Guest Gjest Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Hei, Bilen er 1990 250D stasjonsvogn, ex. taxi som har gått langt... Automat. Fungerte fint helt til alt vakuum forsvant en kveld. Den gikk fortsatt, en liten stund. Så stoppet den. Klarte å få liv i den igjen med mye startgass. Måtte ha "full gass" for å gå. Slapp man gassen stoppet den med en gang, i tillegg gikk den veldig hardt. Viste seg at vakuumpumpa var kaputt. (Ser ut som den hadde skrudd seg opp innvendig... løse deler) Ny vakuumpumpe er montert, og bilen har igjen vakuum. Men den vil fortsatt ikke gå. Kan vel til nød lures i gang med friskt batteri og mye startgass... Men ikke nok til at den kan kjøres. Hva kan ha skjedd? Det høres jo ut som det er problemer med at tenninga er litt ute av kurs. Kan f. eks løse deler fra vakuumpumpa ha skadet strammemekanismen til registerkjedet? Hva bør i såfall byttes, evt. justeres? Begge dieselfiltrene er forresten nye. På forhånd takk for hjelp! G/ Quote
FrodeS Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Vakuumpumpe anbefales å bytte FØR de ryker. De koster litt, men er verdt det. Hvordan var oljetrykket da du kjørte den uten vakuum? Kommer det olje til toppen når du kinner? Det har skjedd at vakuumpumpa på disse motorene har røket og strødd deler ned i oljepumpa, som igjen har tatt kvelden. Jeg skal ikke garantere det, men tror ikke vakuumet styrer noe i dieselpumpa, annet enn vakuumet som sier noe om hvor hardt girkassa skal gire. Når vakuumet nå er på plass igjen, så burde det uansett være greit. Jeg er redd du har noen verre problemer enn bare å justere pumpa, men håper jeg tar feil. Quote
Guest Guest Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Såvidt jeg kan forstå er oljetrykket fortsatt bra. Når man drar motoren på starteren stiger trykket etter hvert mot "3". Ser også ut som at kammen får smøring. Quote
FrodeS Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Det er bra. Da har jeg ikke så mange forslag her og nå, men prøv å la være å bruke startgass. Det sliter mye på motoren. Kommer det diesel hvis du prøver å skru av røret på en av dysene og kinner? Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 kansje bytte glødepluggene da!!! når du har glødet ferdig skal den starte tvert..!! ikke noe kjinning, å som frode sier ikke bruk startgass.. mvh Geir Quote
FrodeS Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Glødepluggene kan måles. Dra av ledningen på glødereléet og mål motstand mot jord i hver av de 5 kablene til glødepluggene. Skal ligge rundt 0,8 ohm. Det er vel lite trolig at glødepluggene har tatt kvelden av at vakuumet forsvant, og da den først startet, burde den jo gått som normalt? Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 hvordan oppfører glødelampa seg forestn?? mvh Geir Quote
Guest Gjest Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Glødelampa lyser ikke. Men det har den ikke gjort de måneden bilen har vært hos oss... Nå har det jo selvsagt blitt kaldere ute da... Og den var altså grei å starte tidligere, selv om glødelampa ikke lyste. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 konklusjon: en dieselbil skal ikke kjinnes i gang!! det er e grunn til at de skal glødes først!! jeg vil ha sjekket at sikkringen er hel i gløderelleet,det er den svarte boxen på venstre framsjerm ligger ved abs enheten,åså sjekke om pæra er i orden i innstrumentet, å eventuelt som jeg sa, byttet glødeplugger,eller måle de som Frode sier.. mvh Geir Quote
FrodeS Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Mulig min definisjon er feil, men alle motorer må vel kjinnes for å starte? Evt. "dra på starteren" eller hva man vil kalle det. Uten gløding er disse bilene rimelig håpløse å starte, men hvis man først får start, skal de jo gå som normalt, uavhengig av om glødepluggene fungerer. Quote
Guest Gjest Posted November 22, 2011 Posted November 22, 2011 Tror vi kan anta at glødinga fungerer. Har uansett vanskelig for å tro at glødpluggene ble dårlige av manglende vakuum... Tilbake til spørsmålet mitt: Er det noen strammemekanisme på registerkjedet som kan ha blitt skadet av løse deler? I såfall, hvor på motoren sitter disse? Quote
FrodeS Posted November 22, 2011 Posted November 22, 2011 Strammemekanismen sitter på høyresiden, et godt stykke oppe,helt fremme. Det er bare en bitteliten sylinder som synes på utsiden. Denne drives av oljetrykket, og så lenge den fungerer som den skal, skal den ikke slakke seg når/hvis trykket blir borte. Du kan jo evt. prøve å sjekke timingen. Jeg vet jeg så en DIY på det et sted for ikke så lenge sida, men finner den ikke igjen akkurat nå. Quote
Guest Gjest Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Har sjekket timing på motoren, og det ser greit ut. Da gjenstår dieselpumpa. Er det noen som kan poste tegningen som viser timing av dieselpumpa (OM602 / 250D) Takker... Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 bytt pære i insrument der gløde rillene er å gji oss tilbakemelding på hva du har gjort,vis glødinga ikke fungerer,eventuelt at det er noen glødeplugger som er gåene så skal glødelampa komme på i ettertid,å som han sier så har den ikke fungert siden de kjøpte den, vil anta at det er der det ligger jeg,altså i glødinga..!! mvh Geir Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.