Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har hatt prblemer med bakdemperne på bilen, den dabbet voldsomt i humper og var alt for stiv...

Jeg byttet dempere og fjører, den dabber ikke så voldsomt lengre, men er forstatt for stiv.. Jeg har sjekket at nivåreguleringen fungerer, og demperne skal være nesten helt nye... HJELP!??!

Posted

Gasskulene til nivådemperne da? Det er disse som blir utslitt sånn som dempere på en vanlig bil bil, selve "demperne" på biler med nivåregulering er bare en hydraulikksylinder som ikke blir utslitt, eneste som kan gå feil der slik at den må byttes er at den begynner lekke eller at kulen nederst blir slarkete..

 

Fordelen med gasskulene er at de er relativt rimelige (7-800,-/stk, man bytter alltid begge), jobben med å bytte dem er også overkommelig.

 

Posted

Det er ikke bakdempere på bilen. Det er hydrauliske trykkrør, og selve dempinga forgår i gasskuler som hydraulikken går igjennom. Så har du ikke byttet disse gasskulene er sannsynligvis de problemet.

Posted

Tusen takk!

Jeg har forholdsvis nye gasskuler på en delebil, får bytte ut dem da...

Har hørt at jeg må av med hele opphenget bak for å få byttet disse, vet dere noe om det?

Posted

Jeg vet noe om det, for jeg har gjort det selv.

 

Det er litt knot, og du kan komme til å trenge en del verktøy i forskjellige størrelser. Det er trangt, og da er gjerne en fastnøkkel for lang, mens en annen er for kort. Du trenger ikke demontere all verden, men må ha av platene rundt og mellom bakskjermene innvendig. Gjør dette før du begynner under bilen, for da blir du møkkete. Du kommer nok lettere til hvis du demonterer drivakslingene først. Jeg tror nok jeg ville gjort det om jeg hadde tatt samme jobben igjen.

 

Ha en skikkelig wise grip-tang tilgjengelig. Du trenger også en ganske stor torx for å ta boltene til rørene under selve kulene. Her bør du bruke lang tid med å pirke/banke ut gammel rust og annet gørr, før du setter torxen på plass og slår den ordentlig godt opp i bolten med en hammer eller noe annet tungt. Får du ikke torxen ordentlig på plass, og drar over ved første forsøk, er det ikke sikkert du får et nytt.

 

Gjør deg selv en tjeneste, og spray på en del rustløser i god tid før du skal begynne. Jeg rygget opp på bukker og sprayet på hver 2. dag i 2 uker før jeg satt i gang.

 

Grisete jobb og en del knot, men slettes ikke uoverkommelig. Jeg brukte ca. 6 timer. Det hadde nok gått vesentlig raskere med løftebukk av noe slag

Posted

Jeg vet noe om det, for jeg har gjort det selv.

 

Det er litt knot, og du kan komme til å trenge en del verktøy i forskjellige størrelser. Det er trangt, og da er gjerne en fastnøkkel for lang, mens en annen er for kort. Du trenger ikke demontere all verden, men må ha av platene rundt og mellom bakskjermene innvendig. Gjør dette før du begynner under bilen, for da blir du møkkete. Du kommer nok lettere til hvis du demonterer drivakslingene først. Jeg tror nok jeg ville gjort det om jeg hadde tatt samme jobben igjen.

 

Ha en skikkelig wise grip-tang tilgjengelig. Du trenger også en ganske stor torx for å ta boltene til rørene under selve kulene. Her bør du bruke lang tid med å pirke/banke ut gammel rust og annet gørr, før du setter torxen på plass og slår den ordentlig godt opp i bolten med en hammer eller noe annet tungt. Får du ikke torxen ordentlig på plass, og drar over ved første forsøk, er det ikke sikkert du får et nytt.

 

Gjør deg selv en tjeneste, og spray på en del rustløser i god tid før du skal begynne. Jeg rygget opp på bukker og sprayet på hver 2. dag i 2 uker før jeg satt i gang.

 

Grisete jobb og en del knot, men slettes ikke uoverkommelig. Jeg brukte ca. 6 timer. Det hadde nok gått vesentlig raskere med løftebukk av noe slag

jeg har byttet gasskuler jeg også, det er endel knot som Frode sier,vil anbefale 10 mm langkopp pluss en lang forlenger til de 3 skruene rundt gasskulene, vil anbefale og pirke bort  eventuelt tectyl rundt skruene først så du får koppen sjikkelig på mutern, ryker de av så er det greit,du har jo nye på delebilen.pirke også bort tectyl på disse små hydraulikk rørene ved gasskula,ver forsiktig når du løstner de så de ikke ryker, ,koster ikke all verden, men mye plunder,..  lykke til..:)

 

mvh Geir

 

 

 

Posted

Det er mulig at jeg tar feil, men jeg trodde at gasskulene er fylt med gass slik at det skal være

mulig for bakstillingen å fjære inn selv om nivådelen på demperen står under trykk. Halve kulen har

gass under trykk som er skilt fra hydr.oljen med en membran. Gassen lar seg komprimere, men hvis

kulen er ødelagt, fylles dette tomrommet med olje som ikke kan dette. Jeg synes det høres rart

ut at selve kulen kan ha en demperfunksjon. Korriger meg hvis jeg er helt på jordet :lol:

Posted

Det sitter noe ventiler og slikt som regulerer hvor fort oljen kan flyte mellom demper og kule. Det er dette som gir demperfunksjonen.

 

Kulene blir dårligere og dårligere, før de til slutt tar helt kvelden.

  • 3 weeks later...
Guest kenneth arstad
Posted

koster ikke mange kronene på autotrio..kjøp der..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...