Guest Andreas Dahl Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 Hei hei =) Jeg trenger et råd i fra de som kan dette med motorbytte . Jeg har en gelenderwagen 1985 model som er på god vei til og bli total renovert , det eneste jeg trenger nå er råd i fra dere benz entusiaster Hvor lønner det seg for meg å dra for og bytte motor. Vil gjerne ha en Ny motor som gir bilen litt mere fart men også litt sterkere dra kraft. Det står en MB230 maskin i den nå og den er desverre for svak . Noen tips og kansje litt indikasjoner på hvor mye dette kan ligge på. Er det lønnsomt og dra til tyskland ? Quote
Kenneth Sivertsen Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 Du kan jo høre med Torbjørn Flenstad http://flenstadtekniske.com/ Kansje han tar på seg en slik jobb. Meget dyktig kar som vet hva han driver med. Anbefales på det sterkeste å høre med han. Vet han har endel å gjøre, men koster jo ikke noe å spørre han:) Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 du kan jo spørre meg da, har en 280 E altså en M110 motor rekke 6'r som e beregnet for Glendewagen!!..bud.. mail: mercedeskongen@live.no eler tlf 41518022/99507318 mvh Geir Quote
E_S Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 Ikke finn på å montere 280-motoren! Den er dårlig; lite slitesterk, kranglete injectionsystem og EKSTREMT tørst! Folk hiver ut disse motorene til fordel for dieselmotor over en lav sko, med god grunn. Det beste i en slik bil er uten tvil en 6-sylindret diesel av typen OM603 eller OM606, fra 124- eller tidlig 210-serie. Når du har 230-motor er du så heldig at girkassen du har i bilen kan brukes med den motoren også, så da er ombyggingen relativt kurant. Den heftigste er OM606 turbo (24-ventiler), denne er dyr, nest best er OM603 turbo (12-ventiler, fra 124), best forhold mellom pris og ytelse er trolig OM606 uten turbo fra 124, de får man billig og de har helt grei ytelse. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 Ikke finn på å montere 280-motoren! Den er dårlig; lite slitesterk, kranglete injectionsystem og EKSTREMT tørst! Folk hiver ut disse motorene til fordel for dieselmotor over en lav sko, med god grunn. Det beste i en slik bil er uten tvil en 6-sylindret diesel av typen OM603 eller OM606, fra 124- eller tidlig 210-serie. Når du har 230-motor er du så heldig at girkassen du har i bilen kan brukes med den motoren også, så da er ombyggingen relativt kurant. Den heftigste er OM606 turbo (24-ventiler), denne er dyr, nest best er OM603 turbo (12-ventiler, fra 124), best forhold mellom pris og ytelse er trolig OM606 uten turbo fra 124, de får man billig og de har helt grei ytelse. 230 motoren er vel enda tørstere enn M110 da vel å merke i GW..!! litn motor,ikke optimalt for denne bilen iverfall..!! Quote
Roger H. Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 280 er steike tørst!! Styr unna! Jeg ble også frarådet å sette inn en slik. Jeg driver å jobber med å få en 300 diesel i min (OM603), men det er ikke helt enkelt. BOSteen vil ikke hjelpe, selv om det biltilsynet ber om er ganske enkelt. De sier igrunn nei til all slik hjelp. Tilsynet vil bare ha en bekreftelse på at brems, fjærer og totalvekt er likt på en 230GE og 300GD, men å finne en med samme byggemønster, er ikke enkelt. Må altså finne en bil med likt byggemønster og som har DEN SAMME MOTOREN som skal nedi. Da først er det mulig å sammenligne delenr... men å få låne et chassinr fra vilt fremmede kan by på problemer. Motorbytte skal kunne gå, men det er mye styr.. :? Quote
FrodeS Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 230 bensin er vel noe av det bedre man kan ha i en GW. I hvert fall av bensinmotorene. En GW blir aldri snill på forbruket, det er bare forskjellige grader av tørst. Hva er budsjett for motorbytte? Jeg tror jeg ville vurdert : Turbo på eksisterende motor. En OM617 dieselmotor med modifisert dieselpumpe og turbo. Disse tåler mer juling enn OM603. Overhaling av dieselpumpa kan du få gjort for ca. 6-10.000,- (psst : ingen R i Geländewagen) Quote
