Gujoni Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Sånne annonser irriterer meg litt . http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28876264&WT.ac=relevant_ads Quote
Gujoni Posted November 9, 2011 Author Posted November 9, 2011 Dette er vel en 2002-modell både siden den er førstegangsregistrert i juni 2002 pluss at 211 utgaven hadde erstattet 210 høsten 2002? Prisen skulle nesten tilsi at bilen var en 211. Men pen var den! Quote
Kenneth Sivertsen Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Dette er vel en 2002-modell både siden den er førstegangsregistrert i juni 2002 pluss at 211 utgaven hadde erstattet 210 høsten 2002? Prisen skulle nesten tilsi at bilen var en 211. Men pen var den! Husk at stasjonsbogn utgaven kommer et år senere enn sedan. Å da er det vel naturlig at den går et år lengre. Noe 211 stasjonvogn med så lite km får du vel ikke til den prisen. Quote
FrodeS Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Send dem en mail, så retter de sikkert opp feilen, og du slipper å irritere deg. Quote
Thomas Madsen Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Det med "byggeår" vs "reg.år" er det ikke noen enighet om heller... Er det modellåret, byggeåret eller registreringsåret som avgjør hva du skriver som "2003 modell" ?? Det er ingen enighet her så dette kan du bare fortsette å irritere deg over i framtiden også om du gidder Quote
FrodeS Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Forsikringsselskapene bruker år for første gangs reg. Det betyr at hvis min 92-modell (produsert 91) blir kondemnert, vil de bruke 91-modeller (i praksis produsert sent 90- sent 91) som grunnlag for å sette pris. På 20 år gamle biler har nok ikke dette noe å si, men på ganske nye biler kan det fort utgjøre ganske mye penger. Quote
Sven Håkon Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 S210 fikk man såvidt jeg vet som 2003-modeller. Quote
Gujoni Posted November 9, 2011 Author Posted November 9, 2011 Jeg mister absolutt ikke nattesøvnen pga. dette, mener bare at en bil som er reg. i juni 2002 ikke skal selges som en 2003 modell . Dette burde en bilforhandler respektere. Quote
LT Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Hvis den har årsmodell kode 803 så er det en 2003 modell men er reg i 02 sånn er det og sånn blir det på alle MB! Hvis en bil blir kondemnert så sjekker selskapene med forhandlere for markeds pris og da vil de får prisen på (i dette tilfelle) 03 biler hvis den har 803. Det er jo derfor MB har datakort med årskoder. Quote
Olav Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Kanskje en grunn til at de har med denne setningen i annonsen: Med forbehold om feil i annonsen. Det er ikke uvanlig at biler blir annonsert som "neste" års modell. Grunnen er at mange bilprodusenter har avvikende modellår. Dette har en praktisk betydning kun når det er endringer fra ett modellår til neste. Ofte ser vi et modellskifte ifbm sommerferien. Mercedes har en grei måte å sjekke dette på, nemlig utstyrskode 80* der siste siffer viser modellår. F.eks hadde jeg en 210 som jeg kjøpte i 1997. Den hadde mange endringer som bl.a. ny girkasse og den "nye" nøkkelen. Den var produsert i september-97 og hadde kode 808. Altså en 1998-modell registrert i 1997. Når det gjelder denne aktuelle bilen så er den registrert såpass tidlig på året at den neppe har kod 803. Dessuten tviler jeg på om det kom noen endringer på de siste S210. W211 (altså sedanen) ble introdusert Mars 2002, og S211 (stasjonsvogn) kom i Mars 2003. Det vil derfor også være S210 som er førstegangsregistrert i 2003. Quote
