Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Lurer litt på om en G-wagen registert som veteranbil kunne vært en grei "hytte-bil". Hvordan er kvalitetet på så gamle biler? Er de greie å vedlikeholde selv?

Posted

Jeg har en -84 Geländewagen og kvaliteten er super.

Alt er jo avhengig av at tidligere eiere har tatt litt service og bilen er greit vedlikeholdt.

De første modellene manglet jo innerskjermer og dermed var det på mange, duket for rustsveising etter noen år....

Noe vil jo det bli å fikse på en såpass gammel bil, selv om det er en Benz. Du kan jo prøve å finne en bil der det er gjort litt.

Jeg la ivei til Gol med min 27år gamle G og det manglet ikke på advarsler, men det var ikkeno å bekymre seg over.

Bilen fungerte og fungerer fint,

Forbruket på min 230 lå vel på ca 1,2ltr pr. mil.

Tror ikke de er noe særlig billigere i utlandet, men vær klar over det er svært dyre deler til disse bilene.

Ebay.de er tingen...

Posted

Kjøper man deler fra utlandet er deleprisene ganske anstendige, men i Norge er det *svært* dyrt..

Bra komponenter som sjelden gir problemer:

* Ramme (ruster ytterst sjelden, nesten bare på skikkelig dårlige biler)

* Fordelingskasse (omtrent aldri problemer med denne)

* Bakaksel (solid)

* Dieselmotor (solid)

* 4-trinns og automatgirkasse

Komponenter som ofte er dårlige:

* Foraksel (utslitte hjullager, drivknuter)

* Radiator (råtten)

* Karosseri (rust)

* 5-trinns manuell girkasse

* Mellomaksler

* 280 bensinmotor (skygg unna)

..det er sikkert også mer som burde vært på disse listene, men det var det jeg kom på nå. Bilene koster like mye i alle land, de er om mulig faktisk hakket dyrere i Tyskland enn her..

Min 300 diesel (byttet til turbodiesel-motor) med 5-trinnskasse ligger på rett under literen på langkjøring, rundt literen til vanlig. :)

Posted

Hei,

Takker for svar! Ser at 280 er nevnt som et dårlig valg, skyldes dette forbruket eller er det også andre ting? Forbruk er ikke noe stort problem for meg, da denne ikke skal brukes daglig, til det har vi to andre biler som er billige i bruk.

Rust er nok det jeg er mest engstlig for.Er det noe spesielt man bør sjekke når det gjelder rust?

Er det noen triks man kan bruke for å avsløre evt juks med km? Synes noen av de jeg har sett på nettet har hatt overraskende lav km alder tratt i betrakting.

Posted

Først og fremst er 280 ikke å anbefale pga. forbruket. Det er snakk om 2 liter på mila uten problemer. I tillegg er ikke motoren spesielt slitesterk og relativt avhengig av å ha fått greit vedlikehold. Kilometerstand er vanskelig å antyde, da bilene har 5-sifret kilometerteller. Ikke spiller det stor rolle heller, på så gamle biler finner man biler med 150000 km som er opprustet og nedkjørt og bile med det tredoble som er helt utmerket.

Ruster gjør karosseriet stort sett overalt, men mest utsatt er hjørnene bak pga. mangel på innerskjermer (kan ettermonteres), nederkant av dører samt noe i innerskjermer foran inn mot kupé og sist, men ikke minst frontruterammen. Alle disse bilene er rustne i en eller annen grad et eller annet sted med mindre de har vært restaurert på et eller annet tidspunkt. :)

Posted

Min erfaring med M110 er fra w116 og w123 og ikke G, men i de bilene jeg har hatt synes jeg denne motoren er helt suveren så lenge man holder seg unna forgasserutgaven. Har hatt 6 biler med M110 og det eneste havariet har vært et registerkjede som røyk. Forbruket har ligget på 1-1,3 l/mil. Har en 123 280E som jeg har brukt til challengeløp og jordekjøring i flere år og den har fått mye juling og blitt piska på høyt turtall (4.08 utveksling) det eneste jeg har gjort med den på 4 år er nye pluggkabler og en viftereim samt oljeskift. Den har nå gått 390'km.

En bekjent har en G280 og jeg skal si meg enig i at den har høyt forbruk, han klarer fint å bruke 2-2,5 l/mil

Posted

bra at det er flere som forsvarer M110 280E rekke 6'er

og som han sier  er ikke forbruket som er inntressangt her!!! 8) jeg har en motor M110 i garasjen den er tilsalgs,og har stådd i en GD, den går fint,bruker ikke olje,starter med en gang,går bra.,på disse M110 i GD er de nedjustert på kompresjon,pga turbokonvertering i gelendewagen.. du får kjøpt turbokit til de på GIK turboteknikk..eler på sider for GD..

mvh Geir

Posted

Med mindre man vil ha igjen forsikring som en 81-modell om bilen blir kræsjet eller stjålet forsikrer man bilen som det den er bygd om til og nevner dette for forsikringsselskapet. Been there, done that med en annen bil jeg hadde..

