PeerCB Posted November 18, 2011 Posted November 18, 2011 Nok et M102-problem. Bilen er en '90 230E. Når jeg setter bilen i N eller P, ruser den seg først opp til 2000 omdreininger, deretter ned til ca 1500, hvor den ligger stort sett hele tida. Hvor begynner jeg å feilsøke? Quote
Guest Gjesten Posted November 18, 2011 Posted November 18, 2011 Den får inn for mye luft. Det kan være gasspjeld som ikke lukker,lekk i slanger,tomgangskontakt,tomgangsregulator...... Ser slanger,belger,spjeld ok ut. Ta av luftfilter og gi noen kakk på tomgangsregulatoren. Sjekk om det kommer strøm til den på tomgang.Den får strøm fra overspenningsrele,men tror det er ok siden du ikke klager over startproblem ved kald motor,rens tomgangsregulator innvendig. På tomgang kan du ta av den kontakten som står ned mellom innsug 1 og 2. Koble en ledning mellom den midterste av de tre og til den med 2 ledninger ( gul/brun)på. Da har du jumpet over tomgangskontakten. Quote
PeerCB Posted November 21, 2011 Author Posted November 21, 2011 Takk for mange gode tips. Kan ikke finne lekkasje i noen slanger. Det kommer strøm til tomgangsregulatoren, når jeg jumper over den går den vesentlig høyere. Jeg byttet faktisk denne for ikke lenge siden. Når den går på tomgang, og jeg dytter spjeldet noen millimeter nedover, går den på normal hastighet. Jeg blir ikke akkurat klok på denne bilen. Quote
Guest Gjesten Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Hvilket spjeld trykker du ned? Er det gasspjeldet så er feilen der. Det skal ikke gå ann å lukke mer med makt. Quote
PeerCB Posted November 22, 2011 Author Posted November 22, 2011 Dette spjeldet. To millimeter nedover, og bilen går på normal tomgangshastighet. Quote
Robin Dhillon Posted November 22, 2011 Posted November 22, 2011 Sjekk tomgangsbryteren Peer. Er en liten fjærbelastet bryter som "gass-stag-mekanismen" skal trykke inn for å gi beskjed om at den skal gå på "tomgang". Enkel ting å sjekke iallefall. Quote
PeerCB Posted November 22, 2011 Author Posted November 22, 2011 Har bytta den en gang, men kanskje den kan være defekt igjen? Skal se om jeg finner en annen jeg kan prøve. Quote
Robin Dhillon Posted November 22, 2011 Posted November 22, 2011 Ok, vel... Kan være at fjæra i bryteren er slakk. Eller så kan returfjæra til hele mekanismen være slakk. Du kan jo trykke bryteren inn manuelt når luftfilterboksen er av, og bilen står å går. Quote
Guest Gjesten Posted November 22, 2011 Posted November 22, 2011 Gasspjeldet har en stoppskrue en ikke skal justere på. Du ser den på siden med noe gul lakk på. Siden det er stoppskruen så skal ALLTID spjeldet gå helt igjen så det ligger i mot stoppskruen. Hvis ikke må du sjekke wire,mekanisme mm. Tomgangskontakten sitter på siden av spjeldet og går opp til den trepolete kontakten jeg har bedt deg om å teste/jumpe.Den andre kontakten noen nevner her er bensinkutt kontakten. Når du kveler slangen til tomgangsregulatoren skal motoren gå veldig lavt på tomgang. Turtalsregulatoren styres av tomgangskontak. Er ikke den kortsluttet er turtallet hevet til ca 11-1200 så ikke det føles som motorbrems når du slipper gassen av litt. Turtallet styres også av tempgiver når tomgangskontakten et på. Jo kaldere( høyere volt ) jo høyere går den på tomgang. Den går unormalt høyt hvis den er varm og tempgiver viser kald. Spenningen er nesten nede i 0 volt ved 90 grader. Quote
Recommended Posts