Kjetil Pedersen Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Har ikke lysene under dørene, så de kan det ikke være. Bakluke motoren fungerer slik den skal. Noen gode forslag til hva det da kan være? Taklys virker ved åpning av fordører, men ikke bakdørene og bakluken. Quote
Guest Gjest 123 Posted November 8, 2011 Posted November 8, 2011 Ta ut ovp rele, og la bilen stå til neste morgen. Releet kan trekke strøm hvis det er overslag i det Quote
Kjetil Pedersen Posted November 8, 2011 Author Posted November 8, 2011 Hvor finner jeg det releet? Quote
Guest Gjest 123 Posted November 8, 2011 Posted November 8, 2011 Hvor finner jeg det releet? Ved batteriet. Med en eller to sikringer på toppen Quote
Guest Gjesten Posted November 8, 2011 Posted November 8, 2011 Har falt av lasset på hva du gjør med den målingen av tapping. Dette er noe som ikke skal ta deg lang tid. Hvor langt har du kommet? Er det kun sikring C som tapper nå? Slukker lampen når du tar ut sikring C? Lyser den igjen når du setter på dynamo? Sikring C står det jo på skjemaet i lokket hva er til,blant annet el-antenne som har vært nevnt og jeg går ut i fra virker og du har testet ved å ta av kontakt. Quote
Kjetil Pedersen Posted November 9, 2011 Author Posted November 9, 2011 Har prøvelampe med lys som jeg bruker. Dynamo er koblet bort. Lampe lyser, tar jeg ut sikring c, slutter lampen å lyse. Setter jeg i sikring lyser den igjen. Men om jeg fjerner releet som er bakerst i sikringsboksen ( hvit i farge ), Så slutter lampen å lyse med sikringen c montert. Da virker det som om alt er ok. Men åpner førerdøren begynner lampen å lyse(litt impulsivt en liten stund, sikkert forsinkelser i taklyset), og deretter fortsetter lampen å lyse helt til jeg tar ut releet igjen. eller sikring c. Så nå skal jeg låne meg et slikt relee fra annen 124 bil for å se om det blir noe forskjell. SÅ DYNAMO : Tar jeg ut den 3 pin kontakten og måler utgangene på dynamoen. Da får jeg kun utslag på lampen om jeg tar lampen på batteripol + og andre enden på utgangen til dynamoen. Så da må den jo være riv ruskene gal den dynamoen som kjører jord ut utgangene?? Rett meg gjerne om jeg tar feil. Quote
Gujoni Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Det kan være en diode i dynamoen som er defekt, dvs. den slipper strømmen begge veier. For å finne ut av det må man lodde av diodeplaten og måle hver diode for seg. Mener å huske at det er 9 stykker på en 12 volt dynamo. Quote
Guest Gjesten Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Glem dynamo foreløpig hvis den er frakoblet. Vet du hva sikring C går til? Det står i lokket. Virker alt det den går til? El-Antenne El-motor til baklukelås Sentrallås Koffert lys Tak lys bak Memory seter Lys i dører Blinklys henger Quote
Kjetil Pedersen Posted November 9, 2011 Author Posted November 9, 2011 Eneste som ikke virker er taklys når bakdørene åpnes( har ikke sjekket årsak til dette). Må sjekke en gang til om antennen er elektrisk. Alt av kontakter i bakluken er tatt ut, uten resultat. Kan det være det hvite releet i sikringsboksen som tuller? Skal uansett låne et slikt relee for å prøve nå før helgen. Quote
Guest Gjesten Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Glem releet foreløpig. Vipp av event el antenne og sentrallås pumpe under venstre baksete. Hvis den lyser/tapper enda. Vipp ned taklys som ikke virker det SKAL være strøm i rød/hvit kabel når sikring C og batteri er koblet på. Er det ikke må du trolig vippe opp teppe foran førerstol og sjekke for vann/irr/tapping i ledning med rød/hvit farge. Men gi beskjed først ang taklampa strøm. Quote
Guest Gjesten Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Kom på at du ikke har lys i dørene. Da er ledningene lagt anderledes. Så mål strøm til lampe og at det er støm i rød/hvit kabel til el-antenne hvis den henger der selv om du ikke har elektrisk nå. Quote
Kjetil Pedersen Posted November 11, 2011 Author Posted November 11, 2011 Dynamo byttet og alt er ok der Har tatt ut alle ledninger i bakluken. Tatt ut ledninger ved sentralås pumper under baksetet. Så får vi se om det er strøm på den i morgen? Er visstnok ikke el antenne på den. Quote
Guest Gjesten Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Lyser ikke prøvelampen du har lagt i mellom pol og kabel så går det ikke noe strøm ut av batteri så da er det ikke noe tapping/feil i bilen. Quote
Kjetil Pedersen Posted November 12, 2011 Author Posted November 12, 2011 Strøm nok på bilen idag Har satt i ledninger til pumpen under baksetet nå idag, så får vi se om det er servolukkinga på bakluken som er synderen. Den fungerer slik den skal, men mistenker at det er noe feil med Quote
Kjetil Pedersen Posted November 13, 2011 Author Posted November 13, 2011 Kan se ut som alt er i orden nå. Har tatt ut ledninger i bakluken til servo lukking. Den fungerer fint, men det er vist noe i den som trekker strøm. Og her ble jeg lurt med å ha prøvelampe mellom minus polen og jord på bilen. Nå som ledning fra bakluken er tatt av, så lyser ennå lampen om jeg har åpnet en dør eller noe som bruker strøm. Men tar jeg jordledning på batteriet og av igjen, så slukker lampen. Virker for meg som at det er noe som trenger strøm for å skru seg av? Så nå skal servo motor åpnes og se om det er noe som kan fikses, for den virker slik den skal :D Quote
Guest Gjesten Posted November 13, 2011 Posted November 13, 2011 Enig med det Gujoni sier. MENS prøvelampen er koblet til legger du imot polskoen og polen en sisste gang i noen sek bare for å lade div kondensatorer fort. Er det stasjonsvogn har de også tappet i elmotor for bakluke lukking. Som jeg skrev tidligere må man alltid lage direkte kobling hvis polene har blitt frakoblet for å " Lade" div systemer. Quote
Recommended Posts