Sverre Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Jeg har hatt prblemer med bakdemperne på bilen, den dabbet voldsomt i humper og var alt for stiv... Jeg byttet dempere og fjører, den dabber ikke så voldsomt lengre, men er forstatt for stiv.. Jeg har sjekket at nivåreguleringen fungerer, og demperne skal være nesten helt nye... HJELP!??! Quote
E_S Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Gasskulene til nivådemperne da? Det er disse som blir utslitt sånn som dempere på en vanlig bil bil, selve "demperne" på biler med nivåregulering er bare en hydraulikksylinder som ikke blir utslitt, eneste som kan gå feil der slik at den må byttes er at den begynner lekke eller at kulen nederst blir slarkete.. Fordelen med gasskulene er at de er relativt rimelige (7-800,-/stk, man bytter alltid begge), jobben med å bytte dem er også overkommelig. Quote
Alexander Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Det er ikke bakdempere på bilen. Det er hydrauliske trykkrør, og selve dempinga forgår i gasskuler som hydraulikken går igjennom. Så har du ikke byttet disse gasskulene er sannsynligvis de problemet. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 disse demperne på stasjonsvogn som dere kaller en stødtdemper kalles får en NIVÅDEMPER på Mercedes-Benz fagspråk.. å er de sprettn i rumpa er det gasskulene som har tadd kveldn..!! mvh Geir Quote
Sverre Posted November 21, 2011 Author Posted November 21, 2011 Tusen takk! Jeg har forholdsvis nye gasskuler på en delebil, får bytte ut dem da... Har hørt at jeg må av med hele opphenget bak for å få byttet disse, vet dere noe om det? Quote
FrodeS Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Jeg vet noe om det, for jeg har gjort det selv. Det er litt knot, og du kan komme til å trenge en del verktøy i forskjellige størrelser. Det er trangt, og da er gjerne en fastnøkkel for lang, mens en annen er for kort. Du trenger ikke demontere all verden, men må ha av platene rundt og mellom bakskjermene innvendig. Gjør dette før du begynner under bilen, for da blir du møkkete. Du kommer nok lettere til hvis du demonterer drivakslingene først. Jeg tror nok jeg ville gjort det om jeg hadde tatt samme jobben igjen. Ha en skikkelig wise grip-tang tilgjengelig. Du trenger også en ganske stor torx for å ta boltene til rørene under selve kulene. Her bør du bruke lang tid med å pirke/banke ut gammel rust og annet gørr, før du setter torxen på plass og slår den ordentlig godt opp i bolten med en hammer eller noe annet tungt. Får du ikke torxen ordentlig på plass, og drar over ved første forsøk, er det ikke sikkert du får et nytt. Gjør deg selv en tjeneste, og spray på en del rustløser i god tid før du skal begynne. Jeg rygget opp på bukker og sprayet på hver 2. dag i 2 uker før jeg satt i gang. Grisete jobb og en del knot, men slettes ikke uoverkommelig. Jeg brukte ca. 6 timer. Det hadde nok gått vesentlig raskere med løftebukk av noe slag Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Jeg vet noe om det, for jeg har gjort det selv. Det er litt knot, og du kan komme til å trenge en del verktøy i forskjellige størrelser. Det er trangt, og da er gjerne en fastnøkkel for lang, mens en annen er for kort. Du trenger ikke demontere all verden, men må ha av platene rundt og mellom bakskjermene innvendig. Gjør dette før du begynner under bilen, for da blir du møkkete. Du kommer nok lettere til hvis du demonterer drivakslingene først. Jeg tror nok jeg ville gjort det om jeg hadde tatt samme jobben igjen. Ha en skikkelig wise grip-tang tilgjengelig. Du trenger også en ganske stor torx for å ta boltene til rørene under selve kulene. Her bør du bruke lang tid med å pirke/banke ut gammel rust og annet gørr, før du setter torxen på plass og slår den ordentlig godt opp i bolten med en hammer eller noe annet tungt. Får du ikke torxen ordentlig på plass, og drar over ved første forsøk, er det ikke sikkert du får et nytt. Gjør deg selv en tjeneste, og spray på en del rustløser i god tid før du skal begynne. Jeg rygget opp på bukker og sprayet på hver 2. dag i 2 uker før jeg satt i gang. Grisete jobb og en del knot, men slettes ikke uoverkommelig. Jeg brukte ca. 6 timer. Det hadde nok gått vesentlig raskere med løftebukk av noe slag jeg har byttet gasskuler jeg også, det er endel knot som Frode sier,vil anbefale 10 mm langkopp pluss en lang forlenger til de 3 skruene rundt gasskulene, vil anbefale og pirke bort eventuelt tectyl rundt skruene først så du får koppen sjikkelig på mutern, ryker de av så er det greit,du har jo nye på delebilen.pirke også bort tectyl på disse små hydraulikk rørene ved gasskula,ver forsiktig når du løstner de så de ikke ryker, ,koster ikke all verden, men mye plunder,.. lykke til.. mvh Geir Quote
Sverre Posted November 22, 2011 Author Posted November 22, 2011 Tusen takk! Får se hvordan det går, dere hører nok mer snart! Quote
LuckyDuck Posted November 23, 2011 Posted November 23, 2011 Gjør-det-selv faktoren er av og til litt tung å begynne på, men når man først får litt gris under neglene så er man liksom i gang http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=16248.0 -Er ikke gasskuler og gassklokkene i lenken det samme? Quote
Gujoni Posted November 23, 2011 Posted November 23, 2011 Det er mulig at jeg tar feil, men jeg trodde at gasskulene er fylt med gass slik at det skal være mulig for bakstillingen å fjære inn selv om nivådelen på demperen står under trykk. Halve kulen har gass under trykk som er skilt fra hydr.oljen med en membran. Gassen lar seg komprimere, men hvis kulen er ødelagt, fylles dette tomrommet med olje som ikke kan dette. Jeg synes det høres rart ut at selve kulen kan ha en demperfunksjon. Korriger meg hvis jeg er helt på jordet Quote
FrodeS Posted November 23, 2011 Posted November 23, 2011 Det sitter noe ventiler og slikt som regulerer hvor fort oljen kan flyte mellom demper og kule. Det er dette som gir demperfunksjonen. Kulene blir dårligere og dårligere, før de til slutt tar helt kvelden. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted November 23, 2011 Posted November 23, 2011 http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=16248.0 Quote
Sverre Posted November 27, 2011 Author Posted November 27, 2011 Gasskulene på delebilen var i verre stand enn mine, så jeg må kjøpe nye... Er dette dyrt? Hvor kjøper jeg? Quote
FrodeS Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Relativt dyre greier. Jeg ville hørt med Autotrio og MB Specialist, som vi har avtale med. alternativt finner du dem på ebay også. Jeg har sett dem ganske rimelig på www.ebay.co.uk Quote
Guest kenneth arstad Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 koster ikke mange kronene på autotrio..kjøp der.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.