Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann!

Det har seg slik at alt av interiørlys (dashbord, midtkonsoll osv) ikke virker i min farfar W168 A170 CDI. Jeg tenkte da jeg skulle sjekke om det var en sikring som var gåen, og sjekket i instruksjonsboken at det skulle vær en ''sikringsinndeling'' nede ved sikringsboksen. Denne var da selvfølgelig IKKE der. Er det noen som har denne, evt vet hvor jeg kan finne den, så jeg kan prøve å fikse dette selv uten å måtte sende bilen inn på Bertel, så hadde det vært FLOTT og jeg hadde blitt utrolig glad!

Håper på raskt svar så jeg kan få fikset dette så fort som mulig, da det ikke er kjekt og kjøre rundt i mørket uten interiørlys! Om noen har noen andre ideer om hva som kan være feil, tar jeg imot hjelp med GLEDE!!  :)

Håper noen kan hjelpe!  :)

Posted

Kan også legge til litt historie.

Venstre frontlys var gått fra før av.

Vi koblet på en litt eldre tilhenger, plugget i støpselet. Venstre baklys virket ikke på tilhengeren, så vi prøvde da og fikse dette ved å plugge ut og inn koblingen bakpå lyset. (Skrudde av lampen og rørte på lyspæren og ledningene - på tilhengeren altså)

Da la vi merke til at høyre baklys på bilen plutselig var gått.

Jeg gikk da inn i bilen for å parkere den fordi vi skulle bruke en annen bil, og da virket ikke interiørbelysningen heller. (Dashbord og midtkonsoll som nevnt tidligere)

Idag da jeg prøvde og utforske litt fant jeg i tillegg ut følgende:

Høyttalere foran og bak virker ikke.

Det blir ingen forskjell når jeg vrir på lysbryteren.

Når den står på 0 - parklys og høyre forlys

Når den står på parklys - parklys og høyre forlys

Når den står på nærlys - parklys og høyre forlys.

Når den står på parklys og grøftelys - parklys, høyre forlys og grøftelys begge sider.

Jeg vet ikke om dette har noe å si, men er det noen som peiling på hva som kan være galt? Burde den sendes inn på Bertel O.Steen når jeg ikke har nevneverdig mye bilkunnskap? Hadde vært veldig fint om noen visste noe eller hadde noen gode råd!  :)

Guest Gjesten
Posted

Har ikke sett one på det , linker den første jeg så

aclassinfo.co.uk/mypage.15.htm

Posted

Fant noe etter en rask google runde:

sit in the drivers seat and it's right under your feet, remove the floor mat and your see the clip undo the clip lift the floor panel and I'd be surprised if your not impressed .there is also a lighting fuse box on the end of the dash hidden when the door is closed.
Posted

Fant noe etter en rask google runde:

sit in the drivers seat and it's right under your feet, remove the floor mat and your see the clip undo the clip lift the floor panel and I'd be surprised if your not impressed .there is also a lighting fuse box on the end of the dash hidden when the door is closed.

Såvidt jeg vet, så er sikringsboksen på passagersiden, og ikke på førersiden, så?..  :lol: Boksen på enden av dashbordet fant jeg, den var til frontlykter og slikt, og når jeg tok ut frontlykt-sikringen mens lysene sto på, skjedde det ingenting.....

Har ikke sett one på det , linker den første jeg så

aclassinfo.co.uk/mypage.15.htm

Takk, skal se om det er til hjelp:)

Guest Gjesten
Posted

Som du ser på skjema jeg sendte så er sikring 5 i enden av dashbordet den du skal sjekke.

Lokket ved lysbryter ved døren åpen.

Det er også viktig å vite om den er norsk eller importert da det er ettermontert en del ekstra rele/styring av kjørelys på noen importerte.

Posted

Etter nå å ha sjekket noen sikringer, lyser ABS og ESP lampen.. Lar nå bilen stå til pappa kommer hjem og så får han hjelpe meg litt, og om det ikke går, så blir vell bilen sendt inn på Bertel..

Guest Gjesten
Posted

Hehe,ja det er typisk det.

Før i tia kunne man sjekke sikringer med å dra de ut,men det går ikke nå lenger.

Du sjekker på feil plass. Ikke se i gulvet,men ved lysbryter.

Posted

Hehe,ja det er typisk det.

Før i tia kunne man sjekke sikringer med å dra de ut,men det går ikke nå lenger.

Du sjekker på feil plass. Ikke se i gulvet,men ved lysbryter.

Har sjekket de også..

edit: skal sjekke en gang til for sikkerhets skyld..

Posted

Hhehehe, gjett EN gang hvem som sto og hoppet og jublet i garasjen for noen minutter siden da?  :D :D

Prøvde som gjesten sa, og se på sikring 5 i sikringsboksen på venstre siden av dashbordet, og jommen trodde jeg at jeg hadde sjekket den før, men neida, den var gåen! Ødelagt på midten!

Satt i en ny sikring, vred om på nøkkelen, tok litt tid før den startet (...?) og VOILA! lys i dashbord, midtkonsoll og lysjustering virket! TUSEN TAKK gjest!  :D

negative er at ABS og EPS fortsatt lyser, og håndboken sier at den må inn på verksted for å få sjekket dette. Andre negative er at høyttalerne fortsatt ikke virket, noen som vet hvorfor?? Skulle gjerne hatt musikk til jeg skal polere den til helgen!  8) 8)

Posted

Hhehehe, gjett EN gang hvem som sto og hoppet og jublet i garasjen for noen minutter siden da?  :D :D

Prøvde som gjesten sa, og se på sikring 5 i sikringsboksen på venstre siden av dashbordet, og jommen trodde jeg at jeg hadde sjekket den før, men neida, den var gåen! Ødelagt på midten!

Satt i en ny sikring, vred om på nøkkelen, tok litt tid før den startet (...?) og VOILA! lys i dashbord, midtkonsoll og lysjustering virket! TUSEN TAKK gjest!  :D

negative er at ABS og EPS fortsatt lyser, og håndboken sier at den må inn på verksted for å få sjekket dette. Andre negative er at høyttalerne fortsatt ikke virket, noen som vet hvorfor?? Skulle gjerne hatt musikk til jeg skal polere den til helgen!  8) 8)

Vri rattet helt om begge veier og kjør deg en tur

Posted

PROBLEM LØST  8)

Høyttalerene var en bagatell-feil, jeg hadde satt sikringen for høyttalerne inn i sminkespeillysene, og den har ikke lys i sminkespeilene, så nå går BOSE-annlegget for fullt igjen!  8) 8)

ABS og ESP lampene fikk jeg fikset ved at jeg ringte Mercedes, og de ba meg ta en kjøretur og vri rattet helt over til høyre så helt over til venste. Når jeg da stoppet bilen, ventet 5 min og startet den igjen, var disse da borte!  :D :D :lol:

Nå gjenstår bare å få skiftet venstre hovedlys, så er bilen komplett igjen!  :lol:

Tusen takk til dere som har hjulpet meg!  :D

Posted

Vri rattet helt om begge veier og kjør deg en tur

ojda, nå ser jeg at du allerede hadde skrevet dette..  hehe, da hadde jeg jo ikke trengt å ringe mercedes! Takk anyway!  :)