Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som har erfaring med slikt?

Jeg prøvde å installere en ladac, men den var det dessverre noe feil med. Jeg har nå kjøpt og installert en Java ekstern, temperaturkompensert spenningsregulator.

Se info : http://www.javasea.no/default.asp?page=Laderegulator

Boksen fungerer i grunn greit nok. Den bestemmer seg for en spenning, og den blir holdt, (nesten) uansett hva jeg setter på av lys og varme. Kun med absolutt alt på max strømforbruk synker spenningen, men det er nok heller fordi dynamoen ikke greier å levere.

Så langt alt vel.

Men, denne skal jo være temperaturkompensert, og da antok jeg at den justerte til 14,4V ved +20C, og at det stiger 0,2V pr. 10C kaldere, slik det er riktig å lade et batteri. (f.eks. defa og c-tek gjør dette med sine batteriladere). Javaen derimot, den har 14,4V som MAKS (faktisk er det max 14,25V på min), og den justerer kun NED spenningen når det går over +20C.

Altså ganske verdiløs for en kald, norsk vinter. 14,4V vil jo knapt lade noe som helst når det er -20C, og bilen brukes til mye småkjøring.

Jeg har prøvd å argumentere til folka i java, men de vil ikke høre, bare snakker noe om at det er viktig å redusere ladespenningen når batteriet sitter i et motorrom i en båt med +60C. Ganske uinteressant for min del.

Har noen prøvd Ladac ekstern laderegulator, og målt hvilke spenninger den justerer til ved forskjellige temperaturer?

Dessverre har Defa kjøpt Ladac, og det virker som det mer eller mindre er lagt ned.

Posted

..Har noen prøvd Ladac ekstern laderegulator, og målt hvilke spenninger den justerer til ved forskjellige temperaturer?

Jeg har en Ladac 1204 liggende som jeg opprinnelig kjøpte 'back in the 80ies' for bruk i båten hvor jeg slet med å holde meg med strøm på forbruksbatteriene, hadde den tilkoblet en 105A dynamo back then, og det funka som fjell.

Siden plukka jeg med meg regulatoren da båten ble scrappa, og jeg mener jeg hadde den oppkobla i 240D'n noen år. Tror ikke jeg målte ladespenninga ved lave temperaturer, men hele greia med Ladac'en er jo at du monterer den inntil batteriet som den da senser temperatur og ladespenning fra, og temperaturkompenserer. Du kan i tillegg justere grunn-ladespenning med et potmeter på baksiden.

Posted

14.4 volt er vel ikke så gæernt.  :?

14,4V er riktig ladespenning ved +20C. Når det blir kaldere, kan man legge på 0,2V for hver 10C temperaturen synker. Det blir jo ganske høy spenning etter hvert, så det blir en avveining om man vil lade batteriet riktig eller grille lyspærer og elektronikk. Noe særlig over 14,7-14,8 vil jeg vel helst ikke.

Jeg har en Ladac 1204 liggende som jeg opprinnelig kjøpte 'back in the 80ies' for bruk i båten hvor jeg slet med å holde meg med strøm på forbruksbatteriene, hadde den tilkoblet en 105A dynamo back then, og det funka som fjell.

Siden plukka jeg med meg regulatoren da båten ble scrappa, og jeg mener jeg hadde den oppkobla i 240D'n noen år. Tror ikke jeg målte ladespenninga ved lave temperaturer, men hele greia med Ladac'en er jo at du monterer den inntil batteriet som den da senser temperatur og ladespenning fra, og temperaturkompenserer. Du kan i tillegg justere grunn-ladespenning med et potmeter på baksiden.

Det var en 1204 jeg kjøpte og testet, men dessverre er ikke disse evigvarende. I følge en hos defa, er det kondensatorer som tørker ut, og da virker de ikke lenger. Da jeg testet, regulerte den ikke spenningen. Etter 2 min på tomgang og 15,5V ladespenning syns jeg nok fikk være nok.

Det ser ut til at også Ladac er enig med meg, defa og c-tek. Jeg prøvde å forklare gutta i java litt om dette, men fikk til slutt "dette gidder jeg ikke diskutere mer" tilbake.