Kjetil Pedersen Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Har et problem med at bilen går tom for strøm etter å ha stått over natten med full ladet batteri. Kjører jeg lenge nok klarer den ikke ladde like mye som den trekker. Har målt batteriet og spenningen mens jeg har tatt ut sikringer for å finne ut hvilken kurs som trekker. Men ingen forskjell på noen kurser. Noen gode forslag om hva det kan være? Quote
Guest Gjesten Posted November 1, 2011 Posted November 1, 2011 Som nevnt er det et varme element mellom innsug og toppen på enkelte. Det er de som har en tempsensor på vannpumpa. Ta av den tykke ledningen som går inn på en kontakt midt under innsug nerme toppen. Hjelper det, ta av lokket på sikringsboks og skru av det neste lokket så du kommer til releet som trolig er brent helt i bakkant nermest vindu. Quote
Gujoni Posted November 1, 2011 Posted November 1, 2011 Det kan også være defekt dynamo. Hvis en av diodene ryker, vil den tappe strøm samt lade dårlig. Koble fra dynamo ved å dra ut pluggen med + ledning og d+ på og la den være av over natten. Det kan også være en av cellene på batteriet som er sulfatert og kortsluttet. Er det gammelt? Quote
Kjetil Pedersen Posted November 1, 2011 Author Posted November 1, 2011 Tusen takk for tipsene,skal få sjekket om den har det varme elementet, og koble av dynamoen ei natt. Batteriet er testet og er ok. har også prøvd med batteriet jeg bruker i en annen bil. Quote
Kjetil Pedersen Posted November 3, 2011 Author Posted November 3, 2011 Er det denne dere mener når det nevnes varme element? Quote
Kjetil Pedersen Posted November 3, 2011 Author Posted November 3, 2011 Er det denne dere mener når det nevnes varme element? Tenker da på den som er dratt ut og ikke Defa elementet Quote
Guest Gjesten Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Du skriver " Denne" har du en link jeg ikke ser? Har du dradd av stikka under manifoil ? Du kan jo måle om den gir strøm ved tenning av. Quote
Kjetil Pedersen Posted November 3, 2011 Author Posted November 3, 2011 "denne" ja, ser du ikke bildet av den? Quote
Guest Gjesten Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Nei, for å si det slik der jeg sitter har jeg ikke lov å til å logge seg inn eller melde meg inn i noe lagre passord mm så mulig det er blokket eller at en må være logget inn for å se det. Quote
Kjetil Pedersen Posted November 3, 2011 Author Posted November 3, 2011 Ok, der er en ledning som under innsuget helt inntil blokken, er det den? Har tatt den ut, men der er ikke strøm til den med tenning på, og heller ikke med tenning av. Releet som er under sikringslokket nærmest frontruten(lokket som må skrues opp). Det releet var brent. Kan det være en årsak. Quote
Kjetil Pedersen Posted November 3, 2011 Author Posted November 3, 2011 Noen som vet hva dette releet er til ? Quote
Guest gjesten Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Som nevnt er det et varme element mellom innsug og toppen på enkelte. Det er de som har en tempsensor på vannpumpa. Ta av den tykke ledningen som går inn på en kontakt midt under innsug nerme toppen. Hjelper det, ta av lokket på sikringsboks og skru av det neste lokket så du kommer til releet som trolig er brent helt i bakkant nermest vindu. Releet til varmelement ligger som sagt ved vindu og er kjent problem ang tapping. Releet kan fjernes for test og trengs ikke monteres igjen. Ser ikke bildene dine Quote
Rudi Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Lurer på om det der er comfort-rele... Men tør ikke si sikkert. Sjekk om vinduheiser osv funker med dør åpen, tenning av. om det ikke virker er det sannsynlig comfortreleet. Tok ut det på min 230TE som tømte batteriet... Quote
Gujoni Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Hadde nesten glemt et gammelt triks som du kan prøve. Ta av minuspolen på batteriet og koble en prøvelampe mellom kabel og batteripol. Denne vil da lyse. Ta ut en og en sikring samtidig som du har lampen under oppsyn. Hvis den slukker så gir sikringsoversikten en peilepinn på hva som trekker strøm. Quote
