Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Min søster har kjøpt seg en 300tdt, og den girer litt hardt. Kan dette justeres ? Og hvordan gjør man det?

Kan bytte av girkasseolje redusere slag ved giring ?

Den er også velding tung på gassen, den har ikke Tempomat. Er det gasswiren som er årsaken tro? Smøre eller bytte denne?

Takk for tips og triks :)

Posted

Girkasse:

styrt av vakuum, tror det er ett vakuumtrykk på 0,2 bak(arrester meg hvis jeg ikke har rett, da!) og kassa er ganske ømfintlig for dette trykket. Jeg tror trykket er litt feil hos meg etter at den ble overhalt, for den girer litt i hardeste laget selv når den er varm.

Men det er klart at en liten omgang slushing(oljebytte og spyling) av kassa kan løse mange vonde problemer.

Edit: Jeg har samme motor og modell.

Guest Gjesten
Posted

Gasspedalen kan smøres ja,men sjekk alle ledd og overføringer.De har hatt litt problem der.

Er hard og blir veldig brå.

Girkassene girer hardt ved null vakum og mykt ved mye som nevnt, ca - 0.5 bar

På bensin kan jo dette kobles direkte på innsug som da styrer det.

På diesel er det en strupeventil skrudd på pumpen som har fullt vakum inn fra vakumpumpen som går nesten rett igjennom på lite speed og strupes jo mer gasspedalen trykkes inn. Den kan justeres med å vri boksen.

På venstre side av girkassen kan man ta av en gummibelg eller et lokk på vakumklokken og skru mot klokken for mykere giring prøv med kvart omdreining først.

Posted

Den saken som åpner og struper for vakuum (den åpner vel strengt tatt ved full gass, og struper ved mindre gass) kan også justeres. Denne sitter på siden av dieselpumpen, og har en ganske åpenbar skrue helt øverst, som kan løsnes og tillater en del justering sideveis.

Denne etterlikner vakuumet i innsuget på en bensinbil, der det blir lite vakuum når man har full gass og gasspjeldet står vidåpent.

Jeg har aldri skrudd på denne, så jeg vet ikke hvilken vei den evt. skal skrus.

Hvis bilen har ukjent historikk, så bytt olje og filter først uansett.

Guest Gjesten
Posted

Den saken som åpner og struper for vakuum (den åpner vel strengt tatt ved full gass, og struper ved mindre gass) kan også justeres. Denne sitter på siden av dieselpumpen, og har en ganske åpenbar skrue helt øverst, som kan løsnes og tillater en del justering sideveis.

Vi kan ikke være enige i allt FrodeS  :D

Som jeg skrev kan ventilen på pumpen justeres ja ,men måten den fungerer på er vi ikke helt enige i,men du har sikkert rett.

En vakumpumpe gir fullt vakum hele tiden,også til ventilen/krana som styrer vakum til kassa.

Man skal ha mye vakum/sug ved lite speed derfor står krana åpen og slipper igjennom mye sug , men på full gass vil vi ikke ha noe sug og derfor så struper man for suget ved å lukke krana.

Posted

Jeg skal ikke påstå jeg vet 100% hvordan den fungerer, så det kan godt være som du sier. Poenget var at det blir mye vakuum ned til kassa når det er lite gass, og mindre ettersom man gir gass.

Jeg trodde denne laget en vakuumlekkasje som økte i omfang etter hvert som man gir gass.

Uansett går det an å prøve å justere på den.

Guest Gjesten
Posted

Jeg skal ikke påstå jeg vet 100% hvordan den fungerer, så det kan godt være som du sier. Poenget var at det blir mye vakuum ned til kassa når det er lite gass, og mindre ettersom man gir gass.

Jeg trodde denne laget en vakuumlekkasje som økte i omfang etter hvert som man gir gass.

Uansett går det an å prøve å justere på den.

Helt enig FrodeS.

Det er bare å hive seg på justeringen.

Gjør man noe som blir værre er det bare å vri motsatt igjen. Kan ikke ødlegge noe.