Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Noen som kan gi meg input på hvordan justere, sjekke hvorfor min G290 vanlig sugediesel er så tungstartet. Både varm og kald, men må nesten ha full gass på kald på motor i mange sekunder med startern gående.

 

Har nytt dieselfilter, alle glødplugger er sjekket og målt.

Dysene er sjekket og flow/trykk målt hos diesel verksted.

 

Hva kan mer sjekkes? Vakum? Hvor.

Litt usikker på hvordan kaldstart er på disse motorene.

 

Hjelp :-)

Guest Gjesten
Posted

Hvis du var på et verksted må du dele med oss hva de mente. Hvis den er tungstartet mens de måler at det er komp,at det kommer diesel ut av dyser og at det ikke er luft i systemet,at tenning er riktig mm så kan de umulig ha levert den fra seg uten å ha kommet med et forslag til neste skritt.

Ellers må vi komme med haugevis av forslag på ting de har sjekket.

De må jo ha sagt hva de ikke har sjekket og at de må gå videre på de tingene hvis du vil betale.

Hvis du har kun levert dysene og fått de igjen sjekket ok så må du si oss om den starter hvis du prøver å starte den 1sekund etter du har stoppet den varm.

Posted

Som det står, sikkert litt uklart ;-) dysene er tester og sjekket på diesel verksted. Når bilen er varm, starter den om enn med gasspådrag ganske raskt.

Bilen har vært innom eu og avgass sjekk, samt at de sjekket timingen på pumpa, dette var alt bra sa de.

De som hadde verkstedet hadde ikke kunnskap om kaldstart opplegget heller, så tenkte å starte der :-0

 

Måtte legge inn sånn, tapatalk fungerte ikke nå:-)

Guest Gjesten
Posted

Samme gamle system som Rudolph Diesel lagde det på 1880 tallet. Ikke CDI  :D

Guest Gjesten
Posted

Det har du rett i.

Rotasjonspumpe på samme måte som de første pumpene med rør til hver dyse.

CDI pumpa derimot ser ut som en stjerne og gir kun trykk i et rør uten å fordele noe.

 

Guest Gjesten
Posted

Her ser dere hvorfor commonrail pumpen blir kalt stjernepumpe etter den kjente stjernemotoren som også er formet som en stjerne.

Kopier linker til motor og pumpe og lim inn.

 

us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1081/108104_2lo.jpg

 

home.online.no/~wtrotsch/mm/AnimationWT2123-3.gif

Posted

Ja, CDI er jo noe helt annet, der man har konstant trykk i et rør, og dysene åpner for å slippe inn litt av dette.

 

Men er det da samme type pumpe på denne 290 sugedieselen som på 290 turbodiesel, eller har den beholdt den gode, gamle rekkepumpa fra 250? (290 er jo en OM602-motor, akkurat som 250)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...