E_S Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 OM617 er det jeg har i bilen min. Det er en koloss av noe 60-tallsteknikk som både bråker, er relativt tørst og har null bunndrag før turboen kommer. OM603 er en helt annen verden og definitivt å anbefale. Grunnen til at jeg har OM617 er at siden min er en original 300GD vil et bytte til OM603 være noe mer omfattende, da også girkasse og på grunn av det mellomaksel, giroverføring etc. må byttes. Derfor er faktisk 230GE det beste utgangspunktet for en OM603-ombygning sånn jeg ser det, da man får litt mer jobb med ledninger og sånt, men slipper å lete opp komponenter som er omtrent umulige å finne brukt og koster skjorta, da man kan bruke det man har i bilen fra før. 230GE bruker MYE mindre enn 280GE, i motsetning til hva mange tror er ikke 230GE så ille i en sånn bil, den er relativt undervurdert i forhold til den håpløse bensinslukeren og de trege dieselmotorene man fikk originalt.. Quote
Jøran89 Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Få tatt en skikkelig service på M102 motoren, så blir det nok både annen futt og forbruk skal du se. Quote
Jøran89 Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 230 i GW kan vel være både 115 og 102? Kan se ut som 230G har 115 maskin og 230GE har M102. Quote
Guest Andreas Dahl Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Budsjett for og skifte motor i denne bilen er ikke noe og tenke på men jeg lurer allikavell på om det er lønnsomt for meg og dra til tyskland for og skifte ut til en ny motor . Jeg har også hørt at det er mulig og reise ned til tyskland "bytte bil" i ny eller nesten ny med bare vin nummer osv. Hvordan gjør jeg det ? Om det ikke er mulig så er det noen her som har et nettverk i tyskland som har muligheten til og gi meg litt hjelp på hvilke motor jeg burde sette i da. Er det mulig og sette inn 3,5 TD G350 TURBODIESEL eller en V8 DIESEL . Quote
E_S Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Man får ikke godkjent bytte til nyere karosseri lenger, da det ikke er lov å forandre karosserifester, noe man må for å få "ny bil" på gammel ramme. I tillegg koster en brukt G-wagen like mye i Tyskland som i Norge. 350-motoren er lite holdbar, det er bare en 300 (OM603) som har fått større slaglengde. Store problemer med varmgang og bøyde råder. V8 diesel har andre rammevanger, i tillegg er det en såpass ny motor at det er flere kilometer ledningsnett som må på plass, og dette lar seg vanskelig integrere med en så gammel bil. I tillegg må ALT annet i motorrommet også skiftes, og man kan bare glemme å få det godkjent uansett. Motorbytte i Tyskland lønner seg neppe, da brukte motorer der faktisk koster mer enn i Norge. Quote
FrodeS Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 En anelse mer borring er det også i 350-motoren. Jeg ville holdt meg unna den, da den er belemret med en del feil. Quote
Alexander Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Har det vært mange tilfeller av at disse motorene har hatt problemer her i norge? Quote
H-P Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Jeg vurderer samme sak, men har OM602 med automat, uten turbo... Rimelig dau.... Vurdere både OM603, OM606 men vet ikke om alt passer inn på min automat kasse, som funker bra. Noen som vet ombyttbarheten her? Ikke for å kuppe, men nesten samme sak Quote
E_S Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Alle motorene fra OM601 til OM606 passer på samme girkasser. Det funker å ettermontere turbo på 290-motoren også, men det er ikke umulig at det prismessig er omtrent like dyrt/billig å bytte til en OM603 turbo. Skal man sette inn OM606 turbo må man ha OM603 pumpe, da 606 turbo-pumpen har elektronisk styring. 606 uten turbo (fra 124) har mekanisk pumpe. Quote
