Hans Kåre Isdal Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Leste på forsida. dette er bra nytt. Har alltid likt at det gjekk i rekke eg. no kan eg til å med kjøpa ny bruktbil i framtida som har rett motor. Quote
ØHN Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Hva er fordelen med rekke bortsett fra at det gir langt panser? Quote
Guest 1042 Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Hva er fordelen med rekke bortsett fra at det gir langt panser? Jevnere gange, mindre vibrasjoner. For ikke å snakke om en herlig lyd! Quote
Frode Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Kult at de går tilbake til gode gamle R6 motoren..... drømmen er en 3,5 - 4 liter R6 med Twin Turbo oppsett... det hadde vært konge... effekten til E63 og dreiemomentet til E55........men tviler på Mercedes prøver seg på noe slikt desverre..... Quote
HolgersEN Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Kjekkere lyd i R6 enn i V6 syns jeg vert fall Quote
LuckyDuck Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Også kan man sette på det tøffe klistermerket med seks kaniner som står på rekke -ikke det at jeg har ett, men det er vel et godkjent argument? Quote
Hans Kåre Isdal Posted November 8, 2011 Author Posted November 8, 2011 var også noko med momentkurven. rekke 6 vs v6. var fordelsaktig med rekke 6. i alle fall før. trur det er slik endå eg. men motbevis meg gjerne. Quote
vegardxf Posted November 8, 2011 Posted November 8, 2011 var også noko med momentkurven. rekke 6 vs v6. var fordelsaktig med rekke 6. i alle fall før. trur det er slik endå eg. men motbevis meg gjerne. bmw Z4 har rekke motor, og siden den får såpass mye skryt om det jamne draget som den får så må de vel nesten være noe i de Quote
Jøran89 Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Sammenlign E320 cdi med r6 og v6. R6 er ganske brutal i både gange og når man tar løst. V6en er mer behagelig og tar mye mer kontrollert løst, så med andre ord passer nok V6en best i en Mercedes E-klasse, der de fleste vil ha det stille og komfortabelt. Når det er sagt så kan jeg ikke si at jeg "hater" rekke 6en for det. Quote
Gujoni Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Jeg leste en gang at en rekke-sekser er den ideelle stempelmotor med hensyn til vibrasjoner. Kan det kanskje være så enkelt som at 360 grader lar seg dele med 6? V-6 og V8 trenger ofte balanseaksler. Stjerne motorer er visstnok de verste og de har derfor alltid et antall sylindre som er oddetall, f.eks 3,5,7 eller 9. Enkelte flymotorer hadde 18 sylindre, men da var det 2 ganger 9 sylindre. (Bare en liten avsporing. Uansett liker jeg rekkesekser`n. Quote
FrodeS Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Sammenlign E320 cdi med r6 og v6. R6 er ganske brutal i både gange og når man tar løst. V6en er mer behagelig og tar mye mer kontrollert løst, så med andre ord passer nok V6en best i en Mercedes E-klasse, der de fleste vil ha det stille og komfortabelt. Når det er sagt så kan jeg ikke si at jeg "hater" rekke 6en for det. Gammel TDT med R6 er også ganske ... eh.. brutal når man tar i gang. Spinner avgårde uansett føre Jeg har nok mer trua på at det kommer an på hvordan motoren er satt opp, enn om sylindrene står på én eller to rekker. Quote
Frode Posted November 11, 2011 Posted November 11, 2011 Sammenlign E320 cdi med r6 og v6. R6 er ganske brutal i både gange og når man tar løst. V6en er mer behagelig og tar mye mer kontrollert løst, så med andre ord passer nok V6en best i en Mercedes E-klasse, der de fleste vil ha det stille og komfortabelt. Når det er sagt så kan jeg ikke si at jeg "hater" rekke 6en for det. På diesel er jeg veldig happy for å ha V6.... for den har mye mindre "diesel lyd" enn R6, og så har den mer krefter i hele registeret...... Så jeg håper inderlig at det gjelder Bensinmotor og ikke diesel motor de har tenkt å gå fra V6 til R6..... Quote
FrodeS Posted November 11, 2011 Posted November 11, 2011 Er det noe gærent med diesellyd også, nå? Det er jo (nesten) ikkno som en diesel-merce som står og maler på tomgang Quote
Jøran89 Posted November 11, 2011 Posted November 11, 2011 Er det noe gærent med diesellyd også, nå? Det er jo (nesten) ikkno som en diesel-merce som står og maler på tomgang Scania... Quote
Harald Posted November 11, 2011 Posted November 11, 2011 Grunnen til at rekkesekseren er vibrasjonsfri kommer av massekreftene inne i motoren. I en stempelmotor er det frie krefter og momenter av 1. og 2. grad. Disse kreftene og momentene gir forskjellige vibrasjoner ved ulike turtall etter hvilken type motor (rekke, V eller bokser) og antall sylindre det er. Sylindervinkelen i V-motorer er også avgjørende. Her er et bilde av en tabell fra Bosch Automotive Handbook: Der hvor det står 0, er motoren helt balansert. Dette gjelder rekke 6, bokser 6 og V12. I de andre motorene oppstår krefter eller moment av et eller annet slag. Noen av disse kan utjevnes ved hjelp av balanseaksler. Dette blir gjort på noen 4-sylindrede motorer. Lyden av rekkesekseren klarer de derimot ikke å etterligne...... Quote
KL Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Her er artikkelen det var snakk om fra forsiden. http://www.caradvice.com.au/143292/mercedes-benz-to-return-to-straight-six-engines/ Quote
Guest s202 Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 jeg mener å ha lest noe med sikkerhet i front kollisjon at R6 ikke er så bra.. at det var avgjørende at MB gikk over til V6, BMW vurderer også å kutte ut R6 motorer pga co2 og sikkerhet. Dette er noe jeg har lest.. Quote
E_S Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Grunnen til at V6-motoren går penere og mykere er ikke at det er en V-motor, men at den er vesentlig nyere i konstruksjon enn R6-CDI-motoren, som er en greie fra sent 90-tall. Ikke rart det har skjedd noe med både krefter og støynivå på den tiden.. Teknisk sett er en R6 en mye bedre konstruksjon enn en V6 som alltid vil være et kompromiss, da R6-motoren har vesentlig mindre vibrasjoner og også færre komponenter enn tilsvarende V6. Quote
Vaajaren Posted November 13, 2011 Posted November 13, 2011 Generellt så er vel en rekkemotor mer driftssikker enn noen som helst slags v-motor noen gang kommer til å bli... Er vertfall sånn innenfor alt som er av marinemotorer Men av 320 diesel i R6 og V6, så vil jeg mene at V6ern er best... Penest gange, fin respons... ja! Quote
E_S Posted November 13, 2011 Posted November 13, 2011 Ja, det er vel ikke noe annet å forvente når V6-motoren er mye nyere.. Fordelen med at R6 er helt i balanse gjør at den er veldig godt egnet til store greier - en R6 kan lages så stor man bare vil uten at ubalanse blir noe problem. Med så liten bevegelig masse som i en personbil har ikke vibrasjonen i andre konfigurasjoner noe annet å si enn for komforten, men det er jo også et poeng.. Quote
Recommended Posts