Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

startet opp bilen etter at den hadde stått i ro noen dager.  (2001 320CDI) Forøvrig i et forferdelig vær. Etter noen meter fikk jeg fire feilmeldinger. EPC, EPS, BAS samt ABS. Går ut fra at de har sammenheng, kanskje noe med strømforsyning, noen som har peiling?

Steinar

Posted

da har Defa-laderen stått på i 1,5 døgn, men det var samme elendigheten. Fikk samme filmeldinger, koblet til Ctek-laderen og den viste at batteriet var nesten utladet. Da blir vel spørsmålet om det er batteriet eller laderen i Defa-anlegget som er dårlig. Defaen er jo bare 1 år.

Posted

Ja det har noe med strømtilførselen og gjøre når disse feil kodene kommer opp.

Og det vil si at når bilen oppdager det er lite strøm så kutter den ut diverse utstyr

slik at du kan komme deg til det nermeste verksted.

Når man har nesten flatt batteri og prøver og starte bilen kan disse feil kodene komme frem.

Også hvis man bytter batteri kan det hende di feil kodene komme opp også.

Disse feil kodene vil slettes etter noen metermed  prøvekjøring  :)

Noen tips. Kontrollere batteri (vann nivå og syrevekta), kontrollere dynamo, kontroller jordingen...

8)

Posted

Ladet opp batteriet og kjørte på jobb i morges, fikk feilmeldingene bort etter litt kjøring. Startet opp bilen etter 4 timer, ingen feilmeldinger, men etter 100 meter kom de samme meldingene opp igjen. Om dynamoen ladet dårlig ville jeg vel fått feilmelding, men dersom batteriet var dårlig ville jeg vel hatt nok strøm fra dynamoen under kjøring? hva er det jeg ikke har fått med meg her? Det er en 210 med digitalt klimapanel.

Posted

Kan vel være bremselysbryter også ??

Jeg har til dels samme problem med min, den har vært fraværende i hele sommer, men nå når det "dugger" litt så har den kommet ett par ganger.

Stopper bilen, skrur av tenninga og starter opp igjen så er den borte...

Posted

Det var voltmeter på 24, det viste 13,3 uten belastning og falt til 13,1 da jeg slo på lysene. Er det for lavt, men det skal vel uansett ikke føre til at EPC reagerer. Mente jeg leste at det skulle skje ved lavere spenning? Skal gjerne innrømme at jeg ikke er spesielt god på dette, men det er det nok andre på forumet som er.

Posted

Spørs om ikke batteriet ditt er modent for utskifting. Kjør innom en bensinstasjon så kan de sikkert måle det for deg.

Det sikreste er å få målt syrevekten på hver celle, men en belastningstester er også ok. Dårlig batteri kan påvirke

ladespenningen. 13.1 volt er for lavt hvis målingen er gjort når du ruser motoren litt. Bør ligge på 13.8 til 14.2 volt

Posted

Hvis man har børsteløse dynamo så lader di litt lavere enn dynamoer med børster (vanlig dynamo).

Hvis man vil bytte dynamo så har man 2 valg. En dyr børsteløs dynamo eller mye rimeliger vanlig dynamo.

Den dynamoen med børster passer ikke til braketten til den andre dynamoen.

Og den braketten må man kjøpe ved siden av....

Posted

Da har jeg vært hos Batteri-Olsen og fått sjekket batteriet, det var ok. Da er det vel dynamo som er neste spor, nypriser fra kr 10.000 og opp etter hva jeg har forstått. Sikkert rimeligere i Sverige, men å kjøre 26 mil og risikere dynamohavari underveis? Noen som kjenner noen som er flinke med sånt her i bartebyen, gjerne noen med litt lav skattemoral! Send gjerne melding om noen kan fikse dette.

Steinar

Posted

Da har jeg vært hos Batteri-Olsen og fått sjekket batteriet, det var ok. Da er det vel dynamo som er neste spor, nypriser fra kr 10.000 og opp etter hva jeg har forstått. Sikkert rimeligere i Sverige, men å kjøre 26 mil og risikere dynamohavari underveis? Noen som kjenner noen som er flinke med sånt her i bartebyen, gjerne noen med litt lav skattemoral! Send gjerne melding om noen kan fikse dette.

