500AMM Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Hei. På begge bilene har jeg klima automatikk. Den har bare 2-trinns viftehastighet pluss AUTO. Dette er jo gammal teknologi så AUTO-funksjonen brukes sjelden fordi den reagerer litt tregt så det blir mye "nordavind" før den innstiller seg. Man må også ha en liten trekk for å holde frontruta duggfri og da kjører jeg på den laveste viftehastigheten. Men denne synes jeg er for høy så det støyer og blir temmelig slitsomt på lengre kjøreturer. Noen ganger er også trinn 1 for lite og trinn 2 for ekstremt. Å konvertere til 2-soners klima er uaktuelt - det er en heller kompleks affære å begi seg ut på. Det finnes duganes elektrofolk her, så spørsmålet er om det er mulig å sette inn en reostat el.l. med trinnløs regulering på viftehastigheten? Kan noen ta på seg en slik modifisering? -arnt- Quote
Guest Gjesten Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Du har jo sagt løsningen selv. Du kan jo plukke ut fra hvilken som helst bil og montere. Event legge inn en bryter med motstand som vil doble antall hastigheter. Eller koble om motstander og lage 5 hastigheter ved å veksle mellom serie og paralell kobling. Det du må passe på er at den på laveste hastighet ikke blir så lav at den ikke klarer å sparke i gang vifta. Må ha litt ekstra når de starter særlig på en dårlig dag. En annen ting er om alt legger seg dødt og går i nødprogram hvis vifta kobles vekk og kjøres uavhengig med egen motstand. Vet ikke om det er viftediagnose på din. Quote
Guest Gjesten Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Jeg er ikke helt våken er det på en e500 det er snakk om? Hvis det er det så må du nok selge den billig til meg Hvis det er en E500 så hadde jeg plukket ut å bygd inn displayet fra en 1998 mod C eller E klasse. Har din bare 2 hastigheter eller 3? Tenkte da på at steg 3 var defroster. Går vifta fortere på defroster? Quote
Guest Gjesten Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Orginaliteten teller jo mest ved salg og da kan ting bygges tilbake. Samme som med dama, blir det slutt tar jeg ut silikonen igjen. Ser din har elektronisk styrt hastighet. Da må du som du nevner legge noe i mellom for å begrense hastigheten eller bygge om med ny bryter/motstand. Men spørs om den liker mer ballast mellom vifte controllen og vifta da den ikke er bygd for belastningen. Kanskje den liker bedre å legge mellom før? Det er jo bare å legge i mellom 30amp sikringen å se. Quote
Guest Gjesten Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Glemte denne: autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/1994/E420/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/4975.pdf Quote
Guest Gjesten Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Merk hele linken,kopier og lim inn i Explorer feltet helt oppe og enter. Da får du opp koblingsskjema på varmeapparatet. Der står det at 30amp sikring sitter på venstre side av motor rom. Tar du ut den så skal ikke viften gå. Du kan legge imellom motstand der for å prøve lage litt senere hastighet for test før du lager noe permanent. Quote
Recommended Posts