Joa Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Gjelder en E290 tdt -98. Kraftig ulyd fra motoren når den er igang. Har mistanke til vannpumpen. Demonterte reima, og snurrer på hjulene. Vannpumpa har ikke særlig slark, men en karakteristisk lyd når jeg snurrer rundt for hånd. (Minner om lyden å dra en elektrisk liten lekebil på gulvet uten strøm). Skal det være noe lyd av en frisk vannpumpe? Jeg lurer litt også på servopumpa. Har ikke merket noen ulyd ved svingning. Hjulet har litt slark og en svak kneppelyd når jeg snurrer rundt. Typisk lyd av slitte lager. Dynamohjulet snurrer ok rundt, mulig litt slark. Quote
Guest Fredrik Gundersen Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Heisann! Har ikke skrudd så mye Merc før, men byttet noen vannpumper på noen gamle BMWer og her er det ordinære kulelager. Skal ikke lage lyd overhode disse. Om det er slik på Merc er en annen sak. Quote
E_S Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Skiftet vannpumpe på min 300TD-motor for noen uker siden. Den nye pumpen lager ingen lyd what-so-ever, så kan nok gå ut fra at din er kaputt. Quote
Gujoni Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Den skal ikke lage lyd så den er nok defekt, ja. Skift den før den begynner å lekke. Quote
Arne Henriksen Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 ..Skal det være noe lyd av en frisk vannpumpe?Nei. Jeg lurer litt også på servopumpa. Har ikke merket noen ulyd ved svingning. Hjulet har litt slark og en svak kneppelyd når jeg snurrer rundt. Typisk lyd av slitte lager. Min bråker noe så innmari nå. Bilen er gått 284' og du kjenner tydelig slarken i reimhjulet når reima er av, men det er kun støy som følger turtallet, ingenting bruksmessig/når man svinger. Quote
Sarlacc Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Bytt vannpumpa så fort du har anledning. Når den tar kvelden, kan du ikke kjøre mange metrene før du må stoppe for å unngå å skjære motoren. Dessuten har pumpene en tendens til å ta kvelden når det minst passer... Quote
Bjørn Vedø Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Vannpumpas hjul skal ikke lage noe lyd. (lager som er defekt inni punpa) Ikke av strammhjul heller. (lager i hjulet er defekt eller slarke i "fjæra") Ikke av medbringhjulene heller hvis man har det. (lager i hjulet er defekt) Som alle sier det er veeeeldig lurt og skifte vannpumpa fort som mulig før den lekker kjøleveske eller før den "raser". Anbefaler også bytte reima. Evt se etter sprekkdannelser. Hvis du ser noen sprekker i "sporet" på reima så er det like grett å bytte den. Quote
Joa Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Takk for svar, vannpumpe og reim er bestilt Quote
Recommended Posts