Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanskje noe spesielt å linke til en som selger konkurrerende produkter til powerbokser... Nesten rart om de hadde anbefalt det. Det selges tuningbokser for millioner av kroner hvert år og det finnes tusenvis av fornøyde kunder, så det er litt merkelig å ta uttalelsen fra en konkurrent til produktet for god fisk. Og det er jo svært spesielt at man fraråder det og liksom,..."men for Toyota er det greit for der kan ikke vi levere vårt produkt..."

Posted

Kanskje noe spesielt å linke til en som selger konkurrerende produkter til powerbokser... Nesten rart om de hadde anbefalt det. Det selges tuningbokser for millioner av kroner hvert år og det finnes tusenvis av fornøyde kunder, så det er litt merkelig å ta uttalelsen fra en konkurrent til produktet for god fisk. Og det er jo svært spesielt at man fraråder det og liksom,..."men for Toyota er det greit for der kan ikke vi levere vårt produkt..."

Det var for å gi et hint om hva tuningbokser er, disse tar ikke tilstrekkelig hensyn til motorparametere, sommotortemperatur, innsugningstemperatur, turbotrykk, momentbegrensere etc.

Boksene baserer seg på en standard, alle motorer er ikke helt like (selv om de i utgangspunktet skal være det)

Derfor anbefaler jeg skikkelig sowtware tuning hvor man leser av bilens data og lager et tuningprogram utifra det.

Da blir det korrekt optimalitsert for din bil

Posted

MB Jon har HELT rett.

EN MERCEDES SKAL IKKE HA POWERBOKS. :shock: Punktum. Kjenner til et utall personer som har fått seriøse motorproblem på grunn av dette. :? En powerboks "forbedrer" ikke signalet, hvordan skal det gå til? Den "forflakser" signalet, ved å lure dieselpumpen til å tro at motoren får for lite suppe, og kjører på mer. Dermed måker pumpa på med mer, til boksen blir fornøyd. Alle komponenter i fuel-systemet blir da hardtjobbende duppeditter, som nå jobber med et helt annet trykk, og vil før eller siden begynne å trøble.

Når man så konfronterer en som selger powerbokser med dette, så får man følegende til svar; "Alle motorer har et overskudd av luft på ca 15-20 %, og pga dette overskuddet kan man kjøre på mer diesel uten at det gjøre noe. Jo, det gjøre noe. Hvorfor skulle der være overskudd av luft hvis man "ikke har behov for det"? Det er jo en grunn til at alle biler som har powerboks ryker som faen når de kjører på litt... For -lite- luft, pluss for mye diesel = svart røyk = uforbrent diesel, som igjen betyr soting og koksing...

Bruk "chiptuning", altså omprogramer softwaren. Tuneren stiller da alle parametere på motoren, slik at motoren jobber som den skal, og yter mer. Ikke blir lurt til å yte mer. Forøvrig kan en for hard tuning, også med softwaremodifikasjoner få bilen til å trøble. En 220 CDI med 143 hk orignalt, bør du f.eks. ikke trimme til 190... En hjemme har prøvd dette, og når han tar kickdown, går bilen så det koster etter opp til ca 3600 omdr, for så plutselig å gå i nødmodus... Det er faktisk også dette leverandørene av stillbare powerbokser sier du skal gjøre; still på max, og still den så mye ned at du slipper feilmeldingene. Hva slags tankegang er det?

Du har en dyr bil, med avansert teknologi. Gå til noen som omprogramerer, ikke sett inn en boks. I de fleste tilfeller så er det også billigere å modifisere softwaren fremfor å kjøpe boks, samt at det ikke går an å avsløre i en eventuell kontroll :)!

Guest gjesten
Posted

Jeg driver med trimming på flere motorsystemer og har testet mye.

Det som det omtalte systemet gjør så dårlig er at den kun forandrer på signalet fra trykksensoren.

Dette øker trykket i railen til dysene.

Kjører du på en rett flat slette må man da slakke av på speeden for å holde 50 km/t i forhold til en standard.

Det som da blir galt er at styrebokser blir lurt.

Du kan glemme alt av drivstoff forbruk målere.

Folk ser på den og tror den bruker mindre enn før. Det stemmer ikke.

Den regner ut hvor mye trykk det er i railen og hvor lenge dysene er åpne.

Det går jo ikke lengre da trykket er høyere en trykk-sensoren viser.

Girkasse mm bruker motorstyringsdata for å vite hvor gasspedalen står,moment mm.