Steinar

Du får jo "byttedeler" myyye rimeligere da..

Posted

Jeg må i hvert fall få sjekket om dynamoen er gåen. Bare dynamoen koster over 14 000 på Motot Trade. Over 17 000 med montering, er visst en vannkjølt sak som står i. Hjelpe meg!

Steinar

Hei.

sjekk denne her kan du få brukt dynamo i fra + - 100 euro og opover på ebay.de

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Generator+w210&_sacat=See-All-Categories

http://www.ebay.de/itm/LICHTMASCHIENE-MERCEDES-W210-320-CDI-270-CDI-150A-220CDI-GENERATOR-/180741457563?pt=DE_Autoteile&hash=item2a1507c69b

Posted

Sjekk med Hellanor om overhalt innbytte dynamo. Tipper du får tak i en overhalt en for ca 5-6 lapper. Disse er som nye. Klubben har også rabattavtale med disse.

Ved kjøp av brukt, vet man dessverre aldri hva man får.

Posted

Hei!

Hadde lignende problem som deg,fikk feilmeldinger og bilen døde helt til slutt under kjøring pga fritt for strøm.

Tenkte med en gang på dynamo. Fikk bilen hjem og tok ut dynamo(Væskekjølt 190 a) Mercedes e 200 cdi.

Demonterte dynamo og børstene var nedslitte! (Synes det er rart jeg ikke fikk feil på lading.....men men) Sjekket priser rundt omkring og disse dynamoene er svindyre! Målte børster og fikk tak i nye med samme mål (90 kr). Loddet over ledningsøre til ene børsten(det andre passet uten å bruke det gamle øret) Byttet ene lageret i samme slengen (ca 100 kr)

Montert sammen. Har virket siden. Ca 9 mnd siden.

Har flere børster hvis du trenger!

Kenneth 

Posted

Hei, høres fristende ut med bytte av børster, men å ligge her på gårdsplassen i regnet å skru blir vanskelig. Skal se om jeg finner noen som kan gjøre dette for meg. (mot betaling, selvsagt)Motor Trade ville ikke gi meg delenummer eller fortelle meg om det er 150 eller 190A dynamo. Tror det er 190A, og det er uflaks, omtrent umulig å få tak i som byttedynamo mens 150A er lagervare.

Posted

Send meg chassienummer på PM, så skal jeg ordne delenummer for deg. Jeg har tilgang på EPC katalog hos Mercedes i Tyskland.

Kan ordne delenummer i løpet av kvelden.

Posted

Ikke så fristende å gjøre det i regnet nei. jeg gjorde det når det var 10-15 minus. Men bare for å ta ut dynamoen da. Ikke kosejobb. Noe kjøleveske søl ble det jo også selvsagt....

Kenneth

Posted

Mener å huske at 150a ikke kan overhales, og har dårligere levetid enn 190a.

Skl passe omhverandre disse 2.

Finn deg en 190A brukt og sett inn den. Koster vel ca 13000 ny ferdig montert.

Lykke til

Posted

Motor Trade skal ha nærmere 18 000 for overhalt dynamo ferdig montert, vet ikke om det er 150 eller 190. 150 finnes mange plasser som overhalt, bl.a. Hellanor til under 7 000, 190 skal i utgangspunktet koste bare noen hundrelapper mer, men er ikke å få tak i. (ikke i Tyskland heller) Prisene varierer selvsagt, ser ut som Hellanor er billigst, Motor Trade dyrest. (sjokk!)

Er du sikker på at disse går om hverandre på biler som har mye elektronikk, vil ikke EPC finne ut at det er noe galt om man setter inn feil?

Posted

Vel skal ikke skrive under på noe, men i min gikk alt supert.

150a har 3 bolter som fester, mens 190a har 4, så du trenger en bolt ekstra.

190 har etter min erfaring mye bedre kvalitet.

Obs pass på at frihjulet virker.

Du kan jo ringe MAthisen Bilelektro, han svarer sikkert på strak arm -:) dyktig fyr.