Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har problemer med start på min e220 95 mod, skjer ingenting når nøkkelen blir vridd til startposisjon, alt el virker når jeg vrir på tenninga, starteren virker også, starter når jeg setter strøm på koblinga foran bremsekr.forsterkeren. Ser i koblingskjema at det sansynligvis er ledning nr 50 fra tenninga som er til start, er det noen koblinger eller annet som kan være brutt mellom tenning og kobling i motorrommet?

Mvh Arvid Hellevang

Guest Gjesten
Posted

Alarm og automatgir er ting som kutter signal. Har du noe av det?

Posted

Har automatgir, ikke alarm har prøvd å rikle på girspaken mens jeg starter uten resultat, skal måle på kabelen ut fra tenninga om det kommer strøm når jeg vrir rundt nøkkelen, kan vel kanskje være tenninga også.

Arvid

Posted

Kontaktsettet bak på tenningslåsen? Er visst ikke et helt ukjent problem dette. Har ganske nylig hatt samme ufordringen, og der var det den. Tok den av, pusset kontaktene på kontakt 50 og VOILA. Kan sikkert kjøpe ny også, men prisen er vel ikke gratis?

Posted

Har du prøvd å starte i N istedet for D?

På 190en min kveldet både starter og tenningslås (ikke låsesylinderen) samtidig for noen år siden - ledningene fra tenningslåsen går via sikringsboksen, så det kan jo være en mulighet at noe har skjedd der også. Jeg ville først ha sjekket om tenningslåsen sender strøm dit den skal før jeg begynte å se på sikringsboksen dog.

Guest Gjesten
Posted

Den går derfra og ned til girkassa. Det er de to midterste ledningene så vidt jeg husker,men du ser det på fargene.

Ikke alle vet at de har alarm. Går på låsesylinderen i førerdør og boksen ligger under sparkeplata på pass,side.

Man kan vel teste om man har ved å ta ned vindu å låse bil med nøkkel og prøve å starte etter en stund eller åpne en dør, men finner du feil i tennlås,girbryter så er det ikke noe å stresse med.

Posted

Har du prøvd å starte i N istedet for D?

På 190en min kveldet både starter og tenningslås (ikke låsesylinderen) samtidig for noen år siden - ledningene fra tenningslåsen går via sikringsboksen, så det kan jo være en mulighet at noe har skjedd der også. Jeg ville først ha sjekket om tenningslåsen sender strøm dit den skal før jeg begynte å se på sikringsboksen dog.

Desverre ikke så enkelt å feilsøke denne kretsen på denne bilen. Her går +50 via gearkasse OG et rele bakom instrumenthuset, dette er i sammenheng med kun start i P og N, samt startsperre. Så du får ikke strøm til innslaget dersom ikke nøkkel står i tenningslås, og bilen er i P eller N

Er en hurtigkobling for +50 til innslaget rett foran bremseservoen, kan tvangskjøre starteren derfra.

Posted

Har brukt koblingen foran bremseservoen ja, vurderer å bare lage en startknapp viss jeg ikke får til noe annet, viss ikke det er farlig på noen måte. Ellers takk for raske og gode forslag til løsninger.-)

Arvid

Guest Gjesten
Posted

Dette finner du ut av.

Kan du komme deg under bilen og få lagt imellom en binders/ledning e.l i kontakten på kassa?

Like enkelt som det du allerede har gjort

Posted

Viss en kobler direkte fra kontakt 50 i tenningslåsen til innslaget foran bremseservo vil en da gå forbi eventuelle startsperrer som er i veien?

Ja, men da er allerede mesteparten av putlejobben gjort mht å få av kontaktblokken og sjekke den for dårlig kontakt på +50.