Jump to content

Eu kontroll og senkesett

Recommended Posts

Posted

Det er snart dax for eu- kontroll på 200'en, innen feb!

Har senkesett på bilen som ikke er ført inn i vognkortet! Det er tüv papirer på det. Fjærene er røde og lyser senkesett lang vei...

Har hatt en ringerunde til diverse verksteder og forhørt meg om den vil passere en eu-kontroll og samtlige svar er nei! Reglene er klinkeklare; senkesettet skal stå i vognkortet for å bli godkjent på eu.

Så begynner det artige! For å få ført inn senkesettet, må det dokumenteres en fersk firehjulskontroll (2000kr), bilen må vises på tilsynet og nytt vognkort skrives ut (700kr). Prislapp min. 2700. Pluss diverse ukjente kostnader ifm firehjulskontroll.

Det som irriterer meg er att en stadig hører om folk som får godkjent bilene sine MED senkesett, og uten att det er ført inn i vognkortet....

Nok ett bevis på kontrollens totalt fraværende seriøsitet og att det bare er en extra inntekt for verkstedene, men det er en annen diskusjon...

Har fundert på å lakke fjærene svarte, men da forsvinner jo muligheten for å få det godkjent når nummeret lakkes over.

Hür går man frem her for å få dette eu-godkjent? Leverer den inn til ett jalla verksted og krysser fingrene?

M.

Posted

Er du sikker på dette med forstillingskontroll? Jeg fikk innført senkesettet mitt samtidig som jeg tok eu-kontroll hos biltilsynet, og det var aldri noen spørsmål om forstillingskontroll. Hele greia kom rundt en høvding hos biltilsynet. Jeg går utfra at du tok en forstillingskontroll når du monterte fjærene. Ta kontakt med dem og få en bekreftelse på korekt forstilling. Vil på det sterkeste anbefale deg å få dette inn i vognkortet. Skulle det skje noe, kan det fort være at de pengene du sparer nå blir til en gigantisk avkortning fra forsikringselskapet. Dropp NAF og bilverksteder, bruk biltilsynet. 100% upartiske og ærlige. Ganske hyggelige også faktisk (hos meg ihvertfall).

Posted
Så begynner det artige! For å få ført inn senkesettet' date=' må det dokumenteres en fersk firehjulskontroll (2000kr), bilen må vises på tilsynet og nytt vognkort skrives ut (700kr). Prislapp min. 2700. Pluss diverse ukjente kostnader ifm firehjulskontroll.

[/quote']

990,- betalte jeg for firhjulskontroll. Det kan uansett være verdt å gjøre en gang i blant. Jeg syns det høres helt fornuftig ut, da en senking vil endre hjulvinkler, og kan/vil føre til at bilen ikke oppfører seg som den skal, og at du sliter hjulene skjevt.

Hür går man frem her for å få dette eu-godkjent? Leverer den inn til ett jalla verksted og krysser fingrene?

Det har du jo sagt selv. Få det inn i vognkortet.

Posted
http://www.mbentusiastklubb.com/forum/viewtopic.php?t=7823

Så enkelt kan det gjøres og slik virker det for alle oss andre Morten..!!.. :wink:

Dette medfører ikkje riktighet!

Snakkte med tilsynet for 2min siden! Og det er KRAV om å vise frem hjulstillingsskjema for å få det godkjent!

Forresten koster det 550, og ikke 700 som eg sa tidligere....

Enig i att hjulstillingskontroll bør gjøres, men kunne tenkt meg å slippe da bilen skal selges....

Bør vel få den godkjent og gjennom eu, da det nok påvirker salgssummen endel ja!

Guest 3,2 CDI AMG!
Posted
http://www.mbentusiastklubb.com/forum/viewtopic.php?t=7823

Så enkelt kan det gjøres og slik virker det for alle oss andre Morten..!!.. :wink:

Dette medfører ikkje riktighet!

Snakkte med tilsynet for 2min siden! Og det er KRAV om å vise frem hjulstillingsskjema for å få det godkjent!

Forresten koster det 550' date=' og ikke 700 som eg sa tidligere....

