Jump to content

MB c180 93 mod - instrument problemer


Recommended Posts

Posted

Heisann folkens.

 

Jeg har endelig fått kjøpt meg min første MB og er strålende fornøyd =)

Har en problem med instrument panelet mitt som må fikses før den bli eu godkjent.

 

MB c180 sport 93 mod

Ingen instrumenter fungerer når panelet er kaldt, men et og et instrument kommer på etterhvert. Alt ettersom hvor lenge den har stått (timer, over natten) så kan det ta opptil 20-30 min med kjøring før alt er på. Det er vekselsvis hvem som kommer på, men som regel er det drivstoff, temp, turtall så hastighet.

 

Tok en kjapp søk, men jeg er ikke så mye på forumet så fant ikke noe som kunne være det samme emnet. Bilen skal være godkjent iløpet av oktober, så har litt dårlig tid hehe. Men om noen vet hva som kan være galt eller evt hva jeg kan gjøre for å fikse dette, så setter jeg veldig pris på all hjelp :-)

 

Om løsningen er å bytte panelet, og noen har et instrument panel til denne bilen liggende, så ta kontakt så kan vi avtale en evt handel :-)

 

På forhånd takk

Posted

Sannsynligvis dårlig kontakt et sted. Jeg ville tatt ut panelet og sett etter dårlige loddepunkter e.l. men det er ikke så lett om man ikke er trent i å identifisere dårlige loddinger. Og det er forsåvidt ikke noen garanti for at det er dette som er galt uansett. Kan nok være greiest å bytte ut panelet med et man vet virker, tenker jeg. Burde vel være greit å få tak i.

Posted

Vet også at det er problemer med at fettet som ligger på tannhjulene til viseren blir hardt/gammelt. Dette merkes best når det er kaldt. Viseren vil henge igjen for så og sprette opp når fettet er varmt nokk. Evt så er dårlige loddinger som nevnt over et annet kjent syndrom på disse.

Guest Gjesten
Posted

Det er en kjent feil i en krets som kan byttes hos en instrumentmekaniker som instek og e.l.

Da virker det på den måten at alle nåler henger en liten stund før de spretter opp og virker.

Posted

Takk for svarene folkens.

 

Vet også at det er problemer med at fettet som ligger på tannhjulene til viseren blir hardt/gammelt. Dette merkes best når det er kaldt. Viseren vil henge igjen for så og sprette opp når fettet er varmt nokk. Evt så er dårlige loddinger som nevnt over et annet kjent syndrom på disse.

 

Akkurat slike den gjør også. Nålene spretter opp når det tydeligvis har blitt varmt nok.

 

F.eks. igår og idag da funket alt med en gang på morgenen selv etter at bilen stod ute hele natten. men da jeg stoppet i køen, så stoppet speedo'n og popper først opp når jeg runder 30 km/t.

 

Skrevet av: Hallgeir Helland 

Sett inn sitat

Sannsynligvis dårlig kontakt et sted. Jeg ville tatt ut panelet og sett etter dårlige loddepunkter e.l. men det er ikke så lett om man ikke er trent i å identifisere dårlige loddinger. Og det er forsåvidt ikke noen garanti for at det er dette som er galt uansett. Kan nok være greiest å bytte ut panelet med et man vet virker, tenker jeg. Burde vel være greit å få tak i.

 

Har du evt no anelse på hva et panel kan koste?

 

 

Det er en kjent feil i en krets som kan byttes hos en instrumentmekaniker som instek og e.l.

Da virker det på den måten at alle nåler henger en liten stund før de spretter opp og virker.

 

hmmm... det hørtes dyrt ut :-P hehe

 

Posted

Jeg har en w202 93mod og hadde det samme problemet... Jeg kjøpte meg orginal krokene for å ta ut instrumentet hos BOS..(ca 250,-) og tok ut instrumentet ved å føre inn krokene mellom instrumentet og dachbordet og vri en kvart omdreining,en krok på hver side og trekk ut,pass på og løsne ledningene bak 2stk multiplugger.

Så tok jeg av lokket av klar plastikk..(noen klips som på bøyes forsiktig på) og prøvde å røre på den orange nålen og fant ut at den satt litt fast mot den svarte tappen den ligger inntill ved nullstilling. Skrapte litt på den orange nålen da det var litt seig guffe fra den svarte tappen og monterte alt igjen og da fungerte alt igjen.

Posted

Jeg har en w202 93mod og hadde det samme problemet... Jeg kjøpte meg orginal krokene for å ta ut instrumentet hos BOS..(ca 250,-) og tok ut instrumentet ved å føre inn krokene mellom instrumentet og dachbordet og vri en kvart omdreining,en krok på hver side og trekk ut,pass på og løsne ledningene bak 2stk multiplugger.

Så tok jeg av lokket av klar plastikk..(noen klips som på bøyes forsiktig på) og prøvde å røre på den orange nålen og fant ut at den satt litt fast mot den svarte tappen den ligger inntill ved nullstilling. Skrapte litt på den orange nålen da det var litt seig guffe fra den svarte tappen og monterte alt igjen og da fungerte alt igjen.

 

takk for tipset =) hvor finner jeg den forretningen? du tok ut hele panelet først el?

Har aldri demontert airbag før, så er litt skeptisk til å fjerne rattet selv hehe :-P

Posted

Bertel O.Steen er landets største mercedes importør. Krokene har delenummer 140 589 02 33 00  Man kan klare å lirke ut instrument panelet uten å ta av airbagen. Legg ett tynt tøystykke bak rattet så du ikke skraper opp rattet.. så tar du de krokene du må kjøpe og dytter inn mellom dachbordet og instrumentet og vrir rundt en kvart omdreining og trekk ut instrumentpanelet så det beveger seg opp på rattet..husk tøyfille mellom...ellers får du merker i rattet,så tar du og stikker hånden inn mellom instrument panelet og dashbordet og drar ut  multipluggene...bare husk på at det er en slags klips som du må dra utover på multipluggen før du drar dem av.Så har du i nøkkelen i tenningslåsen sånn att rattlåsen ikke er på... vri så instrumentet ut samtidig som du vrir på rattet...da kommer det ut... også gjør du det samme når du skal ha det inn igjen.

Guest Gjesten
Posted

Slår du på tenning til første hakk eller mer vil det lagres en feilkode i airbag systemet på feil på airbaglampe.

Den vil da lyse en stund etter du har montert det igjen.

Posted

Bertel O.Steen er landets største mercedes importør. Krokene har delenummer 140 589 02 33 00  Man kan klare å lirke ut instrument panelet uten å ta av airbagen. Legg ett tynt tøystykke bak rattet så du ikke skraper opp rattet.. så tar du de krokene du må kjøpe og dytter inn mellom dachbordet og instrumentet og vrir rundt en kvart omdreining og trekk ut instrumentpanelet så det beveger seg opp på rattet..husk tøyfille mellom...ellers får du merker i rattet,så tar du og stikker hånden inn mellom instrument panelet og dashbordet og drar ut  multipluggene...bare husk på at det er en slags klips som du må dra utover på multipluggen før du drar dem av.Så har du i nøkkelen i tenningslåsen sånn att rattlåsen ikke er på... vri så instrumentet ut samtidig som du vrir på rattet...da kommer det ut... også gjør du det samme når du skal ha det inn igjen.

 

ok. takk for tipset. Er det noen skruer eller noe annet som må fjernes før panelet kan dras ut med krokene?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...