FrodeS Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Hvis den har årsmodell kode 803 så er det en 2003 modell men er reg i 02 sånn er det og sånn blir det på alle MB! Hvis en bil blir kondemnert så sjekker selskapene med forhandlere for markeds pris og da vil de får prisen på (i dette tilfelle) 03 biler hvis den har 803. Det er jo derfor MB har datakort med årskoder. Det var ikke dette jeg ble forklart av forsikringsselskapet. Der står bilen min som 1991-modell. Det er heller ikke alltid 80X brukes. Jeg har ikke 802 på min, men en del tekniske endringer som kom på 92-modellene er på plass, og både ordrenummer og produksjonsdato sier 92-modell. Quote
LT Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Da kan vel dette fås av importør (BOS) som dokumentasjon... Alle skal ha 80x kode Har du fått datakort av BOS? Men uansett hvis bilen i annonsen har 803 så er vel ikke det noe å la seg irritere over, ikke hans feil at du ikke har . Problemet er hvis noen har ettermontert utstyr/oppdatteringer på din bil og da blir den ikke nyere av den grunn..... Har drevet med bil og skade i over 20 år og aldri hatt problem med at selskapene forstår dette og blir akseptert med riktig dokumentasjon.. Quote
CHARLIE Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 I alle VAG produkter så er det en bokstav i chassisnummeret som indikerer hvilken årsmodell den aktuelle bilen er. VAG starter produksjon av neste årsmodell rundt august hvert år. Rekner med alle bilmerker starter på høsten med neste års modeller. Tidspunkt for registrering er helt uinteressant når det gjelder å indikere årsmodell. Man kan jo ikke kjøpe en ny bil i 2011, vente 5 år med å registrere den, for så å inbille seg at man har en 2016 modell... Quote
FrodeS Posted November 11, 2011 Posted November 11, 2011 Jeg trenger ikke til BOS for å få datakort, og det er ikke 80X på min. Da jeg kjøpte den, var det veldig greit at den var førstegangsregistrert i slutten av 1991 (november, tror jeg), så sparte jeg en del tusen i omregistreringsavgift. (forøvrig ikke jeg som irriterer meg over den bilen som står til salgs) Quote
Tor Erik Skaug Posted November 17, 2011 Posted November 17, 2011 Dette er vel en 2002-modell både siden den er førstegangsregistrert i juni 2002 pluss at 211 utgaven hadde erstattet 210 høsten 2002? Prisen skulle nesten tilsi at bilen var en 211. Men pen var den! alle bilene til mercedes som blir levert fra mars er neste års modell, så hvis du f eks får deg ny bil 15 mars neste år er det en 2013 mod.. Quote
Geggi Posted November 17, 2011 Posted November 17, 2011 alle bilene til mercedes som blir levert fra mars er neste års modell, så hvis du f eks får deg ny bil 15 mars neste år er det en 2013 mod.. Dette stemmer vel ikke helt hvis det da ikke er helt ny praksis. Det gjelder vanligvis nye modeller som har premiere i mars, men ellers er det oppstart av produksjonen ved fabrikken etter ferien som er avgjørende (den forklaringen fikk hvertfall jeg når jeg kjøpte ny 211 som jeg hentet i Sindelfingen i juli 05 og bilen var en 06-modell). Den første 211 jeg hadde var produsert i romjulen 2001 (den hadde lansering i mars 02) og jeg kjøpte den i 02 som 03-modell. Man får som sagt ikke 211 som 02-modell og sliter hvis man søker etter det på Finn.no. Min 212 er fra 09 men søker man etter 212 fra 09 så får man ikke mye treff gitt. Sliter litt da om man søker med avansert søk på Finn etter 2010-modeller. Jeg kommer derfor til å annonsere min som 2010 når jeg skal selge og det gjør alle andre også. Frode: Vedr. ditt eksempel. Å sette erstatningssum på en førsteårsmodell (ny utgave) så kan man vel ikke gå ut fra prisen på en bil fra året før hvis det da er foregående modell? Blir jo feil å gi 211-pris på en 212, mener jeg. Om du forstår. Quote
FrodeS Posted November 17, 2011 Posted November 17, 2011 Frode: Vedr. ditt eksempel. Å sette erstatningssum på en førsteårsmodell (ny utgave) så kan man vel ikke gå ut fra prisen på en bil fra året før hvis det da er foregående modell? Blir jo feil å gi 211-pris på en 212, mener jeg. Om du forstår. Tenkte på årsmodell generelt. De fleste modeller produseres og selges jo over flere år. Quote
Recommended Posts