Jump to content

Service på 99 C200 cdi


Guest Mercedes_Avantgarde

Recommended Posts

Guest Mercedes_Avantgarde

Jeg ser at fra tidligere servicer så har bilen fått 10-40 olje, alle servicene er fra mercedes.

 

Hva slags olje er dette?

Skal ikke bilen ha fullsyntestisk 5-40 olje?

Hvilken olje skal jeg kjøpe?

 

Har ikke hatt diesel før, og denne CDI`en er den første. Så takker for innspill :D

Link to comment
Share on other sites

Detter er forskjellige fra forhandler til forhandler har jeg inntrykk av. Noen bruker shell og noen bruker mobil. I teorien bør alle nyere mercedeser kjøre med fullsyntetisk olje, men man får også 10w-40 olje av god kvalitet. Selv anbefaller jeg Mobil1 0w40. Hvis du lurer på hva viskositet er, så står det litt om det her: Oljens smøreevne er på flasken oppgitt i SAE.

SAE-verdi er beskrevet på flasken med to tall og en bokstav feks.: 0w-40 eller 10w-30. (W = oljens viskositet/flyteevne). Dette betyr at oljens konsistens endrer seg fra det første til det andre tallet ettersom temperaturen på motoren stiger, - og samtidig bevarer smøreevnen.

Jo lavere det første tallet er jo mer tyntflytende er oljen i kald tilstand. Dette letter starten ved lave temperaturer uten at det skal gå utover smøreevnen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke faste serviceintervaller på disse bilene. ASSYST-systemet beregner dette utifra forskjellige parametre som type kjøring, antall kaldstarter, oljekvalitet osv. Under gunstige forhold kan du oppleve intervaller på 40-50000 km.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mercedes_Avantgarde

Det var da voldsomt da! :)

 

Jeg har jo som sagt en W202 1999 modell 200cdi, jeg kan trykke 2 ganger på en knapp som viser hvor lenge det er igjen til neste service, (samme knappen som man nuller ut triptellern med) Så jeg har ikke sånn assyst da?

Link to comment
Share on other sites

Jo det er ASSYST, den teller ned til neste service.

Om det står 22000 der nå, så betyr det nødvendigvis ikke at det er 22000km igjen til neste service. Dette forandrer seg hele tiden utifra parameterne jeg nevnte i forrige post.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg hadde en intervall på 28000 km fra første til andre servicen på min forrige E220CDI (Telleverket sa 25000km på første og 33000km på andre). Var rimelig bra fornøyd med det jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Roald
Jeg tror jeg hadde en intervall på 28000 km fra første til andre servicen på min forrige E220CDI (Telleverket sa 25000km på første og 33000km på andre). Var rimelig bra fornøyd med det jeg :D

 

dere er kjipe!!!! :roll:

merca skal ha stell!!!!! :D

jeg tok på 15000,26000 og nå på 41000km.

har ikke brydd meg om hva assysten sier.

synes ca hver 15000km er det på tide med ny

olje og pollenfilter.men,så koster service "bare"

ca 800kr hver gang. :lol: :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, du burde jo være rette mann til å uttale deg om dette som MB-mekaniker. Mener du altså at ASSYST-intervallene ikke er til å "stole" på? Må innrømme at jeg var litt bekymra siden jeg fikk kjøre så langt på oljen og var 2 ganger innom MB for å sjekke. Ingen problem sa de, bare stol på computeren....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si at jeg er komfortabel med disse lange intervallene. Etter å ha vokst opp med oljeskift på hver 5000 km virker det helt søkt å kjøre 30-40000. På V-klassen tok jeg første oljeskift etter 10000, selv om ASSYST-en mente jeg kunne kjøre minst dobbelt så langt. Det var tross alt de samme folkene som sa at jeg aldri behøvde å skifte olje på girkassa på 210'n min. Og vi vet hvordan det gikk....... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Guest Trond Roald
Ja' date=' du burde jo være rette mann til å uttale deg om dette som MB-mekaniker. Mener du altså at ASSYST-intervallene ikke er til å "stole" på? Må innrømme at jeg var litt bekymra siden jeg fikk kjøre så langt på oljen og var 2 ganger innom MB for å sjekke. Ingen problem sa de, bare stol på computeren....[/quote']

 

joda,man skal kunne stole på assyst.

ikke alt på assyst på 211 som jeg er enig i.

som f.eks luftfilter skal dreies en gang før det skiftes.har opplev at det burde skiftes,når bilen selv sier at det skal bare dreies 180 grader.

men,synes at 15000km med mye små kjøring

og mye start i minus 10-20 grader er bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...