Enig i att hjulstillingskontroll bør gjøres, men kunne tenkt meg å slippe da bilen skal selges....

Bør vel få den godkjent og gjennom eu, da det nok påvirker salgssummen endel ja![/quote'] Hørtes ikke ut som det var ett krav for 3 timer siden,for Thor Egil!! Mvh Jørn!

Posted

Hvis du skal selge er ikke det billigere å kjøpe ordinærfjærer istedenfor senkesett? I tillegg vil du spare tid og penger til forstillingskontroll, kr. 2000,- og godkjenning av biltilsynnet, 550,-?

Posted

Har originalfjærene liggende ja..... Mulig eg bare setter på de!

Tydeligvis ulik praksis hos de forskjellige tilsynene! Men det e ikke riktig att den blir godkjent uten målebrev på hjulstilling! Noen gir tydeligvis f.. i regelverket!

Skal vise den på tirsdag hos "en jeg kjenner" og han sko se på det..... 8)

Posted

Har nøyaktig samme erfaring som Thor-Egil. Bortsett fra at han kun sjekket venstre fjær foran og at han ikke skulle bæsje midt i kontrollen. Hele greia tok 5 min. Tydelig at det er stooor forskjell fra stasjon til stasjon. Og at det kreves målebrev synes jeg høres helt utrolig ut. Ja, bilen vil kunne spore noe mer, men den eneste som taper stort på å ikke justere hjulstillingen, er eier av bilen (les dekkutgifter). Jeg merket ikke noen forskjell fra senking til hjulvinkel-justering, (noe som tok en uke pga kø) til etter justering.

Men jeg må spørre morten en gang til: Du har tatt forstillingskontroll på bilen etter at du har senket den???

Posted

Men jeg må spørre morten en gang til: Du har tatt forstillingskontroll på bilen etter at du har senket den???

Nope.....

Kjøpte bilen senket. Når eg satte på orig.fjørene begynnte den å spise dekk bak! Forran var helt ok! Kjøpte ett skikkelig senkesett og satte på det etter forrige eu. Sliter litt bak fremdeles men ingenting forran!

Virker som den er sånn noelune satt opp for senking!

Guest E 220 CDI
Posted

Jeg hadde en lignende historie med at kisen som skulle EU-godkjenne min 230E ikke ville godkjenne den uten at senkesettet var skrevet inn i vognkortet :evil: . Da jeg troppa opp på biltilsynet virket de litt overrasket over dette, og de hevdet at dette hadde ikke verkstedet noe med. Men med TÜV-papirer og ferskt hjulkontrollskjema var det fort gjort å få dette i orden. Han kikka og røska litt under bilen :D . Kosta meg sånn ca. kr. 000,00 =D> \:D/.

Trengte ikke noe nytt vognkort...han bare noterte, og stempla, på baksiden og ut med meg :supz:

Det skal sies at dette er noen år siden...6-7 kanskje :-k

Etter denne historien, har jeg kun brukt biltilsynet med bare gode erfaringer.

Guest amorino
Posted

Tror dette skal være problemfritt hos Biltilsynet. Her er en god forklaring på hvorfor:http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article504607.ece

De har rett og slett for mye annet å gjøre... :lol: :lol:

Posted
Jeg hadde en lignende historie med at kisen som skulle EU-godkjenne min 230E ikke ville godkjenne den uten at senkesettet var skrevet inn i vognkortet :evil: . Da jeg troppa opp på biltilsynet virket de litt overrasket over dette' date=' og de hevdet at dette hadde ikke verkstedet noe med. Men med TÜV-papirer og ferskt hjulkontrollskjema var det fort gjort å få dette i orden. Han kikka og røska litt under bilen :D . Kosta meg sånn ca. kr. 000,00 =D> \:D/.

Trengte ikke noe nytt vognkort...han bare noterte, og stempla, på baksiden og ut med meg :supz:

Det skal sies at dette er noen år siden...6-7 kanskje :-k

Etter denne historien, har jeg kun brukt biltilsynet med bare gode erfaringer.[/quote']

De gode gamle dager... Nå skal alle endringer maskinskrives inn i vognkortet = nytt vognkort :?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...