Dette stemmer jo ikke lengre da gasspedalen nå er mindre trykket inn for å oppnå same krefter så all data blir feil som igjen gir feil giring mm.

Diesel bruker lang tid på forbrenningsprosessen derfor er det viktig at under aks det blir regnet ut riktig mengde diesel,tenning,trykk mm for at den ikke skal sote og ødlegge partikkelfiltre,katalysatorer,egr ventiler,spjeld mm.

Dette kan jo ikke regnes ut lengre og det pøses på med diesel som den ikke klarer å forbrenne og vi får sot.

Så en slik boks gir konsekvenser som ikke en programmering gjør.

Programmering gir bedre drivstofføkonomi enn boks.

Dette tallene om diesel sparing er bare bløff.

Tenk dere en som bruker 0.55 på mila så putter vi på trimboks,dieseltilsettning,magnetkjerner rundt dieselrør,trimluftfilter,dieselsparene diesel,drifstoffbesparene dekk,spoiler,senker,trimeksos osv..

Da vil utregningene havne på ca PRODUKSJON av 1 liter diesel på mila  :lol:

Posted

Forøvrig kan en for hard tuning, også med softwaremodifikasjoner få bilen til å trøble. En 220 CDI med 143 hk orignalt, bør du f.eks. ikke trimme til 190... En hjemme har prøvd dette, og når han tar kickdown, går bilen så det koster etter opp til ca 3600 omdr, for så plutselig å gå i nødmodus...

Jepp, det bekreftes. Min 220 CDI tar gjerne den løsningen hvis jeg tar kickdown.

Posted

Kjenner noen som har kjørt med boks over 3 år og ikke hadd noe problem i det hele tatt.

Og di sier di har merket med forbruket har gått ned.

Og en av di har fått programert bort EGR. Går mye bedre og renere på tomgang.

Også endel merkbart bedre moment på lavere turtall. Og den soter ikke nå etter han har programert bort EGR.

Og den går heller ikke til nødmodus under pådrag eller kicke :-)

Guest Gjesten
Posted

Jeg har aldri levert en bil med boks som går i nødprogram,men det er jo enkelt og greit fordi jeg justerer de til hver bil jeg monterer de på.

Det kan jo dere som har problemer med boks også gjøre enkelt

Men dette du sier om at en har programmert vek EGR på er jeg VELDIG intressert i å finne ut modell og type programm.

Det jeg heller ikke forstår er at en har laget program for å programmere om hele motorstyringen og ikke programmert opp hestene.

Hvis du har mulighet så hør med han hvor han programmerte bilen.

Posted

Du må jo omprogramere hele motorstyringen om du skal justere opp hestene, på skikkelig vis? Selfølgelig kan du få en motor til å gå skikkelig med boks, men bra for motoren blir det aldri uansett.

Litt dårlig sammenligning, men det blir som om du tar en person som er i dårlig form, og kjører han på en form for doping for å yte mer. Funker bra en stund, men overhode ikke bra over tid. Og tar han for mye, så stryker han med. Hvis vedkommende derimot slutter med doping og trener seg i bra form, da snakker vi :P

Posted

Kjenner noen som har kjørt med boks over 3 år og ikke hadd noe problem i det hele tatt.

Og di sier di har merket med forbruket har gått ned.

Hvordan har de merket at forbruket har gått ned? Med en slik boks så er forbruksmåleren min helt på bærtur. Har klart å kjøre bilen ned i 0,4/l mila med mye oppakning ifølge måleren. Ifølge pumpa på bensinstasjonen var forbruket nærmere 0,7l/mila...

Posted

Min gikk ned fra 0.7 til ca 0.5 på mila på nåla men etter fylling fra pumpa på stasjon så regner jeg ut forbruket komm på ca 0.6 på mila...

Så jeg er litt enig med Gjesten om hans forklaring med tuningsboksen. Den lurer bare trykket i Commonrailen slikt at pumpa mater på mere trykk til injektorene... Og da får man på en måte finere "dusj-stråle" fra injektorene. Og det vil forbedre luft og drivstoff blandingen og det forbedre forbrenninga osv..........

Vet at di fleste BMW diesel motorene tåler ikke alle tuningbokser. Di tar knekkem på hjernen.

Jeg kjøpte min fra: http://www.racechip.de/chiptuning/Mercedes-Benz-32-h.html og er fornøyd  :)

Hva bruker dere da???

Han som har fått programert bort AGR'n gjorde det i Tromsø... (W210 TE 220CDI 2001 MOD)