Jump to content

ASD prob..

Recommended Posts

Posted

Hei, Jeg har en MB 124 230E 92 mod. der har ASD varsellampen begynt og lyse. Antispinn "trekanten" på dashbordet lyser ikke mer. når bilen spinner.

Har sjekket ut sikringer ++. er det noe releer i forbindelse med dette(hvilke event.), eller hvordan feilsøker jeg etter denne feilen.

Kan jeg kjøre med bilen?

Posted

For å nullstille denne må batteriet kobles fra og stå uten strøm i f.eks 10min.

Tipper du har vakkelfeil i en abs sensor fremme! Det var problemet på min. Trekanten lyste av og til ved igangsetting uten hjulspinn, abs lampen kom på og til slutt asd lys!

Kjørte en stund med asd lys på! Tror ikke den skal ta skade av det!

Guest Tore Bjørndalen
Posted

At ASD lampa lyser tyder på at ASD har en feil registrert i systemet. Den mest vanlige feilen er bremselysbryteren som er koplet til ASD releet. Sitter nede ved pedalen. Det er mulig å finne ut eksakt hvilken feil det er ved å lese av feilkode. Kan gjøres av hobbymekanikere med enkle midler forøvrig.

Posted

Det er utrolig enkelt å lese av feilkoder på ASD lampa, og jeg tror de fleste trådene hvor prosedyren ble beskrevet er borte fra forumet dessverre. Ok, det første jeg vil råde deg til er å gi blaffen i å koble fra batteriet. Grunnen til det er at det er ikke noe vits i, du må stille inn radioen på nytt og du vil aldri vite hva feilkoden indikerte hvis du noen gang skulle få behov for å vite det (f.eks. hvis feilen dukker opp på nytt.)

Ta en liten stump med ledning. Finn den svarte boksen som sitter på den fremre torpedoveggen foran batteriet (mot motoren). Denne er det et lokk på. Ta av lokket og du vil se en haug med hull som er nummerert. (Det er nå det begynner å skorte på hukommelsen min, så det er fint hvis noen som husker retter hvis jeg skriver noe feil).

Skru på bilen, ha en person inni som sitter og glaner på ASD lampa. Ta og putt ledningen i 1 og 5 i den svarte kontakten i 1 sekund. Ta den ut og tell hvor mange ganger ASD lampen inne i bilen blinker. Dette indikerer en feilkode. For å slette den feilkoden du akkurat leste av gjør du akkurat det samme, men nå lar du ledningen sitte der i 20 sekunder før du tar den bort. Lyser lampen fortsatt er det muligens fordi du har flere feilkoder i systemet. Disse leser du av på samme måte og sletter på samme måte. Husk at du må lese av en feilkode før du får slettet den.

Så langt så vel. Har lampen nå slukket, og den ikke tenner igjen med en gang du kjører litt, er du jo heldig. ASD lampen kan begynne å lyse av mange grunner. F.eks. fordi du har ulik dimensjon på hjulene foran og bak (da vil bilen tro at du spinner en stund, før den gir opp og tenner ASD lampen i steden), fordi bilen har hatt dårlig med strøm, fordi du har skrudd av og på tenningen en haug med ganger, pga bremselysbryteren er defekt, pga en av ABS/ASD sensorene er defekte, overspenningsreleet er defekt osv. Flere av disse er feil som vil forsvinne bare man sletter feilkoden. Andre må du bytte deler/feilsøke for å få bort.

Og nå kommer problemet: Jeg har ingen oversikt lenger over hva de forskjellige kodene betyr. Det håper jeg noen andre her har?

Posted
Og nå kommer problemet: Jeg har ingen oversikt lenger over hva de forskjellige kodene betyr. Det håper jeg noen andre her har?

Feilkode Mulig årsak

1: No fault in system

2: ASD control module (N30/2)

3: Stop Lamp Switch (S9/1)

4: Left Front Axial Vehicle speed sensor (L6/1)

5: Right Front Axial Vehicle speed sensor (L6/2)

6: Rear Axial speed sensor (L6)

7: No speed signal from Any sensor (L6,L6/1,L6/2), missing ground

8: ASD valve(Y38) or Stop Lamp Switch (S9/1)

Guest Tore Bjørndalen
Posted

Ok, men hvis du har en lang ledning kan du altså sitte i bilen selv og telle antall blink :lol: Tror ikke du behøver å sitte så lenge som 20 sek, men uansett så skal du fortsette å "lese" antall blink til ASD lampa slukker. Ha motoren i gang mens du leser av feilkodene, eller i hvertfall tenning på. Kode 3 eller 8 tyder på bremselysbryteren.

• 2 years later...
Guest Eikrem124
Posted

Hei ! Har en 94 mod 220 med asd, og igår bjynte lampen å lyse + alle instrumente sto stille bortesett fra speedometere, bremselyset funket ikke og jeg hørte en klikke lyd bak sikringsboksen et sted. Sikkert et relè.. Og idag når jeg startet bilen var de kun asd lampa som lyste å alt annet funket igjen bortsett fra antispin trekanten, noen som vet hva som kan vær galt? :)

Posted

Dersom du ikke har veldig lang ledning, bruk en ledning med en diode eller liten pære på, da kan du telle blink foran i motorrommet, dette er nemmelig det MB kaller en blinkkodetester, der er det også en bryter og en LED alt montert i en pen liten boks og med plugger ut, vips koster denne ledningen noen tusenlapper....

Posted

men ikke stol fullt på antall blink, jeg fikk 8 blink, men var OVP relèt(lille røde ved batteri med to sikringer på topp) som var gåent. ikke asd ventil\stoppbryter som den indikerer.

Posted

Er det andre ting en kan lese ut på denne måten?

Viss det er noken som har oversikt over dette hadde det jo vært en ide å opprette en tråd om det under "gjør det selv", så har vi det arkivert oversiktlig og greit.

Posted

Er det andre ting en kan lese ut på denne måten?

Viss det er noken som har oversikt over dette hadde det jo vært en ide å opprette en tråd om det under "gjør det selv", så har vi det arkivert oversiktlig og greit.

Ja. Jeg har skrevet om det flere ganger. Skal se om jeg kan lage noe til DIY siden.