Guest Morten_80 Posted November 19, 2011 Posted November 19, 2011 hei, har idag fått ett spennede problem med min e240t 1999 mod. Bilen starter ikke, det bare klikker i starteren, alt av lys inni og utenpå bilen skrur seg av og på som de selv vil med variabel lys styrke fra gang til gang, gjelder også instrumentene. har holdt på å knote et par timer nå og har fått start på bilen en gang og da virket alt normalt. stoppet den, og da var den like ille. Bilen har nok batterispenning. Noen ideer? Hilsen Morten Rygg Quote
RoarB Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 høres ut som defekt celle i batteri, evt løse polsko.......kan og være defekt starter men dette finner du fort ut med litt startboost Quote
Bjørn Vedø Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Mest sansynligvis for lite strøm på batteriet. Årsak kan være: Dynamo lader for lite/mye, defekt batteri, løs batteripolsko, mye irr på batteripol, noe "tapper" batteriet, dårlig jord forbindelse.... Quote
Guest Morten_80 Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Takker for svar. Har prøvd å rense polene på batteriet og klemmene uten at det hjalp. har også prøvd fullladet booster men merket ingen forskjell. Tror jeg skal prøve å kjøpe ett nytt batteri i morgen. Syntes egentlig det lukter litt artig under sete hvor batteriet er, kansje det lager en litt gass aktig lukt hvis det ikke er helt bra? Tenkte rense jordinga til karrosseriet etterpå. Quote
Roger H. Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Syntes egentlig det lukter litt artig under sete hvor batteriet er, kansje det lager en litt gass aktig lukt hvis det ikke er helt bra? Da kan det hende dynamo lader for mye..... Quote
Guest Morten_80 Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Nytt batteri på plass og bilen funker som bare det. takker for hjelp. er det vanlig at batteriet plutselig tar kvelden sånn eller kan det være en annen grunn til det. tenkte få sjekket hvor mye den lader som en nevnte på. Quote
ØHN Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Bra du sannsynligvis fant feilen. Mål ladespenningen for sikkerhets skyld, så ikke det nye batteriet får et kort liv. Normal levetid på et bilbatteri varierer veldig. Jeg har opplevd alt mellom 6 - 12 år. Det er gjerne en celle som tar kvelden først. Drøyt 10V restspenning duger ikke, det gir bare mye krøll på elektronikk som er laget for minimum et par volt mer. Det er mest vanlig at bilbatterier blir FUBAR når varmen kommer på våren, men da har det gjerne hatt noen krampetrekninger, og skapt plunder i vinterkulda allerede. Gammeldagse syrebatterier med kork på hver celle, kan få nytt liv hvis de etterfylles med batterivann og lades. Vedlikeholdsfrie batterier må stort sett må kasseres hvis de fortsatt mister spenningen ved belastning etter en skikkelig lading. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.