Kjetil Pedersen Posted November 4, 2011 Author Posted November 4, 2011 Releet er tatt ut, men den trekker ennå strøm Neste er sjekke dynamo. Vi har hatt måleapparat på batteriet og tatt ut en og en sikring, men det uten noe resultat. Så hva som kan trekke og ikke har sammenheng med sikringer? Trudde det meste gikk gjennom sikringsboksen? Gode tips er gull verdt Quote
Guest Gjesten Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Enig med det Gujoni sier. Du skriver måler med apparater. Med hva, og hva måler du og hvor mye? Det beste er som Gujoni sier,få tak i en prøvelampe med 12v pære og ikke 24volt. Den skal ikke lyse hvis du tar av en av polskoene og kobler den imellom polsko og Polen på batteri. MENS prøvelampen er koblet til legger du imot polskoen og polen en sisste gang i noen sek bare for å lade div kondensatorer fort. Før du gjør det så må man alltid sjekke at alt på bilen virker,og da mener jeg alt elektrisk. På din er det mest vanlig at varme element,dynamo,stereo,el-antenne eller lys i koffert tapper. Er det stasjonsvogn har de også tappet i elmotor for bakluke lukking. Quote
H-P Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Ser ikke noe om lade spenning på dynamo? Du skrev vel også at den ikke klarte å lade opp batteriet ved kjøring. Ta tang ampermeter på hovedkablen til dynamo, da ser du både positive og negative strømmer. Du ser altså hvor mange ampeer dynamo lader og evnt om den trekker. Se dette også mot batteri spenning ved lading og det bør si noe. Lykke til Husk det kan være en periodisk feil som ikke alltid viser seg. Quote
Guest Gjesten Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Har et problem med at bilen går tom for strøm etter å ha stått over natten med full ladet batteri. Enig med deg H-P at lading må være ok ,men hovedproblemet med tapping av fullt batteri over natten event en time trekker mange ampere og må fikses for å få full lading så han ikke skifter dynamo pga lav ladespenning da noe trekker mye strøm. Men første bud er som Gujoni sier å koble fra dynamo for å måle tapping. Husk at dører må være lukket når tapping måles så ikke innvendig lys i dører mm står på. Quote
Robin-Andrè Barmo Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 hei. ser at det er problem med strøm tapping, dette ligner veldig på min mercedes stasjonsvogn og den er fra 91. Et tips er ta ut nøkkelen fra tennings låsen og mål spenninga og hvis du har sentrallås så sjekk relet på bakluka den kan tape strøm også det gjorde det på min bil. Fikk den nappa ut og vips så holdt den på strømmen. Quote
Guest Gjesten Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Ikke noe rele til sentrallås i bakluke. Det var kanskje intervallreleet til baklukeviskeren. Derfor er det viktig å sjekke at alt fungerer. Noe som ikke virker er i mange tilfeller feilkilde for tapping. Quote
Kjetil Pedersen Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 Her var mange gode råd. Det som ble gjort på fredagen var. Satt lampe fra minus pol til jord, og lampen lyste. Tok bort ledning fra dynamoen,men den lyste ennå. Så da fjernet jeg også bort tykk rød ledning som går fra koblingsboks ved batteriet til sikringsboks. Da forsvant lyset fra prøvelampen. Men når jeg da koblet på dynamoen igjen, begynte det å lyse igjen. Men slik dere skriver her nå, så hadde jeg førerdør åpen og nøkkel i tenningen. Skal prøve på nytt i morgen med førerdør og nøkkel ut av tenning, så får jeg se. Kanskje er det bare dynamoen som er feil her. Takk for alle tips, og kommer tilbake etter at jeg har fått prøvd neste løsning. God lørdagskveld Quote
Kjetil Pedersen Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Da er dynamo koblet vekk, og sikringen som står i bokstaven C. Kan se ut som det var 2 ting som tappet bilen for strøm. Neste er å finne ut hva som ligger å trekker fra sikring C. Er sikring C under motoren til luken bak? Og er det noen kontakter i bak som går ut til denne motoren? Quote
Guest PerE Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Sist vinter her fikk jeg et problem med dødt batteri på tilsvarende bil. I dørene kan det være lys nederst på døren for å lyse opp når du går ut. Bryteren til denne hadde mest sannsynlig fryst til på høyre bakdør. Er det mørkt om kvelden der du parkerer kan du gå en runde rundt bilen og se om du ser lys i nedkant av døren på motsatt side innvendig. Da kan du evt plukke ut pæren på aktuell dør. Quote
Recommended Posts