Jump to content

ulyder fra vifte

Guest neskone

Recommended Posts

Guest neskone

Ny på forumet! Jeg har en C180 fra 2001, bilen har gått 135000, nå har vifta til varmeapparatet begynt å gi fra seg vislelyder. Utrolig irriterende!

er det noen triks å gjøre med det?

Guest Trond Roald
Ny på forumet! Jeg har en C180 fra 2001' date=' bilen har gått 135000, nå har vifta til varmeapparatet begynt å gi fra seg vislelyder. Utrolig irriterende!

er det noen triks å gjøre med det?[/quote']

hei!

vil tro at det er lageret på vifta

som sier at det vil ta kveld snart.

tror nok du må belage deg på

å kjøpe ny vifte motor.

er en enkel og grei jobb å skifte den!!!

Guest Eivind Soltvedt

Lurte litt på disse lagrene på viftene. For en nevenyttig person, vil det ikke gå an å skifte dem? mye billigere enn å kjøpe ny vifte til flere store sedler!

Veit det er vanlig på enkelte billige biler (se sign. :oops: )

Guest neskone

OK, takk for svar ang vifte

Er det greit for en ikke-mekaniker å skifte lager i vifta?

Hadde samme problemet den gangen jeg hadde BMW, men trodde MB

hadde en høyere kvalitet enn at man må bytte slike ting etter noen få år.

Hva snakker vi om ang.kostnader?

Lurte litt på disse lagrene på viftene. For en nevenyttig person' date=' vil det ikke gå an å skifte dem? mye billigere enn å kjøpe ny vifte til flere store sedler!

Veit det er vanlig på enkelte billige biler (se sign. :oops: )[/quote']

Burde ikke være umulig. Det går jo ann å ta ut, måle litt og sånt, og høre med f.eks. SKF om de har noe som likner. Jeg hadde ute min i går. Det bakre lageret gikk fryktelig tregt, men etter litt ATF, snurrer den fint som bare det igjen. Etter 369.000 km var det forbausende mye igjen av børstene (vet ikke hvor lange de er når de er nye, men her var det mye igjen). Ikke var det slakk i lagrene heller. Det virker som det er litt fjæring inni der, så kanskjet det går ann å banke/bøye litt for å "stramme" hvis det blir slakk?

Jeg forventer ikke at min skal holde veldig lenge, men det hadde jo vært hyggelig om den gjør det. 2500,- spart inntil videre :-)

EDIT : Når det gjelder bytte av vifte, så ville jeg tatt kontakt med Mathisen bilelektro. Han skal ha 2500 for å bytte min (ink.jobb), det er mindre enn jeg kan få kun motoren for andre steder.

(det kan være en fordel å skrive omtrentlig hvor man holder til i signaturen sin, så kan en se om det i det hele tatt er noe poeng å anbefale deg en mekaniker i akershus)

(det kan være en fordel å skrive omtrentlig hvor man holder til i signaturen sin' date=' så kan en se om det i det hele tatt er noe poeng å anbefale deg en mekaniker i akershus)[/quote']

Og det gjør du? :wink:

Jeg kjørte forresten forbi hos deg i ettermiddag. For å være grei venta jeg til det var mørkt, kjørte firmabilen. :lol: :lol:

(det kan være en fordel å skrive omtrentlig hvor man holder til i signaturen sin' date=' så kan en se om det i det hele tatt er noe poeng å anbefale deg en mekaniker i akershus)[/quote']

Og det gjør du? :wink:

Ja?

Ble visst litt paranoid da hjula mine ble stjålet og fjernet det. Hadde glemt det, jeg.

Jeg kjørte forresten forbi hos deg i ettermiddag. For å være grei venta jeg til det var mørkt' date=' kjørte firmabilen. :lol: :lol:[/quote']

Hvis du kjører forbi i mårra, og tilfeldigvis har med deg en jordingskabel, så stikk innom 'a ! Det var visst ikke så lett å få tak i på en lørdag, og den som sitter i bilen er 2cm for kort for det nye batteriet :evil: