Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Ny på forumet og i klubben (Lokallag Stavanger) så dette er min første post.

Dette blir et ganske langt innlegg, bare sånn for å sette standarden med en gang  :D

Får altså ikke start på min 67mod W108 280SE 3.5

Det er opprinnelig en 67mod 250S, men står i en M116.980 3.5L V8 fra 71 med D-Jetronic.

Modifisering: Pertronix Ignitor II, Coil og pluggledninger (Som har funket fint i et par år nå).

Så til den onde spiralen av motgang:

Det startet med at jeg var ute og kjørte, ante fred og ingen fare, men så begynnte bilen å hoste og miste effekt sporadisk.

Kjørte da hjem og åpnet panseret hvor jeg raskt så at det stod en stråle med bensin ut fra slangen mellom fuelrailen og den ene dysa.

- Byttet da alle bensinslangene i motorrommet da disse var pil råttne.

Bilen sveiv forsatt ikke som den skulle, sveiv nå konstant dårlig og veldig lite effekt.

- Byttet alle tennpluggene.

Tok bilen en runde på motorveien, samme problem.

- Skrudde ut pluggene igjen og ser at den ene pluggen er hvit, mens de andre 7 er sotete..

Konkluderer med at den ene sylinderen ikke får bensin (Ikke den samme som hadde lekkasje).

- Bytter alle dysene. ("nye" overhalte OEM BOSCH-dyser fra PelicanParts)

- Bytter samtidig pluggledningene til nye Pertronix-ledninger da de gamle var blitt herpet av varme.

Problemene eskalerer:

Nå starter bilen i 1-2sek før den dør igjen, det samme skjer hver gang jeg vrir om tenningen.

Jeg kan høre bensinpumpa går i det jeg vrir om.

Feilsøkt:

Byttet bensinfilter

Sjekket gnist på alle plugger

Byttet coil

Renset kontaktpunktene i fordelerlokk

Målt motstand mellom kontaktpunkt i forelerlokk og ut til endene på pluggledningene - måler likt

Koblet vekk Pertronix Ignitor II og satt tilbake den orginale stifta, ingen endring..  Koblet tilbake til Pertronix.

Kan legge til at jeg er ikke bilmekaniker, og vet altså egentlig ikke hva jeg holder på med i det heletatt.. :P

Søker herved råd og moralsk støtte fra forumet!

Mvh

Trond

Posted

I nedre del av fordeleren ligger en brankett (2 skruer) påmontert 4 stifter som gir pulser til hjernen

Har du rengjort disse også?

Når en eller flere av disse kontaktene svikter blir motoren helt håpløs

Posted

Tror ikke du trenger å ta ut fordeler for å ta ut kontaktene. Det er to små (M3 ca) skruer med flatt hode på siden av fordeleren.

Du kan og sjekke at du har 2 bar trykk på bensinen når tenningen er på. Tror det er mange som har skiftet pumpen på disse motorene.

Posted

Er litt dill å ta ut branketten med kontaktene. Det kan være en fordel å skru ut justeringskruen for tenningsjustering (slik at rotorhuset roteres). Da kan en dreie rotorhuset såpass mye at det blir enklere å komme til skruene.

Det går relativt lite strøm gjennom disse kontaktene og dermed brennes ikke vekk fett og oljedamp som legger seg på kontaktflatene.