Og tilbake til M110: Det er håpløst med en slik motor i bilen når den nesten bruker mer bensin enn en Suburban med 454 bigblock og forgasser..

Posted

Det vil altså si at eneste fordelen med å ha en veteran er redusert årsavgift.

Når det gjelder forbruk/kostnader så er det mange faktorer som spiller inn. Trådstarter nevner at det er aktuelt som hyttebil. Nå vet jeg ikke hvor han har hytte, og hvor ofte han bruker den. Men uansett blir det ikke en bil som blir brukt daglig.Om vi regner 2000 km og 2 liter/mil blir det 400 liter bensin i året. Med en liter pris på 14 kroner blir det 5600 i året. Om en dieselbil bruker halvparten så er det likevel bare 2800 kroner å spare. Mitt inntrykk er at bensinbiler (og da spesielt 280) er betydelig billigere enn dieselene. Om du finner en 280 som er 30.000 billigere enn en tilsvarende diesel har du "gratis" drivstoff i 10 år.

Posted

Hei,

Bilen kommer nok ikke til å bli brukt mye, kanskje bare på de tider av året da hytteveien er i dårlig stand, spesielt om våren. Så drivstoff forbruk er ikke noe tema. Nå har jeg ikke kjørt noen G-wagen noen gang, men tror nok det skal endel til at en gammel G-wagen blir prioritert fremfor 212 så lenge veien tillater det.

Det som er viktig for meg er at den er billig å kjøpe og billig å vedlikeholde, helst at jeg skal kunne gjøre mest mulig selv. Tror nok at en 300 GD er mest fornuftig kjøp, de motorene fra begynnelsen av 80- tallet er jo evighetsmaksiner.... Men pris er et viktig moment.

Ser at biler med manuelt gir er billigere, er det noen problemer tilknyttett disse kassene?

Hvordan er karrosieriet, er det tykt slik at det er kurrant å reparere rust? evt sveise for en amatør?

Posted

Det som er viktig for meg er at den er billig å kjøpe og billig å vedlikeholde, helst at jeg skal kunne gjøre mest mulig selv. Tror nok at en 300 GD er mest fornuftig kjøp, de motorene fra begynnelsen av 80- tallet er jo evighetsmaksiner.... Men pris er et viktig moment.

Ser at biler med manuelt gir er billigere, er det noen problemer tilknyttett disse kassene?

Hvordan er karrosieriet, er det tykt slik at det er kurrant å reparere rust? evt sveise for en amatør?

300GD er nok et bra valg ja, huggeriet vedsiden av oss har ikke 300D motorer, de rives vekk eller er allerede tatt ut av bilen når den hugges....

Har ikke hørt noe om at de manuelle kassene skulle være dårlige..

Karrosseriet er greit å reparere for amatører, det er jo nesten kun rette flater på det...

Det jeg har kjøpt av deler har det vært bra godstykkelse på...

Posted

Vær klar over at biler fra 86 og nyere fikk en liten facelift med teppegulv, bedre støyisolasjon og en del andre små "komfort-forbedringer". Teknisk er det akkurat samme greiene hele veien. Fordelen med dieselmotor er at man kraftig har redusert antall potensielle feilkilder - disse motorene er evighetsmaskiner når de får oljeskift og ventiljustering, og det er ikke noe injection/tenning som kan streike.

4-trinns manuell er også sikre saker sammen med automaten. 5-trinns kan være litt lunefull om man har for vane å dra tungt i 5. gir opp lange bakker med turbomotor, men om man har riktig olje (er en egen spesifikasjon) og behandler den pent går det også greit. Har 5-trinns i min og den fungerer helt utmerket - det er dag og natt mtp. langturkomforten. Fordelingskasse har jeg aldri hørt om problemer med ved normal bruk, samme med bakaksel. Forakselen trenger regelmessig vedlikehold - om man bare lar det skure og gå forplanter det seg så plutselig alt av hjullager, drivknuter og slikt må skiftes.

Karosseriet er solid og kraftig, men relativt utsatt for rust. Reparasjonsplater til det meste er kurant å få tak i og ikke så altfor ille priset.

• 2 months later...
Posted

Etter det jeg har fått inntrykk etter å ha sjekket litt rundt, har komforen blitt noe bedre med årene på G-wagen. Stemmer dette? Vet noen når Airbag ble vanlig?