Guest Mercedes_Avantgarde Posted November 29, 2005 Share Posted November 29, 2005 Jeg ser at fra tidligere servicer så har bilen fått 10-40 olje, alle servicene er fra mercedes. Hva slags olje er dette? Skal ikke bilen ha fullsyntestisk 5-40 olje? Hvilken olje skal jeg kjøpe? Har ikke hatt diesel før, og denne CDI`en er den første. Så takker for innspill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ebola Posted November 29, 2005 Share Posted November 29, 2005 Detter er forskjellige fra forhandler til forhandler har jeg inntrykk av. Noen bruker shell og noen bruker mobil. I teorien bør alle nyere mercedeser kjøre med fullsyntetisk olje, men man får også 10w-40 olje av god kvalitet. Selv anbefaller jeg Mobil1 0w40. Hvis du lurer på hva viskositet er, så står det litt om det her: Oljens smøreevne er på flasken oppgitt i SAE. SAE-verdi er beskrevet på flasken med to tall og en bokstav feks.: 0w-40 eller 10w-30. (W = oljens viskositet/flyteevne). Dette betyr at oljens konsistens endrer seg fra det første til det andre tallet ettersom temperaturen på motoren stiger, - og samtidig bevarer smøreevnen. Jo lavere det første tallet er jo mer tyntflytende er oljen i kald tilstand. Dette letter starten ved lave temperaturer uten at det skal gå utover smøreevnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mercedes_Avantgarde Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Stemmer det at serviceintervallen er på 22 000 km ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Det er ikke faste serviceintervaller på disse bilene. ASSYST-systemet beregner dette utifra forskjellige parametre som type kjøring, antall kaldstarter, oljekvalitet osv. Under gunstige forhold kan du oppleve intervaller på 40-50000 km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mercedes_Avantgarde Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Det var da voldsomt da! Jeg har jo som sagt en W202 1999 modell 200cdi, jeg kan trykke 2 ganger på en knapp som viser hvor lenge det er igjen til neste service, (samme knappen som man nuller ut triptellern med) Så jeg har ikke sånn assyst da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Jo det er ASSYST, den teller ned til neste service.Om det står 22000 der nå, så betyr det nødvendigvis ikke at det er 22000km igjen til neste service. Dette forandrer seg hele tiden utifra parameterne jeg nevnte i forrige post. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mercedes_Avantgarde Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Det er jo helt utrolig kjekt da ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Jeg tror jeg hadde en intervall på 28000 km fra første til andre servicen på min forrige E220CDI (Telleverket sa 25000km på første og 33000km på andre). Var rimelig bra fornøyd med det jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Jeg tror jeg hadde en intervall på 28000 km fra første til andre servicen på min forrige E220CDI (Telleverket sa 25000km på første og 33000km på andre). Var rimelig bra fornøyd med det jeg dere er kjipe!!!! merca skal ha stell!!!!! jeg tok på 15000,26000 og nå på 41000km.har ikke brydd meg om hva assysten sier.synes ca hver 15000km er det på tide med nyolje og pollenfilter.men,så koster service "bare" ca 800kr hver gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Ja, du burde jo være rette mann til å uttale deg om dette som MB-mekaniker. Mener du altså at ASSYST-intervallene ikke er til å "stole" på? Må innrømme at jeg var litt bekymra siden jeg fikk kjøre så langt på oljen og var 2 ganger innom MB for å sjekke. Ingen problem sa de, bare stol på computeren.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mercedes_Avantgarde Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Åssen olje bruker dere? Hvor kjøper man den ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Jeg kan ikke si at jeg er komfortabel med disse lange intervallene. Etter å ha vokst opp med oljeskift på hver 5000 km virker det helt søkt å kjøre 30-40000. På V-klassen tok jeg første oljeskift etter 10000, selv om ASSYST-en mente jeg kunne kjøre minst dobbelt så langt. Det var tross alt de samme folkene som sa at jeg aldri behøvde å skifte olje på girkassa på 210'n min. Og vi vet hvordan det gikk....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Ja' date=' du burde jo være rette mann til å uttale deg om dette som MB-mekaniker. Mener du altså at ASSYST-intervallene ikke er til å "stole" på? Må innrømme at jeg var litt bekymra siden jeg fikk kjøre så langt på oljen og var 2 ganger innom MB for å sjekke. Ingen problem sa de, bare stol på computeren....[/quote'] joda,man skal kunne stole på assyst.ikke alt på assyst på 211 som jeg er enig i.som f.eks luftfilter skal dreies en gang før det skiftes.har opplev at det burde skiftes,når bilen selv sier at det skal bare dreies 180 grader.men,synes at 15000km med mye små kjøringog mye start i minus 10-20 grader er bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Man blir mett av å spise pølser også, men man vil jo helst ha biff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts