Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nok et M102-problem. Bilen er en '90 230E. Når jeg setter bilen i N eller P, ruser den seg først opp til 2000 omdreininger, deretter ned til ca 1500, hvor den ligger stort sett hele tida. Hvor begynner jeg å feilsøke?

Guest Gjesten
Posted

Den får inn for mye luft.

Det kan være gasspjeld som ikke lukker,lekk i slanger,tomgangskontakt,tomgangsregulator......

Ser slanger,belger,spjeld ok ut.

Ta av luftfilter og gi noen kakk på tomgangsregulatoren. Sjekk om det kommer strøm til den på tomgang.Den får strøm fra overspenningsrele,men tror det er ok siden du ikke klager over startproblem ved kald motor,rens tomgangsregulator innvendig.

På tomgang kan du ta av den kontakten som står ned mellom innsug 1 og 2.

Koble en ledning mellom den midterste av de tre og til den med 2 ledninger ( gul/brun)på.

Da har du jumpet over tomgangskontakten.

Posted

Takk for mange gode tips. Kan ikke finne lekkasje i noen slanger. Det kommer strøm til tomgangsregulatoren, når jeg jumper over den går den vesentlig høyere. Jeg byttet faktisk denne for ikke lenge siden. Når den går på tomgang, og jeg dytter spjeldet noen millimeter nedover, går den på normal hastighet. Jeg blir ikke akkurat klok på denne bilen.

Guest Gjesten
Posted

Hvilket spjeld trykker du ned?

Er det gasspjeldet så er feilen der.

Det skal ikke gå ann å lukke mer med makt.

 

Guest Gjesten
Posted

Gasspjeldet har en stoppskrue en ikke skal justere på. Du ser den på siden med noe gul lakk på.

Siden det er stoppskruen så skal ALLTID spjeldet gå helt igjen så det ligger i mot stoppskruen.

Hvis ikke må du sjekke wire,mekanisme mm.

Tomgangskontakten sitter på siden av spjeldet og går opp til den trepolete kontakten jeg har bedt deg om å teste/jumpe.Den andre kontakten noen nevner her er bensinkutt kontakten.

Når du kveler slangen til tomgangsregulatoren skal motoren gå veldig lavt på tomgang.

Turtalsregulatoren styres av tomgangskontak. Er ikke den kortsluttet er turtallet hevet til ca 11-1200 så ikke det føles som motorbrems når du slipper gassen av litt.

Turtallet styres også av tempgiver når tomgangskontakten et på.

Jo kaldere( høyere volt ) jo høyere går den på tomgang. Den går unormalt høyt hvis den er varm og tempgiver viser kald. Spenningen er nesten nede i 0 volt ved 90 grader.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...