Guest Mads Kristian Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 1: Hva slags sikring (ampere) skal det være på ryggelyset? Mangler sikring der, og vil prøve med riktig for å ikke svi noe, ettersom det er en mulighet for at det er en grunn til at den mangler. 2: Hvordan skifter man pære i hovedlysbryteren, og hva slags pære er det? 3: Er det mulig å skifte lyspære på klimadisplayet selv, eller må man skifte hele displayet for å få tilbake lyset? Det er litt knust, så leter etter ny, men hadde vært kjekt med lys i den inntil videre, om ikke annet. 4: Han som jeg kjøpte bilen av sa at de elektriske vinduene foran og de elektriske speilene fungerer noe sporadisk. Fungerte ikke når jeg hentet bilen, men tok ut sikringene for å sjekke om disse var hele, og etter det fungerte det igjen - så det er meget mulig det bare var dårlig kontakt på en av sikringene. Bakvinduene fungerte fint selv om speil og vinduer foran ikke fungerte. Dersom problemet vedvarer, hva 5: Er det mulig å smøre opp ved girspaken for å få det til å "gli" litt lettere? Bilen bærer preg av dårlig og/eller manglende vedlikehold innvendig, så tror det er mang en matsmule og kaffedråpe og det som verre er som har funnet veien nedom girspaken. Tenkte å få bort det drittet som er der (som er mulig å få lirket bort) og smøre opp med PTFE-spray, men spørsmålet er da om det er noe som kan ta skade av dette, som f.eks elektronikk? Er det eventuelt noe annet man kan smøre opp med? Virker som noen amatørmessige spørsmål, men ta det med ro - jeg har skrudd mye, bare ikke på Mercedes Og til slutt, hvor kan man kjøpe luftfilterboks til denne bilen utenom BOS? Sitter konfilter på min, og det vil jeg ikke ha Quote
Guest Mads Kristian Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Har ikke for vane å bumpe etter så kort tid, men skal i verkstedet for å sjekke ut diverse ting da, så greit om noen hadde hatt svar på noe Quote
Guest Mads Kristian Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Og et spørsmål til: Noen ganger må man ha "nøkkelen" inn og ut noen ganger for at den skal starte. Skjer altså ingenting når man vrir den om. Hva kan det være? Programmering, batteri? 220 CDi, 97 modell. Quote
Guest Mads Kristian Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Altså, bryteren som man velger mellom park og kjørelys, skal det ikke være lys der? Og ikke lys på bryteren til lysjusteringen? Det har ihvertfall aldri jeg vært borte i på noen biler, og ikke andre Mercedes heller, for den saks skyld. Quote
Gujoni Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Har du manuelt gir? Isåfall kan du fjerne gir mansjetten og dryppe litt olje nedi der du ser at spaken beveger seg. Jag hadde manuelt gir på en 210 og den var litt treg og vrien når jeg beveget spaken sidelengs. Litt olje gjorde susen. Hvis du har elektronisk nøkkel, kan du prøve å skifte batterier i den. Hvis det er samme som På kona sin 203, heter de CR 2025 og kan kjøpes nesten overalt. ( fotoforr. , Biltema, Claes Olsson, mm.) På Finn.no finner du det meste av deler til eldre Mercedes. Quote
Guest Gjesten Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Er det en 98 mod reg i 97 med den elektroniske nøkkelen uten sverd så er det et vanlig problem med nøkkel. Prøv med en annen hvis du har. Har du den gamle typen blinker det rødt/grønt når du prøver å starte i speilet? Quote
Guest Gjest 123 Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Altså, bryteren som man velger mellom park og kjørelys, skal det ikke være lys der? Og ikke lys på bryteren til lysjusteringen? Det har ihvertfall aldri jeg vært borte i på noen biler, og ikke andre Mercedes heller, for den saks skyld. På min w124 94 mod. Er det en lyspære bak dekslet under lysbryteren, som lyser opp symbolene til lysbryter og høyderegulering. Går ut fra at det er likt på andre modeller også. Quote
Guest Mads Kristian Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Takk for alle svar! Jeg har autoamtgir, forresten. Angående nøkkelen, så er den temmelig ny ettersom en av de forrige eierene har herpet den andre nøkkelen. Kan jo prøve å skifte batteri i første omgang og se hva som skjer. Har ikke sett noe lys i speilet, men så har jeg heller ikke sett etter det. Skal se i speilet neste gang jeg prøver å starte for å se om jeg ser et lys eller ei da. Angående om det er med sverd eller ikke, så regner jeg med sverdet er reservenøkkelen? Det er ihvertfall elektronisk nøkkel med reservenøkkel på. Skal i verkstedet etterpå, så da skal jeg prøve å se om jeg får lirket av dekselet ved lysbryteren. Ryggelysproblemet har jeg forøvrig funnet ut av, og hva slags sikring det skulle være stod jammen meg på "sikringsinformasjonsarket". Ser også at spørsmål 4 ikke er komplett av en eller annen grunn, men det skal stå "hva skal man da så sjekke?" Quote
Guest Gjesten Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Med sverd menes om den har vanlig stålnøkkel man stikker in i en tenningslås og dørlås. På elektronisk tenningslås putter man inn nøkkelen i et spor som leser identiteten til nøkkelen. Man kaller det en slags nøkkel leser. Den putter man ikke inn en stålnøkkel,det er ikke låsesylinder i den,bare et spor. Selve stålnøkkelen ligger godt skjult i nøkkelen og brukes aldri,kun ved feil på system for å åpne en dør. Har du en firkantet nøkkel med en stålnøkkel som spretter ut som en springkniv? Quote
