Guest Arild Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Har kjøpt ny begge fjærene bak,da jeg oppdaget på ene siden at den fjæren var knekt helt nede. Dette forklarer vel hvorfor avstanden fra dekk til hjulbue var noe mindre på denne side. Tenkte jeg skulle bytte dem i helgen,vet at det bør brukes spesielle fjærklemmer egnet til dette. Skal se om jeg kan få låne meg noen,har ikke lyst og betale 2000,- for klemmer kun for å gjøre dette som mest sannsynlig blir bare denne gangen. Men har forstått det slik at det går og skifte dem med å løsne bærearm(indre feste),ha jekk under og senke bærearmen,dra den løse fjæren ut og inn med ny,jekke opp armen igjen,inn med bolten på armen igjen. Må vel løsne demper og "kyllingbenet" også slik at armen kommer langt nok ned. Noen her som vet at denne metoden går greit ,eventuelt noen i Bergen som er så vennlig og låner vekk slike klemmer?(skal ikke bruke luftverktøy på de) Quote
Guest arild Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Trenger ikke klemmer bak. Bare ta indre bolten på bærebrua. så går det fint når bilen er jekka opp. Takker for svar,da blir det bytte til helgen. Quote
Guest Arild Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 En ting til:Bør jeg løsne litt på mutter og bolt ytterst på bærearmen, kan ikke den bli ødelagt hvis jeg slipper ned uten å løsne? Quote
Alexander Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Sett en jekk under bærearmen, ta ut den indre bolten, senk ned bærearmen med jekken, ta ut fjæra og repeter i motsatt rekkefølge for å sette sammen Quote
Bjørn Vedø Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Det jeg anbefaler er at man setter inn boltene løst med mutter på etter man har skiftet fjæra. Og stramme til boltene når du har fått bilen på bakken med alle fire hjulene. Foringene vil varer lengre. Lykke til med skifting av fjærene Quote
Guest Arild Posted November 11, 2011 Posted November 11, 2011 Er allerede ferdig,tok begge sider nå i dag. Det gikk veldig greit med å ta ut indre bolt,senke ned forsiktig,ut med gammel fjær,inn med ny. Gikk også greit og jekke opp igjen og få inn bolten igjen,strammet ikke før etter bilen var sluppet ned. Quote
FrodeS Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Originalfjærer eller senkefjærer? Jeg gjorde det som du beskriver med originalfjærer (DIY her : http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=10018.0 ) , men fikk ikke fjæra helt løs, så jeg klemte dem sammen litt med klemme i tillegg. Quote
Guest Arild Posted November 14, 2011 Posted November 14, 2011 Jeg byttet originalfjører,slapp å klemme mine. Quote
Recommended Posts