Guest Oroxx Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Heisann folkens. Jeg har endelig fått kjøpt meg min første MB og er strålende fornøyd =) Har en problem med instrument panelet mitt som må fikses før den bli eu godkjent. MB c180 sport 93 mod Ingen instrumenter fungerer når panelet er kaldt, men et og et instrument kommer på etterhvert. Alt ettersom hvor lenge den har stått (timer, over natten) så kan det ta opptil 20-30 min med kjøring før alt er på. Det er vekselsvis hvem som kommer på, men som regel er det drivstoff, temp, turtall så hastighet. Tok en kjapp søk, men jeg er ikke så mye på forumet så fant ikke noe som kunne være det samme emnet. Bilen skal være godkjent iløpet av oktober, så har litt dårlig tid hehe. Men om noen vet hva som kan være galt eller evt hva jeg kan gjøre for å fikse dette, så setter jeg veldig pris på all hjelp Om løsningen er å bytte panelet, og noen har et instrument panel til denne bilen liggende, så ta kontakt så kan vi avtale en evt handel På forhånd takk Quote
Hallgeir Helland Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Sannsynligvis dårlig kontakt et sted. Jeg ville tatt ut panelet og sett etter dårlige loddepunkter e.l. men det er ikke så lett om man ikke er trent i å identifisere dårlige loddinger. Og det er forsåvidt ikke noen garanti for at det er dette som er galt uansett. Kan nok være greiest å bytte ut panelet med et man vet virker, tenker jeg. Burde vel være greit å få tak i. Quote
SigurdB Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Vet også at det er problemer med at fettet som ligger på tannhjulene til viseren blir hardt/gammelt. Dette merkes best når det er kaldt. Viseren vil henge igjen for så og sprette opp når fettet er varmt nokk. Evt så er dårlige loddinger som nevnt over et annet kjent syndrom på disse. Quote
Guest Gjesten Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Det er en kjent feil i en krets som kan byttes hos en instrumentmekaniker som instek og e.l. Da virker det på den måten at alle nåler henger en liten stund før de spretter opp og virker. Quote
Guest Oroxx Posted October 25, 2011 Posted October 25, 2011 Takk for svarene folkens. Vet også at det er problemer med at fettet som ligger på tannhjulene til viseren blir hardt/gammelt. Dette merkes best når det er kaldt. Viseren vil henge igjen for så og sprette opp når fettet er varmt nokk. Evt så er dårlige loddinger som nevnt over et annet kjent syndrom på disse. Akkurat slike den gjør også. Nålene spretter opp når det tydeligvis har blitt varmt nok. F.eks. igår og idag da funket alt med en gang på morgenen selv etter at bilen stod ute hele natten. men da jeg stoppet i køen, så stoppet speedo'n og popper først opp når jeg runder 30 km/t. Skrevet av: Hallgeir Helland Sett inn sitat Sannsynligvis dårlig kontakt et sted. Jeg ville tatt ut panelet og sett etter dårlige loddepunkter e.l. men det er ikke så lett om man ikke er trent i å identifisere dårlige loddinger. Og det er forsåvidt ikke noen garanti for at det er dette som er galt uansett. Kan nok være greiest å bytte ut panelet med et man vet virker, tenker jeg. Burde vel være greit å få tak i. Har du evt no anelse på hva et panel kan koste? Det er en kjent feil i en krets som kan byttes hos en instrumentmekaniker som instek og e.l. Da virker det på den måten at alle nåler henger en liten stund før de spretter opp og virker. hmmm... det hørtes dyrt ut hehe Quote
Morgan Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 Jeg har en w202 93mod og hadde det samme problemet... Jeg kjøpte meg orginal krokene for å ta ut instrumentet hos BOS..(ca 250,-) og tok ut instrumentet ved å føre inn krokene mellom instrumentet og dachbordet og vri en kvart omdreining,en krok på hver side og trekk ut,pass på og løsne ledningene bak 2stk multiplugger. Så tok jeg av lokket av klar plastikk..(noen klips som på bøyes forsiktig på) og prøvde å røre på den orange nålen og fant ut at den satt litt fast mot den svarte tappen den ligger inntill ved nullstilling. Skrapte litt på den orange nålen da det var litt seig guffe fra den svarte tappen og monterte alt igjen og da fungerte alt igjen. Quote
Guest Oroxx Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Jeg har en w202 93mod og hadde det samme problemet... Jeg kjøpte meg orginal krokene for å ta ut instrumentet hos BOS..(ca 250,-) og tok ut instrumentet ved å føre inn krokene mellom instrumentet og dachbordet og vri en kvart omdreining,en krok på hver side og trekk ut,pass på og løsne ledningene bak 2stk multiplugger. Så tok jeg av lokket av klar plastikk..(noen klips som på bøyes forsiktig på) og prøvde å røre på den orange nålen og fant ut at den satt litt fast mot den svarte tappen den ligger inntill ved nullstilling. Skrapte litt på den orange nålen da det var litt seig guffe fra den svarte tappen og monterte alt igjen og da fungerte alt igjen. takk for tipset =) hvor finner jeg den forretningen? du tok ut hele panelet først el? Har aldri demontert airbag før, så er litt skeptisk til å fjerne rattet selv hehe Quote
Morgan Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Bertel O.Steen er landets største mercedes importør. Krokene har delenummer 140 589 02 33 00 Man kan klare å lirke ut instrument panelet uten å ta av airbagen. Legg ett tynt tøystykke bak rattet så du ikke skraper opp rattet.. så tar du de krokene du må kjøpe og dytter inn mellom dachbordet og instrumentet og vrir rundt en kvart omdreining og trekk ut instrumentpanelet så det beveger seg opp på rattet..husk tøyfille mellom...ellers får du merker i rattet,så tar du og stikker hånden inn mellom instrument panelet og dashbordet og drar ut multipluggene...bare husk på at det er en slags klips som du må dra utover på multipluggen før du drar dem av.Så har du i nøkkelen i tenningslåsen sånn att rattlåsen ikke er på... vri så instrumentet ut samtidig som du vrir på rattet...da kommer det ut... også gjør du det samme når du skal ha det inn igjen. Quote
Guest Gjesten Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Slår du på tenning til første hakk eller mer vil det lagres en feilkode i airbag systemet på feil på airbaglampe. Den vil da lyse en stund etter du har montert det igjen. Quote
Guest Oroxx Posted November 1, 2011 Posted November 1, 2011 Bertel O.Steen er landets største mercedes importør. Krokene har delenummer 140 589 02 33 00 Man kan klare å lirke ut instrument panelet uten å ta av airbagen. Legg ett tynt tøystykke bak rattet så du ikke skraper opp rattet.. så tar du de krokene du må kjøpe og dytter inn mellom dachbordet og instrumentet og vrir rundt en kvart omdreining og trekk ut instrumentpanelet så det beveger seg opp på rattet..husk tøyfille mellom...ellers får du merker i rattet,så tar du og stikker hånden inn mellom instrument panelet og dashbordet og drar ut multipluggene...bare husk på at det er en slags klips som du må dra utover på multipluggen før du drar dem av.Så har du i nøkkelen i tenningslåsen sånn att rattlåsen ikke er på... vri så instrumentet ut samtidig som du vrir på rattet...da kommer det ut... også gjør du det samme når du skal ha det inn igjen. ok. takk for tipset. Er det noen skruer eller noe annet som må fjernes før panelet kan dras ut med krokene? Quote
Recommended Posts