Jens Honoré Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 En morgen ville ikke bilen gløde mer. Har sjekket gløde pluggene, de er i orden. Vil forsikre meg om et par ting: 1 Main switch = tenning? 2 Push pull switch sier seg selv.... 3 Glow plug control= salt bøssen i dashbordet? 4 Resistor= Motstand noen som vet hvor denne er lokalisert? Hvor begynner jeg hen. Holder en knapp på denne motstanden (4).. Quote
Jens Honoré Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 /8? W115. Diesel Riktig 220 D. Noen forslag til feilsøking. Quote
Sven Håkon Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Var det for å ha et pålitelig kjøretøy du gikk til anskaffelse av en slik stasvogn? Quote
Jens Honoré Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Var det for å ha et pålitelig kjøretøy du gikk til anskaffelse av en slik stasvogn? Høy du!.... kom med noe pruduktivt i stedet for å slenge dritt. Quote
Jens Honoré Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 To løsninger: Ta et meter eller ei prøvelampe og se om du kan følger spenninga ut mot plugga. Det er jo relativt kort avstand fra saltbørsa til plugga, så det burde jo være mulig å finne noe på veien. Den andre løsningen er den enkle: Hoi på Harald Ja jeg får bare prøve å måle meg fram. Man holder en knapp på løsning to Quote
Harald Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Jeg har dessverre ikke noe fasit svar på dette, Jens. Glødesystemet har alltid virket på min W110. På W110 er pos. 4 motstanden plassert på torpedoveggen. Mine /8 har moderne glødeanlegg med nøkkelstart og har derfor ikke dette systemet. Her har jeg opplevd at det var dårlig kontakt/irr på en av glødepluggene. Det må være brudd en eller annen plass i kretsen. Feilen kan ligge inne i selve start/glødebryteren. Quote
Sven Håkon Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Var det for å ha et pålitelig kjøretøy du gikk til anskaffelse av en slik stasvogn? Høy du!.... kom med noe pruduktivt i stedet for å slenge dritt. Få litt mer detaljer om grombilen så kan vi heller diskutere det Quote
Harald Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=51116.0 Quote
Jens Honoré Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Var det for å ha et pålitelig kjøretøy du gikk til anskaffelse av en slik stasvogn? Høy du!.... kom med noe pruduktivt i stedet for å slenge dritt. Få litt mer detaljer om grombilen så kan vi heller diskutere det Røsty Bob Quote
Jens Honoré Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Jeg har dessverre ikke noe fasit svar på dette, Jens. Glødesystemet har alltid virket på min W110. På W110 er pos. 4 motstanden plassert på torpedoveggen. Mine /8 har moderne glødeanlegg med nøkkelstart og har derfor ikke dette systemet. Her har jeg opplevd at det var dårlig kontakt/irr på en av glødepluggene. Det må være brudd en eller annen plass i kretsen. Feilen kan ligge inne i selve start/glødebryteren. Har kikket under dashbordet i kveld. finner ikke tegn til (4) Resistor, får kikke litt nærmere på bryteren i morgen Quote
Bjørn Vedø Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Ta et bilde hvordan det ser ut inni bilen din på dæsh'n kjekt med å få litt oversikt... Og hvilket årsmodell er det??? Trur det skal finnes 3 eller 4 varianter med slikt glødesystem.... For og måle motstandene så lønner det seg og ta av ledningene på di og måle med multimeter og se om det er brudd på disse eller ikke. En annen måte for og teste glødepluggene er å skru dem ut og ta en 12v batteri og startkabler og sette di på glødepluggen. Gløder di er di i orden og ikke gløder er de defekt Lykke tid Quote
Jens Honoré Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Ta et bilde hvordan det ser ut inni bilen din på dæsh'n kjekt med å få litt oversikt... Og hvilket årsmodell er det??? Trur det skal finnes 3 eller 4 varianter med slikt glødesystem.... For og måle motstandene så lønner det seg og ta av ledningene på di og måle med multimeter og se om det er brudd på disse eller ikke. En annen måte for og teste glødepluggene er å skru dem ut og ta en 12v batteri og startkabler og sette di på glødepluggen. Gløder di er di i orden og ikke gløder er de defekt Lykke tid det er en 72 mod. Dashbord er likt alle andre /8. Noe spesielt du tenker på med tanke på bilder. Har lest og blitt fortalt at glødepluggene ikke tåler 12v, så jeg tror ikke det er en god ide.(de virker voldsomt godt i veldig kort tid) Quote
Bjørn Vedø Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Det er sant. Holder man for lenge så kan glødepluggen smelte i stykker... Mente bare og holde kablene par sekunder slik at man kan se om glødepluggen glødet eller ikke... Quote
Sven Håkon Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Var det for å ha et pålitelig kjøretøy du gikk til anskaffelse av en slik stasvogn? Høy du!.... kom med noe pruduktivt i stedet for å slenge dritt. Få litt mer detaljer om grombilen så kan vi heller diskutere det Røsty Bob Kult, den hadde jeg lyst på selv - er den fortapt? Quote
Bjørn Vedø Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Som jeg kan se så trur jeg du har en glødetråd inni i den runde jern greian som står rett over ratt stammen på dæsh'n din. For den skal gløde når du setter på glødinga. Se om den er i orden eller om det er brudd i den glødetråden. Quote
Jens Honoré Posted November 8, 2011 Author Posted November 8, 2011 Var det for å ha et pålitelig kjøretøy du gikk til anskaffelse av en slik stasvogn? Høy du!.... kom med noe pruduktivt i stedet for å slenge dritt. Få litt mer detaljer om grombilen så kan vi heller diskutere det Røsty Bob Kult, den hadde jeg lyst på selv - er den fortapt? jepp, men interiøret er bra. Quote
Jens Honoré Posted November 11, 2011 Author Posted November 11, 2011 Fant feilen? Yepp.... det var ikke gløde systemet. Jeg har egentilg ikke så lyst å snakke om det. Quote
Jens Honoré Posted November 12, 2011 Author Posted November 12, 2011 Yepp.... det var ikke gløde systemet. Jeg har egentilg ikke så lyst å snakke om det. Så enkelt som at batteriet var flatt eller ??? Du er inne på det. Kortslutning i batteriet, som viste seg å være fra 1996.... Det eneste jeg kan si i mitt forsvar er at det var nok strøm til å dra rundt start motor. Men glødingen krever tydelig vis mye mer. Quote
Bjørn Vedø Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Ahaaa Men hovedsaken er at du fant ut av det. Du er nokk sikkert ikke alene om dette. For det er nokk andre som har gjort dette før deg Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.