posted

Må da kunne få et riktig svar der skulle man tro.

Si meg, begynner ikke du å bli godt voksen, da? Du burde vel vite bedre?

skader ikke og ha litt tro! er jo snart jul, hadde vært ett bra julemirakel de om BT kunne komme med ett skikkelig svar

Posted

Er vel ikke så overraskende at en kontrollør langs veien ikke gidder å diskutere med de han møter når han har mistanke om regelbrudd vel? Er jo derfor han henviser til trafikkstasjonen for kontroll.

Posted

Alt dette er regulert i kjøretøyforskriften.

Dersom det ikke står der (eller i andre forskrifter den henviser til) at man kan bruke Xenon/LED pærer i stedet for

glødepærer kan man gå ut ifra at det ikke er tillatt. Billykter er godkjente for en spesiell type lyskilde.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs21-40.html

Og ja, Xenon i halogenlamper blender! Spesielt der det ikke er gatelys, det blir en helt annen spredning av lyset.