Guest Mads Kristian Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Nei, som jeg skreiv over er det en elektronisk nøkkel og ikke fysisk en nøkkel Quote
Guest Gjesten Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Hehe måtte være sikker. Mye elektronikk i de gamle og Da må du prøve en annen nøkkel ja Quote
Guest Mads Kristian Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Da får jeg prøve en annen nøkkel i nær fremtid, men det rare er jo at nøkkelen visstnok skal være ganske så ny. Noen tips til det andre, noen? Quote
Guest Mads Kristian Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Fant ut av det med klimadisplayet etter litt lett Googling, og det var gjort på 3min å skifte ut pæra. Eller, jeg trengte ikke å skifte den en gang, for den lå løst inni selve kontrollboksen, så var bare å sette den inn igjen. Og hovedlysbryteren, der var det tydeligvis bare ei lyspære som skal indikere når tåkebaklyset står på - litt rart at det ikke skal være i selve bryteren også, men. Link til tråden angående displayet: benzworld DOT org/forums/w202-c-class/1338829-replacing-climate-control-bulb.html Men, det siste som plager med nå, det er vinduene foran og speilene som fungerer sporadisk. Dersom noen har bryterpanelet, så skrik ut. Ser ut som dette, bare med mulighet for å skru av airbagen også (dersom dette sitter i panelet, og ikke utenom): images2.carpartsdiscount DOT com/auto/archive/pictures/70620/600/1/P/711FF4D/mercedes_c230_1997_front_door_window_switch_oem_202_820_82_10_2028208210.jpg Quote
Guest Mads Kristian Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Sliter fortsatt med vinduene, og skjønner egentlig lite av denne saken: Vindu og speil på førersiden fungerte etter at jeg tok inn og ut sikringen i sikringsboksen i motorrommet, men speil og vindu på passasjersiden fungerte ikke. Tok da ut sikringen som sitter i bagasjerommet, og da fungerte begge igjen. Skjønner ikke hva som kan gjøre at de fungerer etter at sikringen har vært ute, men så er jo ikke jeg noen ekspert på Mercedes heller. Noen tips? Quote
Guest Gjesten Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 I dørene ligger det en "Datamaskin" (Dørmodul) . Alle vet hva man må gjøre når datamaskinen låser/henger seg, jo ta ut kontakten. Det samme har du gjort tatt ut kontakten og satt den inn igjen. Hvis alt virker nå så er det bare å smile. Quote
Guest Mads Kristian Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Problemet er at det bare fungerer ei lita stund før det slår seg vrangt igjen (det det gjorde sist, og det det også har gjort for andre med samme problem). Ikke et veldig ukjent problem på W202 har jeg nå funnet ut, nok en gang via litt heftig Googling. Problemet er etter hva jeg har lest selve bryterpanelet som må skiftes. Greit nok det, men ikke så lett å finne et med likt delenummer som mitt; 210 821 11 51. Hvis noen finner dette noen steder, så skrik ut. Liker å ha ting i orden, og gidder ikke å ta ut og inn sikringen hver andre dag for at det skal fungere. Quote
Guest Gjesten Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Feil på dørmoduler er kjent problem. Det kommer mye frem ved diagnose da det legger igjen feil i CAN systemet. Hvis du mener det er bryterpanelet så kan du når alt virker ta av kontakten til det og sette den på igjen. Virker alt ok så vet du til neste gang det kutter bare er å ta av strømmen/kontakten til panelet så skal det virke igjen. Gjør det ikke det bør du se nermere på andre ting som dørmodul mm. Quote
Guest Mads Kristian Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Nå er de ute av funksjon igjen, så jeg prøvde å nappe av kontakta på selve bryterpanelet - dog uten at det hjalp. Siden speilene ikke fungerer også/eller fungerer kun på den siden som vinduene fungerer, så får jeg gå til innkjøp av et panel ifra Ebay. Quote
Guest Gjesten Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Ok,men nå tipper du bare? Jeg har skiftet mange dørmoduler men få bryterpanel,men hvis du vil gamble så håper jeg du treffer. Slik du skriver så virker de hvis du tar av og på sikring ( strøm til bryterpanel,modul mm). Men du skriver nå at ikke det hjelper og ta av og på kontakten til panelet. Det tilsvarer jo det samme som å ta av/på sikring. Så ut i fra det så ligger feilen et annet sted. Jeg ville tatt av og på kontakten til dørmodulen for test før jeg hadde bestillt noe. En diagnose hadde sagt svaret med en gang. Quote
Guest Mads Kristian Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Tipper bare, ja, men det er også mange som har slitt med ødelagt bryterpanel på w202, som man ser hvis man Googler om dette evnet. Symptomene er også det samme som jeg sliter med. Hvor mye tar BOS for en diagnose, da? Og dørmodulen sitter i døren(e), og hvor mange er det isåfall? Quote
Guest Mads Kristian Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Er det registerreim eller -kjede på på denne? C220 CDI. Quote
Guest Mads Kristian Posted November 13, 2011 Posted November 13, 2011 Noen som veit mer om dette med dørmodulene, som jeg spør om over her? Quote
Recommended Posts