E_S Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Selv min gamle OM617 turbo kan kjøres på langkjøring rett under literen, så det er ikke så ille som mange tror. Hovedproblemet med gammel G er todelt og henger tett sammen: Motorene er for små/svake, og for at det i det hele tatt skal flytte på seg er derfor utvekslingen i differensialer latterlig lav slik at man blir liggende på voldsomt turtall. De fleste som oppgraderer fra sugediesel til en eller annen turbodiesel opplever at forbruket går en god del ned - rett og slett fordi man slipper å gire ned og ha bånn gass og fullt turtall bare for å følge trafikken i en oppoverbakke. Fordelen med dieselmotoren er at det finnes mange alternative drivstoffer som fungerer utmerket. Mange av disse reduserer NOx drastisk, men partikkelutslippet er dessverre noenlunde det samme. En M111 sånn som du skisserer hadde trolig vært knall, men jeg tror det hadde vært vanskelig å få med SVV på noe slikt. De er livredde og totalt fanatiske motstandere av alt som ikke er fabrikkslevert og som ikke kan dokumenteres av produsent/importør.. Quote
E_S Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Ja, utpregede terrengdekk har voldsom rullemotstand. Jeg har "gode, gamle" BFG All-Terrain på min, og det er vel et slags kompromiss. Kjører ihvertfall fint rett under literen på langkjøring, men det skyldes nok også mye at hjulene er litt større enn originalt og at jeg har 5-trinnskasse slik at bilen ligger på et anstendig turtall langs lande/motorveien. Har utpregede "gatedekk" (Blizzak DM-V1) som vinterdekk i en litt mindre dimensjon, er spent på hvordan forbruket blir med disse. Jeg fatter ikke at MB brukte så mange år med turbodieselmotorer før de skjønte at intercooler var en god ting å ha. Har ikke fått montert på min bil ennå, men det skal bli gjort etterhvert - krever bare en del custom-arbeid. Oljeskift er det mange som synder med, mange vet ikke/bryr seg ikke om at drivverket på slike biler krever en del mer vedlikehold enn på en "vanlig" bil. Jeg skiftet olje i akslene på min rett etter jeg kjøpte bilen, og det så ut som gammel dieselmotorolje - ikke akkurat et pent syn. Quote
FrodeS Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Skjønner ikke at G skal være så dyr å flytte på når jeg kjørte patrolen min på 0,9 - 1,0 på mila. Målte 1,08 med 1,5 tonn henger. @Tommern, hva med en 230 kompressormotor? Quote
E_S Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Det som er problemet med gammel G forbruksmessig er som jeg skrev at de er voldsomt undermotorisert. Motoren i en gammel Patrol er fantastisk i forhold til det som ble levert i 80-talls G originalt, en helt annen verden i fleksibilitet, momentkurve og bunndrag. Det gjør at den må jobbe mye lettere og forbruket blir vesentlig lavere.. I tillegg snurrer ikke Patrol-motoren på 3500 rpm i landeveishastighet sånn den gjør i en gammel G om man har automat eller 4-trinnskasse.. Quote
Guest 617 Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Store gutter S K A L H A M Y E M A T ! ! ! ! ! ! Min 89 mod 300 GD STT, med max oppjust pumpe og 1.5 i ladetrykk svelger unna 2.4l/mil med henger etter.... ryker fælt og hyler i turboen på høye turtall!!!!! Kjørt slik i snart 4 år med dette oppsettet, 617 er nærmest udødelig. Men pass på olje og filter bytte, og ventiljustering ! ! ! ! Quote
E_S Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 En bil som bruker 2,4 liter/mil, da hadde det omtrent vært mer lønnsomt drivstoffmessig å kjøre en fullsize lastebil.. Om jeg har på henger eller ikke merker jeg ikke så veldig stor forskjell på - bilen er treg uansett og forbruket stiger ikke så voldsomt selv med henger. Original turbo-617 fra en 123-bil, ikke justert eller trikset med.. Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Gelendewagen er jo fullsize lastebil på tyngden.. militærutgaven er jo 2660 kg og med 240D 62 og 72 hk, å enkelte sanitetsvogner hagge 300 turbodiesel en 617 motor.. og brukte det de ville ha på mila,!!! GD var ment som en arbeidshest å framkommelighet oppi fjellet,ikke noe landeveisbil liksom..!!! skal man ha landeveisbil av GD så kjøp 400CDI eler G55 AMG da kan vi snakke om landeveisbil,.. og for og sitere han som komm med innlegget, var det ikke snakk om drivstofføkonomi, det var uvesentlig!!!!.. mvh Geir Quote
E_S Posted December 2, 2011 Posted December 2, 2011 Feltvognen har 2140 kg egenvekt. Ambulansen har 617 uten turbo, altså 88 hk. Ja, jeg er sikker. Quote
FrodeS Posted December 2, 2011 Posted December 2, 2011 G er vel aldri levert med OM617 turbo originalt? Quote
Recommended Posts