Guest Ola Nielsen Posted November 19, 2011 Posted November 19, 2011 Godag kjære likesinnede.Har hatt litt problemer med høy tomgang på min 92 mod 300sl i det siste.Har ved et par tilfeller vert over 2500 o/min (da har jeg lite lyst til og sette den i gir) men normalt rundt 1500 omdreininger...Har på merkeverksted sjekket vakuum slanger,belg på insug og tomgangsregulator uten å ha funnet noe feil.I det siste har jeg sett at problemet har forsvunnet når bilen har gått en tid på driftstempratur på nesten 100 grader.For videre feilsøk tenker jeg da på kaldstartsventil,tempføler på luftmassemåler,warm up regulator.Er ikke bilkyndig,så tips motas med takk. Quote
Guest Ola Nielsen Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Skulle likt å få noe tilbakemelding.Er ikke selv så bilkyndig,men om det er warm up regulator eller tempføler på luftmassemåler ville vel bilen hadd en rykkete gange.Som sagt går tomgangen ned etter at den har vært ca fem minuter på driftstempratur.Dvs etter ca 15 minutters kjøring.Har fått et greit tilbud fra et forummedlem her på ny kaldstartventil,men er usikker på om det virkelig er dette som feiler bilen.Er det andre ting jeg bør sjekke først.Har avtale med vedkommede å ringe tilbake på Mandag,og kunne derfor hvert fint med tilbakemeldinger og synspunkter. God Helg alle sammen. Quote
repvik Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 92-mod 300? Det er vel en M103? Gjør det noen som helst forskjell med eller uten OVP-reléet? Det er ikke bare kaldstartsventilen som kan "kuke det til", men også hva-den-nå-heter-ventilen som sitter på siden av luftmassemåleren (ca. 1cm tykk svart firkant). Quote
E_S Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Kaldstartventilen i seg selv ryker nesten aldri - det er bare en simpel magnetventil. Sensorer som styrer denne kan kladde, men mer sannsynlig er at tomgangsregulatoren behøver en rens, da den blir tett av oljedamp og slam etter en del år. Quote
repvik Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Og den er grei å rense med diesel for øvrig Quote
Guest Ola Nielsen Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Tomgangsregulatoren er ok.Ventilen på luftmasse måleren skulle gi ujevn gange ifølge verkstedet,og også gi problemer utover varmkjøringsperioden.OVp relet er vel også sjekket. Quote
repvik Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Tomgangsregulatoren er ok.Ventilen på luftmasse måleren skulle gi ujevn gange ifølge verkstedet,og også gi problemer utover varmkjøringsperioden.OVp relet er vel også sjekket. Poenget med å sjekke med og uten OVP-reléet er ikke bare OVP-reléet i seg selv, men å fjerne en del feilkilder. Uten OVP går innsprøytningen rent mekanisk. Quote
Guest Ola Nielsen Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Ble av en eller annen grunn advart mot å ta ut ovp releet.Fikk et råd om å gi et puff på gasspedalen rett etter start av en bekjent,men da hengte den seg opp med en tomgang på nesten 3000 O/min.Tenkte litt på gasswire,men da ville vel problemene vært der uansett drifttemp? Forøvrig starter bilen uten problemer,og har absolutt ingen kaldstarts vansker,bare den jævla høye tomgangen..Har jeg stoppet den før den har kommet på driftstemp for så å starte den etter kort tid,har tomgangen av og til gått helt opp til 2500 o/min.Men har den bare blitt kjørt varm skikkelig er den snill som et lam. Quote
Alexander Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Har du sjekket at staget til gassen går tilbake til utgangsposisjon når du slipper gassen og trykker inn den lille mikrobryteren som sitter der? Forøvrig er det K-jetronic biler som har warm up regulator. KE-jetronic bruker EHA til mye av det samme, den svarte kladden bak på bensinmengdefordeleren. Din bil har KE-jetronic. Quote
repvik Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Har du sjekket at staget til gassen går tilbake til utgangsposisjon når du slipper gassen og trykker inn den lille mikrobryteren som sitter der? Forøvrig er det K-jetronic biler som har warm up regulator. KE-jetronic bruker EHA til mye av det samme, den svarte kladden bak på bensinmengdefordeleren. Din bil har KE-jetronic. EHA-ventilen var det den het ja! Og så satt den på feil sted i husken min. Men jeg insisterer fortsatt på å ta ut OVP-reléet for å utelukke det meste av elektroniske feil... Quote
Guest Ola Nielsen Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Har sjekket bensinmengdefordeler,eha ventil omluftsventil,gass stg på merkeverksted.Men likelangt desverre.Var et litt slitent fordeler lokk,men skal ikke gi de symptomene at tomgangen plutselig normaliserer seg på driftstemp.Uten at jeg egentlig har så mye peiling lurer jeg på om det kan være en temp sensor som er synderen.Sitter det en på innsuget,og kunne den ha fått seg en smell i forbindelse med underspyling? Takker forøvrig for alle tipsene ssom har kommet. Quote
Rudi Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 er LMM målt? hadde eksakt samme problemene med min gamle bil, dog var det M102 230 men er vel samme greia på 6'ern og... mener du skal ha 0,7v mellom pinne 1 og 2 sett ovenfra, men husker ikke eksakt nå. Jeg justerte min og tomgang ble bra og driftsøkonomi ble betraktelig bedre. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 hvis du har lamdasonde ville jeg ha sjekket om den er i orden først..før dere måler å styrer..en kammerat av meg hadde samme problem,ville absolutt ikke gå på tomgangvi byttet ut allt av deler,som hadde med dette å gjøre,men vis du trykket inn microbrytern jikk den på tomgang helt til du stoppet motoren igjen,å der visste deg seg at det var lamdasonden som var gåen.. Dette var en 91 230E automat, men det kan godt hende du har et tomgangsrelle på din..kansje det er det som gjør at du får så høy tomgang.. mvh Geir Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 hvis du har lamdasonde ville jeg ha sjekket om den er i orden først..før dere måler å styrer..en kammerat av meg hadde samme problem,ville absolutt ikke gå på tomgangvi byttet ut allt av deler,som hadde med dette å gjøre,....... Jeg ville jo si at det var bedre å måle først og skifte etterpå, men det er bare min mening enig i det da, men finner du ut om lamdan er gåen på en LMM måling da?? bare lurer.. mvh Geir Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 er vel Rudi som nevner det lenger opp i tråden her. Quote
Frode Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 Du skriver at tomgangsregulator er ok, vil det si elektrisk eller mekanisk ok..?? Spør dem hva de gjorde når de sjekket at den var ok, for det vil jeg gjerne vite..... Og i mellomtiden så kan du selv ta den ut å rengjøre den, bruk bensin eller lignende, en tommel på et av hullene fyll i godstoff i det andre hullet sett deretter pekefinger på fyllehullet og rist godt....gjenta behandlingen til det som kommer ut er helt rent og monter regulatoren igjen..... Quote
Rudi Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 er vel Rudi som nevner det lenger opp i tråden her. Jeg nevner LMM ja, men jeg nevner kun måling og justering, er den ok er den jo utelukket. Lambda kan jo måles for seg selv den, eller rett og slett bare kobles ut for å se om problemet ligger der... Quote
Recommended Posts